امروز شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گرما و آلودگی هوا در شیوع اسهال ویروسی دخیل است

 یک فوق تخصص عفونی کودکان در مرکز آموزشی و درمانی قدس گفت: اسهال ویروسی از شایع‌ترین نوع بیماری‌ها است که با شروع فصل گرما و افزایش برخی آلاینده‌ها شیوع پیدا می‌کند.

به گزارش فراسو، دکتر علیرضا طارمیها، افزود: این اختلال آنچنانکه از نامش پیداست، منشأ ویروسی دارد و افراد مبتلا به آن با استفراغ، از دست دادن آب بدن، خشکی مخاط و اشک، تب خفیف، بی حوصلگی و گرفتگی عضلات مواجه هستند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی، شست و شوی مرتب دست ها و دوری از افراد ناقل بیماری از جمله مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری است، افزود: اسهال ویروسی یک اختلال و بیماری خود محدود کننده است که در صورت ابتلای خفیف نیاز به مراجعه به پزشک ندارد اما چنانچه این اختلال به سطح حاد رسید مراجعه به پزشک و دریافت دارو امری ضروری است.

طارمیها اظهار داشت: شیوع این بیماری در کودکان بالای ۲ سال شایع تر است چراکه اطفال شیرخوار به دلیل مصرف شیر مادر نسبت به عوامل عفونی و اسهال ها مقاومت دارند.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: درمان اسهال ویروسی با جایگزین کردن آب، مایعات و نمک امکانپذیر است و به دلیل اینکه افراد مبتلا به این ویروس در کنار اسهال، استفراغ هم دارند بنابراین در بعضی مواقع سرم خوراکی برایشان تجویز می شود.

طارمیها گفت: تجویز او.آر.اس از دیگر راه های درمان این بیماری ویروسی است که بسته به شرایط بیمار از ۵۰ تا ۱۰۰ سی سی تجویز می شود.

وی بیان کرد: توجه به توصیه های تغذیه‌ای از دیگر موارد مهم و ضروری در مقابله با این ویروس است بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به اسهال ویروسی از مصرف تغذیه هایی که خاصیت اسموتیک یا شیرینی زیاد دارند، پرهیز کنند.

این پزشک همچنین در خصوص وضعیت استان از نظر میزان ابتلا به این ویروس، تصریح کرد: با شیوع گرما و آلودگی هوا و همچنین نبود دسترسی برخی مناطق به آب بهداشتی تعداد مراجعه کنندگان به این ویروس در استان افزایش یافته است اما میزان ابتلا به آن به اندازه ای نیست که شوک مضاعفی به حوزه درمان وارد شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/1CslNq