امروز شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیاست خرید تضمینی گندم و عملکرد موفق بانک کشاورزی در پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران

در مقایسه با سال گذشته خرید تضمینی گندم توسط بانک کشاورزی حدود ۱۷۳ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۰ میزان پرداختی بانک کشاورزی جهت پرداخت مطالبات کشاورزان عددی برابر با ۵۵ هزار میلیارد ریال بوده است. خوشبختانه این عدد در سال جاری به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش فراسو، گندم را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در جهان به شمار آورد. این اهمیت به‌قدری است که در تاریخ، جنگ‌های بسیاری به علت کمبود همین ماده غذایی به وقوع پیوسته است. گندم و محصولات حاصل از آن همواره از نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ کشور ما برخوردار بوده‌اند. در مقاله نقش بانک کشاورزی در پرداخت مطالبات گندم کاران بابت تضمین خرید گندم قصد داریم به‌طورکلی در مورد اهمیت این ماده غذایی و همچنین علل ضروری بودن خرید گندم توسط دولت اشاره کنیم.
با وجود افزایش روزانه جمعیت انسان‌ها و نیاز روزافزون به مواد غذایی، تمامی دولت‌ها در کشورهای مختلف وظیفه اصلی در تأمین این مواد غذایی به‌خصوص گندم را بر عهده دارند. به طبع دولتی که بتواند به‌صورت تضمینی نسبت به خرید گندم از گندم‌کاران اقدام نماید، در تأمین سبد غذایی مردم کشور خود دچار مشکلات کمتری خواهد بود.


                                       گندم را می‌توان مهم‌ترین ماده غذایی در جهان دانست

اهمیت گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک
هرچند در مقدمه به طور مختصر به  اهمیت گندم و پرداخت مطالبات گندم کاران اشاره شد اما باید گفت که این اهمیت در کشور ما دوچندان است. در ایران قوت غالب مردم از نان تشکیل شده و ماده اصلی تشکیل‌دهنده نان سنتی نیز گندم است. این غالب بودن بی‌دلیل نیست. طبق تحقیقات محققان مختلف گندم می‌تواند حدوداً تا چهل درصد انرژی بدن را به‌صورت کامل تأمین کند.
علت اصلی این امر نیز وجود مقدار زیاد پروتئین و همچنین مواد هیدروکربنی درون هر دانه گندم است. یکی دیگر از مزیت‌های گندم نسبت به سایر مواد پایه‌ای غذایی، امکان نگهداری آن به مدت طولانی است. استفاده از سیلوهای گندم یکی از بهترین راهکارها در همه ممالک جهت تأمین و نگهداری این ماده غذایی محسوب می‌گردد. در طول تاریخ نیز کشورهای مختلف از جمله در کشور خودمان از این روش برای نگهداری مقادیر زیاد گندم استفاده کرده است.
مزیت دیگر گندم نسبت به موادی مانند ذرت، برنج و … امکان کشت آن توسط کشاورزان در هر منطقه آب‌وهوایی است. به‌عبارت‌دیگر گندم را می‌توان بدون توجه به منطقه آب هوایی سرد، خشک و یا معتدل کاشت و از آن بهره‌برداری کرد. همین امر موجب شده تا امروزه کشور ما در ردیف بهترین کشورهای جهان برای کشت این محصول استراتژیک قرار گیرد.
نکته قابل‌توجه بعدی در مورد گندم این است که این محصول علاوه بر آب‌وهوا،  کشت آن در ارتفاعات هم از هیچ حساسیتی  برخوردار نیست. در واقع  گندم را می‌توان حتی در ارتفاعاتی بالاتر از چهارصد متر از سطح دریا نیز کشت کرد.
بحث بعدی ما در زمینه پرداخت مطالبات گندم کاران، موظف بودن دولت برای ارائه خرید تضمینی این محصول است.

خرید تضمینی موجب افزایش اشتیاق به کشت خواهد شد

 

موظف بودن دولت در خرید گندم آزاد گندم کاران (توسط بانک کشاورزی)
نیاز روزافزون همه کشورهای جهان به این ماده غذایی موجب شده تا هرساله قیمت گندم در سطح بین‌المللی با افزایش روبه‌رو باشد.
این افزایش قیمت، دولت همه کشورها را موظف کرده است تا همواره درصدد تأمین نیازهای کلی گندم کاران و خرید تضمینی گندم آن‌ها (جهت جلوگیری از آسیب‌های مالی) باشند. متأسفانه در کشور ما به علت وجود کشاورزی سنتی و همچنین عدم وجود ماشین آلات مدرن کشاورزی در سطحی وسیع همواره مقدار تولید گندم از سرانه جهانی  پایین‌تر بوده است. برای مثال از حدود ۲۰ میلیون هکتار زمین قابل‌کشت در کشور ،تنها حدود شش میلیون هکتار از آن به زیر کشت گندم می‌رود.
در سال‌های اخیر با اعطای تسهیلات ارزان قیمت از طریق بانک کشاورزی به کشاورزان خوشبختانه این میزان کشت روزبه‌روز در حال افزایش است. علاوه بر این، خرید تضمینی گندم در سال‌های اخیر توسط بانک کشاورزی موجب شده تا تمامی کشاورزان با آسایش خاطر نسبت به کشت این محصول اقدام کنند.
در حقیقت همین تضمین و آسایش خاطر موجب می‌ شود تا کشاورز بدون نگرانی از کسادی بازار و یا عدم وجود خریدار با قیمت عادلانه، نهایت تلاش خود را برای ارائه محصولی باکیفیت به کار گیرد. بانک کشاورزی به‌عنوان بانک عامل جهت خرید گندم گندم‌کاران، همواره پای ثابت خرید تضمینی گندم کشاورزان  بوده است.
عزم تمامی مسئولان این بانک برای پرداخت مطالبات گندم کاران  در موعد مقرر و همچنین ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان موجب شده تا کشور از لحاظ تأمین این ماده غذایی مهم به سوی خودکفایی گام بر دارد. نکته قابل‌توجه در مورد خرید تضمینی گندم توسط بانک کشاورزی، ارائه تمامی مبالغ مدنظر به کشاورزان بدون هیچ‌گونه دیرکردی بوده است.

نان مهم‌ترین نقش را در تغذیه ما ایفا می‌کند

مقایسه پرداختی‌های سال گذشته و امسال
خرید تضمینی گندم نه‌تنها موجب افزایش تولید کلی گندم (به علت اطمینان خاطر کشاورزان) خواهد شد، بلکه موجب می‌گردد تا کشور از لحاظ تأمین این ماده غذایی مشکلی نداشته باشد. خودکفایی در تولید گندم را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به رشد اقتصادی یک کشور دانست. این امر جز با خرید تضمینی گندم رخ نخواهد داد.
مهم‌ترین نکته در تعیین نرخ پرداخت مطالبات گندم کاران، ‌ وضعیت اقتصادی کشور است. در سال‌های ۱۳۹۹ الی ۱۴۰۰ قیمت خرید مخصوص هر کیلو گندم تضمینی برابر با پنج هزار تومان مشخص شده بود. پس از بررسی کارشناسان و همچنین برگزاری مباحث اقتصادی، نرخ خرید هر کیلو گندم تضمینی برای سال ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱ برابر ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است.
در سال گذشته تقریباً به میزان چهار میلیون و پانصد هزار تن خرید تضمینی گندم انجام گرفت. تمامی این محصولات مصرف داخلی داشته‌اند. اگرچه باتوجه‌ به خشکسالی‌های اخیر پیش‌بینی می‌گردد که تولید گندم کشور کمی کاهش داشته باشد، اما بانک کشاورزی به‌عنوان مسئول خرید تضمینی گندم عهده‌دار خرید این محصول از کشاورزان خواهد بود.
در مقایسه با سال گذشته خرید تضمینی گندم توسط بانک کشاورزی حدود ۱۷۳ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۰ میزان پرداختی بانک کشاورزی جهت پرداخت مطالبات کشاورزان عددی برابر با ۵۵ هزار میلیارد ریال بوده است. خوشبختانه این عدد در سال جاری به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.
تا تیرماه سال ۱۴۰۱ نیز عددی بالغ بر ۳۲۵ هزار میلیارد ریال مربوط به مطالبات کشاورزان توسط بانک کشاورزی پرداخت شد. تا نیمه تیرماه سال جاری محموله‌هایی به میزان حدود پنج میلیون تن گندم به‌صورت تضمینی خریداری شده است.

خرید تضمینی گندم عامل اصلی خودکفایی در این محصول

سخن پایانی
اهمیت استراتژیک گندم را نمی‌توان تنها در چند جمله خلاصه کرد. تأمین این ماده غذایی یکی از اصلی‌ترین وظایف هر دولتی است. مزیت‌هایی نظیر عدم نیاز به شرایط آب‌وهوایی خاص و امکان ذخیره‌سازی طولانی‌مدت موجب شده تا گندم به مهم‌ترین گونه گیاهی کشاورزی تبدیل گردد.
پرداخت مطالبات گندم کاران توسط بانک کشاورزی در سال‌های اخیر را می‌توان اصلی‌ترین علت افزایش اشتیاق کشاورزان به کشت این محصول دانست. هنگامی که یک کشاورز از خرید تضمینی محصول خود مطمئن باشد، سطح زیر کشت آن را افزایش خواهد داد. این افزایش نه‌تنها موجب بهبود رفاه کشاورز خواهد شد، بلکه کشور نیز از نظر تأمین محصولی مانند گندم به خودکفایی می‌رسد.
بانک کشاورزی به‌عنوان بانک عامل در زمینه خرید گندم گندم‌کاران، ‌ تمام تعهدات و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام داده است. باتوجه‌ به تمهیدات صورت‌گرفته در سطح مدیریت کلان این بانک، امید بر این است که تمامی تعهدات مربوط به خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران به بهترین نحو پیش رود.
عدم دیرکرد و همچنین پرداخت صحیح تمامی مطالبات موجب شده تا بانک کشاورزی به‌عنوان برترین بانک در زمینه خرید تضمینی این محصول و پرداخت مطالبات گندم کاران شناخته شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/bCbhQT