امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پالتیکو: کمک روسیه به صادرات غلات اوکراین هم تحریم‌هایش را کاهش نمی‌دهد

منابع مطلع می‌گویند حتی با وجود کمک روسیه به از سرگیری صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین، باز هم دولت آمریکا تصمیمی برای تسهیل تحریم‌های اعمالی ضد مسکو ندارد.

به گزارش فراسو، نشریه «پالتیکو» بامداد امروز (دوشنبه) گزارش داد واشنگتن همچنان بر حفظ تحریم‌های اعمالی ضد روسیه سماجت دارد و به کمک روسیه در صادرات غلات اوکراینی هم توجهی نمی‌کند.

پالتیکو به نقل از یک منبع دولتی آمریکا نوشت: «ایالات متحده برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراینی به بازار جهانی، اقدامات محدودکننده علیه مسکو را لغو نخواهد کرد».

همزمان گفته می‌شود که واشنگتن، مذاکرات بین روسیه و اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه را زیر نظر دارد، اما احتمال می‌دهد که این گفت‌وگوها خروجی مفیدی نداشته باشد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، یکی از مقامات آمریکایی درخواست مسکو برای کاهش تحریم در ازای ادامه پیدا کردن صادرات از بنادر اوکراین را «دیپلماسی اخاذی» توصیف کرد و اظهار داشت واشنگتن با توافقی که هرگونه فشار اقتصادی را از روی کرملین بردارد، موافقت نخواهد کرد.

یکی از مقامات سازمان ملل نیز که خواست نامش فاش نشود، به پالتیکو گفت که پیوند دادن عرضه غلات با لغو اقدامات محدودکننده ضد روسیه، روند مذاکرات «شکننده و پیچیده» کرده است.

آمریکا و متحدانش، روسیه را به مسدود کردن بنادر اوکراین در سواحل دریای سیاه و جلوگیری از صادرات مواد غذایی و غلات به بازار جهانی متهم می‌کنند.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می‌گوید هیچ مشکلی در صادرات غلات از اوکراین وجود ندارد و مسکو در این امر دخالتی نداشته است. او گفت اگر رژیم کی‌یف آب‌های نزدیک بنادر خود را از مین‌های دریایی پاکسازی کند، کشتی‌های حمل محصولات کشاورزی بدون هیچ مشکلی می‌توانند آنجا را ترک کنند.

پیش از این اما «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با مقصر دانستن غرب به دلیل بحران غذایی و کمبود غلات در جهان، گفته بود برای از سرگیری حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی باید تحریم‌های غیرقانونی غرب لغو شود (جزئیات بیشتر).

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/u7yCnx