معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پنل تخصصی «پیشبینی آینده صنعت پست، استراتژیهای نوآورانه و تحول دیجیتال»، رویکردها و برنامههای ایران برای تحول صنعت پست را تشریح کرد و گفت: گذار از پست سنتی به پست هوشمند و دادهمحور یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای بقا و رقابت در عصر اقتصاد دیجیتال است.
به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ محمداحمدی در این پنل تخصصی که با حضور مدیران عامل پستهای ایران، مالزی، هند و معاون ارشد گروه پست چین در اجلاس سالانه رهبران پستی آسیا و اقیانوسیه برگزار شد، بر ضرورت گذار واقعی از پست سنتی به پست هوشمند و دادهمحور تأکید کرد و مجموعهای از برنامههای کلیدی در مسیر تحول دیجیتال در صنعت پست را تشریح نمود.
وی با اشاره به اینکه «دادهمحوری، ستون اصلی تحول پست در دهه آینده است» اعلام کرد که حکمرانی داده در پست ایران با تکیه بر ظرفیت منحصربهفرد مدیریت نشانی ملی مبتنی بر پایگاه جینف، به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار تعریف شده و می تواند به یک الگوی موفق برای پست های جهان تبدیل شود.
احمدی در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه خدمات یکپارچه دیجیتال و افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات پستی از طریق اتصال به شبکههای اجتماعی داخلی و سوپراپلیکیشنها، ایجاد تجربه فیجیتال با ترکیب شبکه فیزیکی و دیجیتال، توسعه لاکرها و باجههای هوشمند ۲۴ ساعته، نوسازی و مکانیزاسیون مراکز مبادلات، و ورود فعالتر به زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال را از جمله محورهای راهبردی پست ایران مطرح کرد.
معاون وزیر ارتباطات، بزرگترین موانع تحقق این مسیر را مقاومت سازمانی در برابر مدلهای نوین ارائه خدمت، کمبود مهارتهای دیجیتال، ساختار اداری کند، محدودیت بودجه و عدم یکپارچگی سامانههای فناوری عنوان کرد و گفت: «مشکل فقط فناوری نیست؛ ظرفیت انسانی و فرهنگ سازمانی مهمترین چالش پیش روی پست کشورها است.»
وی در ادامه با تاکید بر این نکته که هر استراتژی موفق، باید دقیقاً بر پایه خواست و تجربه مشتریان
شکل بگیرد، گفت: پایان برنامهریزیهای بلندمدت و سنتی فرا رسیده و به دلیل سرعت تحولات تکنولوژیک، مدل برنامهریزی غلطان و پویا به عنوان یک مدل موثر و کاربردی میتواند استفاده شود؛
احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که برای حل برخی چالشها، انتخاب راهحلهای ساده، کاربردیتر است؛ پروژههای “بارکدهای پریپرینت” و “دستیار پستی من” که در ایران با هدف تمرکز بر افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات پستی از طریق شبکههای اجتماعی آغاز شده را به عنوان دو راهکار ساده و موفق معرفی کرد.
این پنل با استقبال مدیران حاضر و طرح پرسشهایی درباره مدلهای نوین ارائه خدمات پستی در عصر دیجیتال همراه بود و تجربه ایران در بهرهگیری از شبکههای اجتماعی برای ارائه خدمات پستی به عنوان نمونهای موفق مورد توجه قرار گرفت.
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر