امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به منظور دست یافتن به توسعه

پژوهشگر اقتصاد کشاورزی گفت: بر اساس نظرات کارشناسی حداقل باید ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام شود تا مشکلات موجود این بخش رفع شود تا توسعه مد نظر در این بخش محقق شود.

به گزارش فراسو، کوهسار خالدی، در خصوص راهکاری برای دستیابی به توسعه صادرات در بخش کشاورزی، گفت: در بخش کشاورزی ابتدا باید موانع برطرف شود و عواملی که تأثیر مخرب در بخش کشاورزی دارد مدیریت شود سپس در عواملی که تأثیر مثبتی دارد سرمایه‌گذاری کنیم.
وی افزود: به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی خشکسالی چند سالی است که در کشور حاکم شده و باعث شده است منابع آب و خاک آسیب جدی ببینند بنابراین باید از تخریب منابع آب و خاک کشور جلوگیری کنیم.پژوهشگر اقتصاد کشاورزی بیان کرد: بسیاری از زمین‌های کشاورزی در مرز تهدید قرار گرفته‌اند و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها بسیار کاهش یافته است بنابراین برای توسعه کشاورزی باید عوامل مخرب را کنترل کنیم سپس بر روی عوامل مثبت و اثرگذار برنامه‌ریزی کنیم تا کشاورزی به توسعه و رشد اقتصادی مناسب راه پیدا کنند و پاسخگوی نیاز‌های داخلی باشد همچنین صادرات نیز رخ دهد.

خالدی اظهار کرد: رویکرد بسیاری از کشور‌ها در دنیا افرایش سرمایه در بخش کشاورزی است و به جای اینکه از منابع آب و خاک و نیروی کار بیشتری استفاده کنند از طریق سرمایه، بهره‌وری آب و خاک و نیروی کار را افزایش می‌دهند.

پژوهشگر اقتصاد کشاورزی عنوان کرد: مهم‌ترین رویکرد در دنیا افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است که می‌تواند کمبود منابع آب و خاک را نیز تا حد بسیار زیادی جبران کند.

وی در ادامه گفت: در ایران به بخش کشاورزی توجه زیادی شده است به طوری که حدود ۱۸ درصد شاغلین در این بخش هستند و حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی است بنابراین در ایران به بخش کشاورزی به دلیل ارزآوری و امنیت غذایی توجه ویژه‌ای شده است.

پژوهشگر اقتصاد کشاورزی بیان کرد: باید سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هدفمند، دقیق و با برنامه باشد تا اتلاف منابع سرمایه نیز صورت نگیرد.

خالدی اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بسیار کم است که میانگین آن حدود ۴ الی ۵ درصد کل سرمایه‌گذاری انجام شده در کشور است بنابراین با ۴ الی ۵ درصد سرمایه‌گذاری سالانه نمی‌توانیم مشکلاتی از جمله خشکسالی، تخریب منابع پایه و … را برطرف کنیم.

وی افزود: بر اساس نظرات کارشناسی حداقل باید ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام شود تا مشکلات موجود این بخش رفع شود تا توسعه مد نظر در این بخش محقق شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/zZ3WsC