امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل پگاه ایران: مصرف لبنیات با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد

مدیرعامل صنایع شیر ایران:  مصرف لبنیات با سلامت ارتباط مستقیم دارد و با کاهش مصرف لبنیات بیماری هایی از جمله پوکی استخوان خود را نشان می دهد که متأسفانه براساس آمار موجود سن پوکی استخوان در کشور به ۴۲ سال رسیده است.

به گزارش فراسو، علی اصغر محمدپور مدیرعامل صنایع شیر ایران در آستانه ۱۷ مرداد- روز خبرنگار، در نشست خبری با نمایندگان رسانه ها، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود، گفت: بعد از آزاد سازی یارانه کالاهای اساسی، مصرف فرآورده های لبنی از ۶۰ کیلوگرم موجود ۲۸ درصدکاهش یافت اما در حال حاضر مصرف کمی افزایش یافته است و با این وجود در مقایسه با قبل از اردیبهشت ماه سال جاری شاهد ۱۷ درصد کاهش مصرف هستیم.

وی با تأکیدبر نقش مؤثر رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف بهینه لبنیات در کشور، افزود: براساس آمار رسمی سرانه مصرف لبنیات در کشور ۷۵ کیلوگرم اعلام شده است اما در مقام واقع براساس آمار تولید سرانه مصرف ۶۰ کیلوگرم در سال است که بعد از طرح اصلاح یارانه ها و مردمی سازی آن شاهد کاهش دوباره مصرف این محصول هستیم.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته مصرف سرانه شیر تا ۴۵۰ کیلوگرم وجود دارد اما درکشور ما آمار مصرف شکر، سیگار و نوشابه که کالای ناسالم برای سلامت افراد به حساب می آید، بالاتر از میانگین‌های جهانی است.

کاهش مصرف ۱۰ درصدی لبنیات جبران شد

محمدپور تصریح کرد: برای مصرف شیر می توان فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد، همچنین بخشی از یارانه مردمی سازی یارانه ها را می توان به طور مستقیم به مصرف فرآورده‌های لبنی اختصاص داد و در مقابل در مصرف کالاهای مضر مانند سیگار، نوشابه وشکر عوارض قرار داد و یارانه های دولتی آن را حذف کرد.
وی ادامه داد: بعد از مردمی سازی یارانه ها قیمت هر کیلوگرم شیر خام از ۶هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت و نرخ حمل و نقل ۳۵ درصد دستمزد به طور میانگین ۵۱ درصد مواد بسته بندی ۱۰۰ درصد افزایش یافت و در این شرایط نمی توان محصولات خود را با قیمت قبل عرضه کرد اما تعدادی از صنایع ما براساس تعزیرات به اتهام گران فروشی جریمه شدند.
مدیرعامل صنایع شیر ایران اظهار داشت: بعد از آزاد سازی یارانه کالاهای اساسی، مصرف فرآورده های لبنی از ۶۰ کیلوگرم موجود ۲۸ درصدکاهش یافت اما در حال حاضر مصرف کمی افزایش یافته است و با این وجود در مقایسه با قبل از اردیبهشت ماه سال جاری شاهد ۱۷ درصد کاهش مصرف هستیم.

مفت فروشی لبنیات به کشورهای همسایه با مردمی سازی یارانه ها تمام شد

محمدپور گفت: بعد از آزادسازی یارانه ها مفت فروشی فرآورده های لبنی به کشورهای همسایه تمام شده است که این موضوع تصمیم مناسبی توسط دولت بود زیرا ما پیش از این محصولات لبنی خود را با قیمت ناچیزی صادر می کردیم اما اکنون با وجود کاهش وزنی صادرات میزان ارز آوری افزایش یافته زیرا محصولات ما با قیمت های بالاتری به دیگر کشورها صادر می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز قیمت تمام شده فرآورده های لبنی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایین تر است زیرا کماکان یارانه های پنهانی مانند دستمزد، کرایه وانرژی با قیمت پایین وجود دارد ومحصول ما را رقابتی می کند اما لازم است که بر روی بازارپسندی تلاش های بیشتری انجام شود.
مدیرعامل صنایع شیر ایران تصریح کرد: بعد از اصلاح یارانه های مردمی سهم صادرات شیرخشک و کره در مقایسه با فرآورده های لبنی نهایی افزایش یافته است که این امر در کاهش اشتغال در کشور تاثیر دارد و باید بتوانیم سهم صادرات کالای نهایی خود را دوباره افزایش دهیم.
محمدپور گفت: ۴ قلم محصول لبنی که دارای قیمت مصوب هستند که به صورت نامحدود تولید و عرضه می شوند و ما محدودیتی برای آنها نداریم.

گفتنی است در ابتدای این نشست خبری، طهماسبی پور مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران طی سخنانی با تبریک روز خبرنگار، از همکاری و همراهی نزدیک خبرنگاران با این شرکت قدردانی و بر ضرورت تعامل بیشتر با اصحاب رسانه در جهت توسعه فرهنگ مصرف لبنیات بین آحاد جامعه تأکید کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Bkiayb