امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتخاب پایان‌نامه تحت حمایت پژوهشکده بیمه از سوی وزارت علوم

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی حمایت شده توسط پژوهشکده بیمه، به عنوان پایان‌نامه برتر تقاضامحور از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، پایان‌نامه با عنوان «قیمت‌گذاری اوراق مبادله بیمه عمر در بازار ثانویه» که با حمایت پژوهشکده بیمه و راهنمایی مشترک دکتر محبوبه اعلایی عضو هیات علمی گروه پژوهشی بیمه‌های اشخاص پژوهشکده بیمه و دکتر اسماعیل صفرزاده عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) نگاشته شده است، به عنوان پایان‌نامه برتر تقاضا محور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۲ برگزیده شد.
این پژوهش توسط خانم خدیجه ابراهیم‌نژاد و با هدف تبیین رویکردهای مختلف قیمت‌گذاری اوراق مبادله بیمه عمر در بازار ثانویه و به‌کارگیری آن‌ها برای قیمتگذاری این محصول در صنعت بیمه کشور انجام شده است و در آن با استفاده از رویکردهای قطعی،احتمالی و تصادفی به صورت کمی به قیمتگذاری اوراق مبادله بیمه عمر در بازار ثانویه برای ایران پرداخته شده است. برای این منظور از جدول عمر ایران که از ابتدای سال۱۴۰۰ از سوی بیمه مرکزی ابلاغ شده است و جدول عمر فرانسه که پیش از این مورد استفاده شرکت‌های بیمه کشور بوده است، برای محاسبه احتمالات مرگ و میر و بقا استفاده شده است. همچنین، این احتمالات بر اساس وضعیت سلامتی و سبک زندگی بیمه شده تعدیل شده است. علاوه بر این، نتایج حاصل از قیمتگذاری با استفاده از سه رویکرد مذکور، با ارزش بازخرید بیمه‌نامه عمر مقایسه شده است.
یافتههای پژوهش برای فروش یک بیمهنامه تمام‌عمر در بازار ثانویه حاکی از آن است که ارزش بازخرید بیمهنامه از قیمت محاسبه شده بر اساس رویکردهای احتمالی و تصادفی کمتر و از قیمت محاسبه شده بر اساس رویکرد قطعی بیشتر است. همچنین، استفاده از جدول عمر بومی در قیمتگذاری اوراق مبادله بر اساس رویکرد احتمالی به نفع بیمهگذار و بر اساس رویکرد قطعی‌ و تصادفی، به ضرر او خواهد بود. در نتیجه این پژوهش به منظور برآورده کردن تکلیف قانونی مهم برنامه ششم توسعه و افزایش ضریب نفوذ بیمههای زندگی، ورود به عرصه‌های جدید از جمله بازارهای ثانویه از اهمیت ویژهای برخوردار است. قیمت‌گذاری اوراق مبادله بیمه عمر نیازمند تدوین مقررات و اقدامات نظارتی به منظور تعیین مفروضات لازم از جمله بازده مورد انتظار و ضریب تعدیل احتمالات مرگ‌و‌‎میر است.
شایان ذکر است پایان‌‌نامه «قیمت‌گذاری اوراق مبادله بیمه عمر در بازار ثانویه» در اولین دوره گزینش پایان‌نامه و رساله دانشجویی برتر همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲ در حوزه بیمه و تکافل نیز موفق به کسب رتبه سوم گردیده است.

 

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/gkJpwx