امروز شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

مؤلفه‌های اقتصادی در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم تقویت می‌شود

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: رویکرد کلان دولت سیزدهم به مسئله سیاست خارجی این است که مؤلفه‌های اقتصادی باید در این حوزه تقویت شود.

به گزارش فراسو، محمد جمشیدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بررسی ابعاد سفر رئیس جمهوری به روسیه گفت: دولت سیزدهم یک رویکرد کلان به مساله سیاست خارجی دارد و آن این است که مولفه‌های اقتصادی باید در سیاست خارجی تقویت شود.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تقویت مؤلفه‌های اقتصادی در حوزه سیاست خارجی باعث پایدار شدن روابط ما با کشور‌های مختلف خواهد شد ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما در دوره‌های گذشته در سیاست خارجی خود مشاهده می‌کردیم این است که روابط خارجی صرفا بر اساس ملاحظات سیاسی شکل می‌گرفت و نبود روابط اقتصادی با دیگر کشور‌ها موجب می‌شد با تغییرات سیاسی، روابط ما نیز دچار دگرگونی شود.

وی گفت: قدرت آمریکا که زمانی خود را هژمون بین الملل تلقی می‌کرده با افول مواجه می‌شود، اما امیال سلطه طلبانه را از دست نمی‌دهد بلکه تلاش می‌کند با روش‌های کم هزینه‌تر و غیر مستقیم‌تر آن را انجام دهد به همین دلیل هم به سمت یارگیری‌های و ائتلاف سازی‌های جدید حرکت و از ابزار‌های غیر نظامی‌تر برای ایجاد نا امنی و بی ثبات سازی در کشور‌هایی که آن‌ها را به عنوان رقیب می‌داند استفاده می‌کند.

جمشیدی با تاکید بر اینکه سیاست کلان دولت، تعامل حداکثری با همه کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه و همسو و هم پبمان است بیان کرد: در حال حاضر نقطه تمرکز آمریکا بی ثباتی آسیای مرکزی و محیط‌های پیرامونی آن است و جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه به دنبال حفظ و تقویت نفوذ و تاثیر گذاری خود در حوزه غرب آسیا است و موفق هم عمل کرده و فاتح میدان مبارزه با تروریست در این منطقه است در عین حال هم به لحاظ منطق اقتصادی و هم به لحاظ منطق ژئوپولتیک نیازمند حرکت به سمت شرق آسیا و نقاطی است که غربی‌ها می‌خواهند به آن نفوذ کنند.

وی ادامه داد: همکاری‌های ایران با کشور‌های آسیای مرکزی به شدت به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد و این رشد تردد، تجارت و اقتصاد شروع شده است؛ گسترش روابط با ترکمنستان، تاجیکستان و عضویت در سازمان شانگ‌های که اتصال به حوزه آسیای مرکزی را در پی دارد می‌تواند رشد اقتصادی چشمگیری را نصیب ما کند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: این دولت اولویت گفتگو‌های خود با کشور‌های همسایه را گسترش حوزه‌های زیر ساختی مانند احداث راه آهن، کریدور و جاده‌های مواصلاتی قرار داده است، زیرا موقعیت ژئوپولتیک ایران می‌تواند آسیا و اوراسیا را به یکدیگر متصل کند.

جمشیدی با اشاره به اینکه توافق اساسی گسترده بین روسای جمهور ایران و روسیه برای پایداری و متنوع سازی روابط اقتصادی در سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه اتفاق افتاد گفت: ادراک مشترک میان روسای جمهور دو کشور برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد؛ آماده ایم این تعامل را با کشور‌های دیگر حتی کشور‌های اروپایی انجام دهیم و جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری با همه کشورهاست، البته شاید کشور‌های اروپایی بخواهند خود را در زندان تحریمی آمریکا نگهدارند که در نهایت خودشان ضرر می‌کنند.

وی افزود: بازار اقتصادی ایران پر سود و تقاضا برای سرمایه گذاری در زیر ساخت‌های کشور برای خیلی از کشور‌ها جذاب است و کشور‌های مختلفی برای حضور در اقتصاد و زیر ساخت‌های کشور پیشنهاد داده اند.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره بروز برخی حاشیه‌ها در گفتگو‌های بین رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه نیز گفت: برخی جملات آقای رئیسی را مترجمان چیز دیگری ترجمه کرده اند که با انتشار متن فارسی آن متوجه این موضوع خواهید شد؛ ما این حواشی را جدی نمی‌گیریم، زیرا برخی می‌خواهند با حاشیه سازی، دستاورد‌های این سفر را مخدوش کنند.

جمشیدی ادامه داد: اکنون صادرات یک قلم از صیفی جات ایران به روسیه ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور اعلام کرده است سیاست خارجی ما با برجام آغاز نمی‌شود و با آن نیز پایان نمی‌یابد بلکه لازمه سیاست بین المللی قوی، همکاری با قدرت‌های مستقل و کشور‌های حوزه آسیا و اوراسیاست.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور افزود: ما با همه کشور‌ها کار می‌کنیم، اما طبیعی این است که رشد اقتصادی کشور‌ها ابتدا در همکاری با همسایگان و کشور‌های همسو شکل می‌گیرد، ضمن اینکه واقعیت روابط بین الملل کنونی این است که قدرت و ثروت در حال حرکت به سمت حوزه آسیا و اوراسیاست لذا هرچه بتوانیم به این سمت حرکت کنیم به نفع بیشتری دست می‌یابیم.

جمشیدی در خصوص پیام رزمایش نظامی ایران، چین و روسیه نیز اظهار داشت: این رزمایش، نخستین بار نبوده و طراحی آن نیز به گذشته بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه این همکاری‌ها ارزش استراتژیک و نظامی دارد گفت: رزمایش مشترک با کشور‌های دیگر یعنی در بالاترین سطوح حساس راهبردی نسبت به یکدیگر اعتماد دارید و با هم می‌توانید اهداف مشترک را دنبال کنید؛ به عبارتی در وهله اول ادراک مشترکی از محیط خارجی وجود دارد و دوم اینکه مزیت‌هایی برای همکاری دارید که آن را فعال می‌کنید؛ در سفر به روسیه هم در خیلی از موارد یک ادراک مشترک از نوع تحولات محیط بین المللی و منطقه‌ای وجود داشت و تلاش برای هم افزایی ظرفیت‌ها دنبال می‌شد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه تعامل تسلیحاتی و نظامی ایران، چین و روسیه به صورت فزاینده و مستمر در حال تقویت است گفت: قطعا اراده سیاسی برای تعامل در این زمینه وجود دارد و این همکاری‌ها به صورت موثر ادامه پیدا خواهد کرد و این بازی هم صرفا یک طرفه نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران هم، ظرفیت‌های نظامی و امنیتی را دارد که در راستای منافع کشور‌های دیگر حتی قدرت‌های بزرگ محسوب می‌شود به همین دلیل در گفت‌وگو‌ها و مراوداتی که وجود دارد همواره تاکید بر همکاری می‌شود نه اینکه ما خریدار باشیم و آن‌ها فروشنده تسلیحات.

وی تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی و دیگر قدرت‌ها خرید تسلیحاتی بخش کوچکی از همکاری‌های راهبردی محسوب می‌شود یعنی سطح همکاری‌های راهبردی که بر محیط امنیتی بین المللی موثر خواهد بود قطعا فراتر از این است که چند قلم محصول نظامی خریداری کنیم یا نکنیم، اما در عین حال اراده سیاسی برای تعامل در این زمینه وجود دارد و جمهوری اسلامی هم همواره تاکید بر همکاری دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/r2KgcC