امروز جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقتصاد صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند جایگزین خوبی برای بودجه نفتی باشد

 نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی صنایع دستی و گردشگری را جایگزین خوبی برای بودجه نفتی کشور عنوان کرد.

به گزارش فراسو، علی حدادی  شامگاه  چهارشنبه در نشست معاونان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ادارات کل که به میزبانی استان البرز برگزارشد، اظهار داشت: برخی قوانین مزاحم و متناقض وجود دارد که در راستای رفع این موانع تلاش زیادی شده است و اگر نیاز باشد قوانین جدیدی مصوب می‌شود.
نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قابلیت‌های ویژه کشور در زمینه صنایع‌دستی تصریح کرد: اتصال به اوراسیا یکی از نکات مثبتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. کشورهای همسایه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند که بازار خوبی برای صنایع‌دستی ایران است.
حدادی وجود جمعیت جوان و با استعداد مخصوصا در عرصه صنایع‌دستی را یکی از ظرفیت‌های کشور دانست و گفت: اگر بخواهیم جایگزین خوبی برای بودجه نفتی کشور داشته باشیم باید از ظرفیت‌های صنایع‌دستی و گردشگری استفاده شود. وظیفه متولیان صنایع‌دستی کشور و اکثر استان‌ها معرفی درست این ظرفیت است.
وی با اشاره به اینکه باید تحول بنیادین در آموزش  صورت بگیرد، اظهار داشت: آموزش‌های صنایع‌دستی باید تقویت شود. باید با قانون‌گذاری درست، صنایع‌دستی در بخش‌های مختلف آموزشی وارد و به درستی معرفی شود؛ همچنین استعدادها در این زمینه حمایت شوند و مشکلاتی از جمله بیمه نداشته باشند.
حدادی اضافه کرد: رفع موانع و جلوگیری از موازی کاری‌ها در  بخش صنایع‌دستی ضروری است.
وی با اشاره به ضرورت فعال کردن بخش خصوصی گفت : اعتماد به بخش خصوصی صنایع‌دستی به معنای واقعی و تشویق آن‌ها به فعالیت از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین باید از تبصره‌های قانونی چون تبصره ۱۸ برای تقویت و حمایت از صنایع دستی در قالب تسهیلات کم بهره و ایجاد اشتغال استفاده شود.

 پروژه آموزش بازاریابی و فروش برای فعالان صنایع دستی در البرز کلید می‌خورد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در این نشست  گفت: با توجه به رونق فروش مجازی، پروژه بازاریابی و فروش برای فعالان صنایع‌دستی در البرز به زودی آغاز می‌شود.
فریدون محمدی اظهار داشت: از تمام اقوام ایرانی در البرز زندگی می‌کنند و همه صنایع‌دستی ایران در البرز به عنوان ایران کوچک وجود دارد.البرز از لحاظ حغرافیایی کوچک است ولی از لحاظ فرهنگی و قدمت و جمعیتی بزرگ است. البرز بیش از ۹ هزار سال قدمت دارد که در محوطه های تاریحی چون ازبکی به اثبات رسیده‌ است.

وی با  اشاره به اینکه البرز استانی گردشگری است، گفت: البرز علاوه بر ییلاقی بودن کویری چون اشتهارد را دارد. غارهای نمکی و کوه‌های رنگی بین اشتهارد و نظرآباد از جاذبه‌های گردشگری استان است. حتی دمای هوا در مناطق مختلف این استان با فاصله زمانی کم در شهرستان‌های مختلف متفاوت است. بنابراین ظرفیت گردشگری و به تبع آن صنایع دستی در البرز بالاست.

محمدی با اشاره به اینکه امروز صنایع دستی به صورت‌ جدی مورد توجه است، اظهار داشت: صنایع دستی می‌تواند چرخ های اقتصادی کشور را به حرکت در بیاورد. البرز با داشتن ۷۳ رشته صنایع دستی پتانسیل بالایی در این زمینه دارد؛ همچنین برای فروش صنایع‌دستی ظرفیت خوبی در البرز دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ادغام گردشگری و صنایع‌دستی را با هدف استفاده از پتانسیل‌های گردشگری برای توسعه صنایع‌دستی عنوان کرد و گفت: میزان فروش صنایع‌دستی در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های البرز خوب است و حتی در شرایط اقتصادی پس از کرونا در نمایشگاه‌های نوروزی شاهد فروش گسترده صنایع دستی بودیم. بعد از آن تقریبا هر دو هفته یکبار یک نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار شد.

محمدی افزود: البرز متناسب با پتانسیل های کشاورزی جشنواره های مختلف برداشت میوه برگزار می‌کند که صنایع‌دستی نیز جزو لاینفک این جشنواره‌ها است.

وی  با بیان اینکه نگاه مردم به صنایع دستی بسیار مثبت است و صنعتگران صنایع دستی البرز به ایجاد صنایع دستی کارکردی روی آورده‌اند، گفت:  با توجه به رونق فروش مجازی، باید بازاریابی فروش نیز رونق یابد. در البرز در صدد آغاز پروژه بازاریابی و آموزش فنون بازاریابی برای صنعتگران صنایع‌دستی هستیم که همزمان با آموزش‌های حرفه‌ای صنایع‌دستی فروش و بازاریابی نیز در دستور کار قرار دارد. چنانچه معاونت صنایع در زمینه آموزش بازاریابی هنرمندان گام بردارد بزرگترین کمک به هنرمندان است.

محمدی همچنین اشتغال را ضرورت امروز جامعه عنوان کرد و بیان داشت: صنایع دستی در این زمینه موثر است.امسال ایجاد اشتغال دو برابر سهمیه را متعهد شده ایم و توانسته‌ایم فعالیت خوبی داشته باشیم. سال گذشته در البرز تحقق اشتغال در زمینه صنایع دستی ۱۵۰ درصد بود و از سوی استانداری مورد تشویق قرار گرفت. امسال نیز دو برابر سهمیه را متعهد شده ایم و توانسته‌ایم فعالیت خوبی داشته باشیم.
وی  ضمن ابراز امیدواری از ایجاد سازوکاری برای استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ اظهار کرد: تمایل بانک ها برای ارائه تسهیلات بیشتر به مشاغل سرمایه محور است و در حوزه صنایع‌دستی هنوز جای کار وجود دارد.
البرز جزو ۶ استان برتر در ارائه تسهیلات صنایع‌دستی است
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت : البرز جزو  ۶ استان برتر در زمینه ارائه تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی است.

یحیی داراییدر نشست معاونان صنایع‌دستی کشور اظهار داشت :  از ابتدای سالجاری  تاکنون  هشت فقره مجوز فروشگاه صنایع‌دستی صادر شده است. این تعداد با توجه به تفویض اختیارات وزارتخانه به استان انجام شد. همچنین امسال  ۲۶ مورد نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در سطح استان دایر شده که با نگاه دقیق و کارشناسی مدیر کل استان حاصل شد.
وی همچنین از اجرای طرح جنبش اشتغال جوانان در حوزه صنایع‌دستی با همکاری اداره کل ورزش و جوانان، مجمع جوانان و سمن‌ها خبر داد و گفت: در این طرح افراد مستعد را طبق فراخوان‌ها شناسایی می‌کنیم که بر اساس علایق دسته‌بندی و آموزش داده می‌شوند.

دارایی با اشاره به اینکه طرح میز اشتغال صنایع‌دستی محله محور برای زنان سرپرست خانوار در محلات کم‌برخوردار با همکاری قرارگاه اجتماعی استانداری اجرا خواهد شد، افزود: طرح دیگر در خصوص صادرات صنایع دستی است که با معرفی و بازاریابی آثار هنرمندان در تفاهم‌نامه با یکی ازشرکت‌ها در حال انجام است.
او با اشاره به برگزاری کلاس آموزش بازاریابی مجازی برای ۱۰۰ نفر از شاغلین حوزه صنایع دستی گفت : در زمینه تسهیلات نیز جزو ۶ استان برتر هستیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YMID43