امروز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی رشد ۲.۵ درصدی اقتصاد ایران برای سال آینده

کارشناس اقتصادی گفت: نهاد‌های بین المللی مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رشد سال آتی اقتصاد ایران برای سال ۲۰۲۲ را بین ۲ الی ۲.۵ درصد پیش‌بینی کرده اند.

به گزارش فراسو، محمدرضا عبداللهی، در خصوص الزامات تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد که مقدمات آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پی ریزی شده است، گفت: عمدتاً دولت تحقق رشد را از کانال رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد دنبال می‌کند از این منظر که خواستار این است از منابع بودجه‌ای ، منابع صندوق توسعه ، سایر منابع بانکی و بازار سرمایه بتواند سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی تحریک کند تا رشد اقتصادی محقق شود.

وی افزود: اثر رشد سرمایه‌گذاری در بودجه تقریبا به این شکل دیده شده که دولت تا حد زیادی حجم و اوراق را در بودجه کاهش داده و از طرفی دیگر سعی کرده است کسری بودجه را تا حد زیادی کنترل کند و بودجه را نسبت به سال قبل واقع بینانه‌تر و کسری را کمتر ببیند تا بتواند با این الگوی ذهنی تورم را برای سال بعد تا حد زیادی کنترل کند.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: همچنین دولت می‌تواند با کاهش انتشار اوراق تا حد زیادی نرخ بهره را کنترل کند و در نهایت با کاهش نرخ سود و بهره انگیزه سرمایه‌گذاری را در اقتصاد تا حد زیادی برای بخش خصوصی افزایش دهد.

عبداللهی اظهار کرد: نهاد‌های بین المللی مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رشد سال آتی اقتصاد ایران برای سال ۲۰۲۲ را بین ۲ الی ۲.۵ درصد پیش‌بینی کرده اند.

وی در ادامه گفت: به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری طی یک دوره زمانی طول می کشد تا در اقتصاد تحقق پیدا کند و منجر به ایجاد محصول شود بنابراین با قبول مفروضات دولت در خصوص رشد سرمایه‌گذاری، رشد ۸ درصدی تا حدی واقع‌بینانه نیست.

کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: در صورتی که اراده دولت جدی باشد و بتواند تورم را کنترل کند از نظر اقتصادی نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند بنابراین می‌توانیم تا حد زیادی امیدوار باشیم که تجربه سال‌های اخیر و رشد منفی تشکیل سرمایه تکرار نشود و اقتصاد ایران رشد مثبت تشکیل سرمایه خالص را داشته باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/I4Egdz