امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش سفارشات ماشین‌آلات ژاپن برای اولین‌بار

سفارشات اصلی ماشین‌آلات ژاپن برای اولین‌بار در سه ماه گذشته، در ماه می کاهش یافت و این امیدها را که افزایش مخارج تجاری می‌تواند فشار بر اقتصادی را که با افزایش هزینه‌های انرژی و سایر واردات به دلیل ین ضعیف مقابله می‌کند، ناامید خواهد کرد.

به گزارش فراسو، به نقل از رویترز، داده‌های دفتر کابینه امروز دوشنبه نشان داد که سفارشات اصلی در ماه می ۵.۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و اولین کاهش خود را در سه ماه اخیر به ثبت رساندند. این مطابق با برآورد متوسط ‌اقتصاددانان از انقباض ۵.۵ درصدی و پس از جهش ۱۰.۸ درصدی در ماه قبل و افزایش ۷.۱ درصدی در ماه مارس بود.

شرکت‌های ژاپنی ممکن است به دلیل محدودیت‌های مداوم در عرضه تراشه و قطعات و افزایش قیمت انرژی و مواد خام که با تضعیف ین تشدید شده، هزینه‌های خود را به تاخیر بیاندازند و تورم عمده فروشی را افزایش داده است.

تاکومی سونودا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی بانک مرکزی شینکین گفت: در حالی که کسب‌وکارها تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری دارند، هزینه‌های سرمایه واقعی آن‌ها بر اساس تولید ناخالص داخلی افزایش زیادی نداشته است و این به دلیل محدودیت‌های عرضه است. سازندگان ماشین‌آلات می‌گویند که تراشه‌ها حتی با وجود سفارش‌ها وارد نمی‌شوند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که سفارش‌های اصلی در مقایسه با سال گذشته، ۷.۴ درصد در ماه می افزایش یافت.

دولت ارزیابی خود را در مورد سفارشات ماشین‌آلات بدون تغییر نگه داشت. پس از انقباض در سه ماهه اول، انتظار می‌رود اقتصاد در ژانویه تا مارس به رشد بازگردد اما بیم آن می‌رود که این بازگشت کمتر از پیش‌بینی اولیه باشد.

سومین اقتصاد بزرگ جهان با مشکلاتی ناشی از افزایش هزینه‌های واردات و واکنش شدید همه‌گیری در چین مواجه است که می‌تواند به مصرف و تولید در سه ماهه امسال آسیب برساند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/0fRmtq