امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش قیمت سیمان صحت ندارد

در شرایطی که فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن طی روزهای اخیر از افزایش ۲۰درصدی قیمت سیمان خبر می‌دهد، اما دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از تعادل این بازار در ماه فروردین خبر می‌دهد.

به گزارش فراسو، عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بازار در فروردین امسال، روند نسبتاً متعادلی دارد و انتظار می‌رود روند تولید سیمان در اردیبهشت تحت تأثیر میزان تأمین سوخت و برق کارخانه‌ها باشد.

به‌گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، آنچه مسلم است این‌که هزینه‌های تولید در صنعت سیمان به‌ویژه هزینه‌های دستمزد بالا رفته است که تأثیر بسزایی در قیمت تمام‌شده محصول دارد، در این راستا معادن به‌دلیل وابستگی بالایی که به نیروی انسانی دارند، شاهد رشد هزینه‌ها خواهند بود، در نتیجه قیمت‌های کنونی به‌مرور تعدیل می‌شوند تا بنگاه‌ها با زیان مواجه نشود.

شیخان اظهار کرد: امروز دغدغه تولیدکنندگان این است که روند تولید را حفظ کنند که بعد از آن بتوانند با حفظ و بعضاً افزایش تولید، بحث جهش مسکن را نیز پوشش دهند.

این فعال صنعت سیمانی با اشاره به اینکه ظرفیت‌سازی مطلوب در صنعت سیمان با تأمین سیمان مورد نیاز طرح جهش مسکن ایجاد شده است، تأکید کرد: البته تولید مستمر بنگاه‌ها به تأمین برق و سوخت پایدار آنان بستگی دارد.

وی در خصوص قیمت‌ها گفت: از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمتی در بازار نداشتیم و اگر به تابلوی معاملات بورس کالا نیز نگاه کنید، روند مطلوب عرضه و تقاضا و تعادل بازار را مشاهده می‌کنید.

شیخان با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته هر بار روند عرضه و تقاضای بازار به‌دلیل قطعی برق و سوخت واحدها دستخوش تغییر شده است و قیمت‌ها نیز تغییر کرده است، عده‌ای بورس را مقصر جلوه می‌دهند، گفت: فعالان بازار می‌دانند که نه کاهش و نه افزایش قیمت سیمان به بورس یا هر نهاد دیگری برنمی‌گردد چراکه قیمت در بورس در تقابل عرضه و تقاضا کشف می‌شود و هر زمان عرضه کم شود، طبیعتاً قیمت نیز بالا می‌رود.

او تأکید کرد: بورس کالا بسترساز معاملات کالاها است که خرید و فروش شرکت‌ها را شفاف می‌کند از این رو بهبود رویه‌ها از این مسیر برای واحدهای تولیدی میسر شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پایان تأکید کرد: برخی تصورات مبنی بر افزایش قیمت سیمان در ماه‌های آینده متأثر از کاهش عرضه بنگاه‌ها تنها احتمالات و برآورد کارشناسان است و در این زمینه تأمین برق و سوخت واحدها تعیین‌کننده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/2gezrX