امروز پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رصد شبانه‌روزی جرایم علیه میراث ‌فرهنگی در نوروز ۱۴۰۱

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره اینکه نوروز ۱۴۰۱ ماموران نیروی انتظامی به همراه نیروهای یگان حفاظت، جرایم علیه میراث‌ فرهنگی را شبانه‌روزی رصد می‌کنند، گفت: شهروندان می‌توانند هر گونه جرم علیه میراث ‌فرهنگی را از طریق شماره ۰۹۶۶۲ اطلاع دهند.

به ‌گزارش فراسو به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سردار حسن مهری روز دوشنبه در جلسه هماهنگی با فرماندهان یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان‌ها ویژه ایام نوروز که به صورت ویدئوکنفرانس در سالن فجر وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اظهارداشت: این جلسه امروز برای هماهنگی بیشتر میان فرماندهان یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان‌ها برای اجرای برنامه‌های نوروزی یگان حفاظت برگزار شده است.

وی شعار نوروز ۱۴۰۱ یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی را مشارکت اجتماعی و حفاظت اطمینان‌بخش عنوان کرد و گفت: برنامه‌های ما برای نوروز با محور این شعار انجام می‌شود، همچنین برنامه‌ریزی‌ها و اهداف یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی در این شعار دیده شده است.

مهری با اشاره به وجود بیش از یک میلیون اثر تاریخی و بیش از ۳۵هزار اثر تاریخی ثبت شده در سطح کشور افزود: به همین منظور باید از مشارکت اجتماعی بهره ‌ببریم تا در انجام کارهایمان موفق باشیم، باید مردم، دهیاران، دوستداران میراث ‌فرهنگی، اعضای شورای شهر و … پای کار بیایند و برای حفاظت از میراث ‌فرهنگی بسیج شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی کشور ضمن تشکر از ضرغامی برای برنامه‌های خوبی که برای دوباره جان گرفتن یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی در نظر گرفته است، ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۱ همایش سراسری فرماندهان و پایگاه‌های سراسر کشور با حضور ۱۵۰ نفر در تهران با حضور وزیر میراث ‌فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: توجه ویژه‌ای در برنامه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی برای توجه به یگان حفاظت در سال ۱۴۰۱ شده است، دستورات خوبی برای تامین خودرو برای یگان حفاظت در سراسر کشور صادر شده و وزیر میراث فرهنگی کارگروهی برای احصای مشکلات یگان تشکیل داده تا در جهت رفع آنها اقدام کند.

مهری گفت: تاکنون چهار مورد تفویض اختیار شده که در اهداف یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی اظهارداشت: ویژه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی در ستاد تصویب و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه همکاران ما با اطمینان و اقتدار بیشتر بتوانند اقدامات قانونی خود را انجام دهند، صدور کارت ضابطان مامور میراث‌ فرهنگی آغاز و برای بعضی استان‌ها این کارت صادر شده و قرار است در همایش سراسری از کارت‌های ضابطان مامور میراث‌ فرهنگی رونمایی شود.

مهری بیان کرد: دستورالعمل نوروز ۱۴۰۱ با نگاه نوروز متمایز تدوین شده است و فرماندهان یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی استان‌ها باید اعلام آمار به قرارگاه نوروزی را مورد توجه قرار دهند.

فرمانده یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی اظهارداشت: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته باید طرح‌های نوروزی قبل از آغاز سال جدید، به‌روزرسانی شود. همچنین از فرماندهان یگان حفاظت تقاضا می‌شود به موضوع آموزش نیز توجه کنند و جلسات توجیهی و چهره به چهره قبل از آغاز نوروز برگزار شود.

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت ویترین وزارتخانه هستند، افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف ما به جز حفاظت بحث انتظام‌بخشی است زیرا بعد از ۲سال تعطیلی در بخش گردشگری با خیل جمعیت و تجربه جدیدی در نوروز روبه‌رو خواهیم بود.

مهری گفت: در ایام نوروز حفاظت اطمینان‌بخش را خواهیم داشت و شبانه‌روزی سرکشی می‌کنیم.

وی با تاکید بر تعامل فرماندهان یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی با ستاد سفر و ادارات‌ کل و معاونان استان‌ها و حراست اظهارداشت: فرماندهان برای حفاظت اطمینان‌بخش در سطح استان باید با مدیران کل میراث‌ فرهنگی استان‌ها تعامل مثبت داشته باشند و باید در برنامه‌های ۱۴۰۱ شاهد حداقل کاهش ۲۰ درصدی حفارهای غیرمجاز باشیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی گفت: مردم می‌توانند گزارشات خود درباره حفاری‌های غیرمجاز و هر گونه جرم علیه میراث ‌فرهنگی را از طریق شماره ۰۹۶۶۲ اطلاع دهند.

در ادامه این جلسه فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، فارس، آذربایجان غربی، خوزستان و کرمانشاه به نمایندگی از استان‌ها، گزارش عملکرد خود را در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ را ارائه کردند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/nxRgS0