امروز شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

“پست” و حفاظت از زمینی که نفس‌هایش به شمارش افتاده است

امروزه نقش صنعت پست در کمک به تسهیل زندگی بشر در تمامی کشورها، تداوم چرخ‌های صنعت و رونق کسب و کارها به ویژه مشاغل خرد و اینترنتی، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این حرکت پرشتاب، این صنعت عظیم از نقش و مسوولیت اجتماعی خود در کمک به پاکداشت زمین و حفاظت از محیط زیست نیز غافل نمانده است.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست؛ زهره مولوی در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده است به بررسی نقش پست در حفاظت از محیط زیست پرداخته است که متن آن در ادامه آمده است.
«تنها یک زمین» عنوان شعار کنفرانس محیط زیستی امسال (۲۰۲۲) سازمان ملل متحد (UNEP) است که خرداد امسال در استکهلم سوئد، به منظور جلب‌توجه افکار عمومی نسبت به تهدیدهای زیست‌محیطی که هر روز دامنه آن وسیع‌تر شده و ضرورت اتخاذ شیوه‌های حفاظت از کره زمین را جدی‌تر و فوری‌تر می‌کند؛ برگزار شد. پرواضح است با سرعتی که همه ما به زندگی‌مان داده‌ایم و رقابتی که تولید‌کنندگان دنیای سرمایه‌داری در کنار افزایش تمایل به مصرف‌گرایی عمومی به وجود آورده‌اند، روز به روز عرصه برای زندگی کردن در محیطی امن و سالم برای تمامی موجودات زنده، تنگ‌تر می‌شود.
در این میان دولتمردان و تصمیم‌سازان نقش کلیدی در جلب‌توجه مردم به پیامدهای جبران‌ناپذیر نابودی محیط زیست و اهمیت به‌کارگیری شیوه‌هایی که آسیب کمتری به همراه دارد، برعهده دارند. امروزه نقش صنعت پست در کمک به تسهیل زندگی بشر در تمامی کشورها، تداوم چرخ‌های صنعت و رونق کسب و کارها به ویژه مشاغل خرد و اینترنتی، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این حرکت پرشتاب، این صنعت عظیم از نقش و مسوولیت اجتماعی خود در کمک به پاکداشت زمین و حفاظت از محیط زیست نیز غافل نمانده است.

طی یک‌سال اخیر اداره پست سازمان ملل (UNPA) حداقل ۷ سری تمبر با موضوعات مختلف زیست‌محیطی، به منظور جلب‌توجه جهانیان، منتشر کرده است. این تمبرها شامل «روز جهانی دوچرخه‌سواری»، «روز جهانی دسترسی به سرویس بهداشتی»، «بزرگداشت کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل»، «بیست و پنجمین سالگرد پایان دادن به انفجارهای هسته‌ای»، «گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض» و «روز جهانی خاک» است. این تمبرها که با کمک بهترین طراحان جهان و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های چاپ منتشر شده، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه محیط زیست در تصمیم‌سازی‌ها و تغییر رویکردهای صنعت پست در سطح جهانی است.

بی‌مبالاتی انسان در برابر طبیعت نه تنها عامل تخریب زیستگاه هزاران گیاه و حیوان است، بلکه صرف میلیاردها تومان پول به منظور بهبود این آسیب‌ها و رهاشدن از شر صدمات آن، به خود انسان‌ها را نیز همراه دارد. مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، نمونه‌ای ملموس از این دست خسارت‌هاست. با اینکه بیش از دو سال از این همه‌گیری هولناک گذشته، هنوز سایه آن بر سر زندگی همه ما باقیست. با به صدا در آمدن زنگ‌های خطر تهدیدات زیست‌محیطی به دنبال این همه‌گیری، بار دیگر توجه به این پیامدها و ضرورت ایفای مسوولانه‌تر نقش‌ها و مسوولیت‌های اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است. به عنوان مثال، شبکه پستی کشور در این دوران، علاوه بر اینکه بخش زیادی از بار جابه‌جایی داد و ستدهای اینترنتی را به دوش کشید و در کاهش ترددها سهیم بود، شیوه‌های نو و سازگار با محیط زیست را نیز در پیش گرفت.

از جمله این موارد می‌توان به حذف فراگیر رسیدهای کاغذی در باجه‌های قبول و اعلام از طریق پیامک، تقویت سامانه‌های اطلاع‌رسانی مجازی و توسعه خدمات غیرحضوری؛ همسو با صنعت پست در جهان، اشاره کرد. همچنین پست توانسته به مسوولیت مدنی خود در قبال محیط زیست عمل کند و به تحقق شعارهای زیست‌محیطی و تمرکز بر زندگی پایدار در هماهنگی با طبیعت، گام‌های موثری بردارد.

همه‌گیری کووید۱۹، آتش سوزی‌ها، بحران‌های مداوم تغییرات اقلیمی، از بین رفتن تنوع زیستی، آلودگی آب و هوا و افزایش حجم زباله‌ها مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که جهان، امروزه با آن مواجه است. همه ما در برابر پیامدهای جبران‌ناپذیر این پدیده‌ها مسوول هستیم. شرکت ملی پست با تمرکز بر این وظیفه و توجه بیشتر بر هوشمندسازی فرآیندها، عملیات پستی و نحوه ارایه خدمات، مصمم است تا برنامه‌های خود در راستای حفاظت از محیط زیست را بیش از پیش گسترش دهد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/mL7GCH