امروز دوشنبه، 17 آذر 1404
Breaking News

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت: باید به نقش هوش مصنوعی در حوزه نظارت توجه کنیم

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: یکی از جایگاه‌های کلیدی سازمان‌ها، دفتر مدیریت عملکرد است و این موضوع باید منجر به رشد سازمانی شود و همچنین باید به نقش هوش مصنوعی در حوزه نظارت هم توجه کنیم.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و امور مشتریان سازمان بیمه سلامت ایران، محمد مهدی ناصحی در نشست تخصصی ارزیابی تکالیف سازمان بیمه سلامت ایران در برنامه هفتم توسعه افزود: سازمان بیمه سلامت در اجرای تکالیف قانونی و برنامه‌های توسعه تلاش می‌کند و در واقع باید منابع سلامت را برای نیمی از جامعه تامین کنیم و این در حالی‌ست که بیمه شدگان این سازمان شامل طیف‌های مختلفی از جامعه هستند و تکالیف مهمی در این زمینه بر عهده این سازمان گذاشته شده است. هرکسی که در کشور بیمه ندارد، بیمه شده سازمان بیمه سلامت محسوب می‌شود. در نتیجه باید در مسیرهایی حرکت کنیم که اقدامات را بهینه‌تر انجام بدهیم.
وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت ایران فقط تامین کننده مالی نیست و باید نقش‌هایی در حفظ سلامت جامعه داشته باشد، اما قبلا نگاه این طور بود که بیمه سلامت نقش واسطه دارد، در حالی‌که سازمان بیمه سلامت می‌تواند اهداف بلندتری داشته باشد. با ایجاد معاونت پیشگیری در سازمان بیمه سلامت ایران، نگاه پیشگیری شکل گرفت؛ زیرا اطمینان داریم که این نگاه، به سلامت مردم کمک خواهد کرد.
ناصحی بیان کرد: بحث سلامت اهمیت دارد و حتی وقتی تصمیم به فرزندآوری گرفته می‌شود، باید به مباحثی مانند هزار روز اول زندگی توجه داشت که برای حفظ سلامت نوزاد مهم است. پس مداخله برای سلامت در این زمان از زندگی بسیار اهمیت دارد و همچنین مباحث پیشگیری و افزایش سواد سلامت مهم هستند.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در زمینه پیشگیری سطح چهارم نیز نگاه هوشمندانه‌ای در بیمه‌های پایه سلامت در جهان وجود دارد؛ در حالی‌که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد خدمات، غیر ضروری است و گاهی برخی از این مداخله‌ها زیان آور محسوب می‌شوند. از طرفی، مصرف داروهای غیرضروری نیز نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس برنامه هفتم توسعه، ۵ درصد منابع سازمان بیمه سلامت در حوزه پیشگیری سرمایه گذاری می‌شود.
وی ادامه داد: تامین منابع برای جمعیت ۴۵ میلیونی تحت پوشش بیمه سلامت نیز بسیار اهمیت دارد و باید بیمه مناسبی داشته باشیم. بر اساس قانون، اعتبار ما باید حداقل دو تا سه برابر چیزی باشد که هر ساله به سازمان بیمه سلامت ایران اختصاص پیدا می‌کند؛ هرچند رشد بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت خوب بوده، اما با افزایش هزینه‌های حوزه سلامت و داروهای گران قیمت و افزایش جمعیت تحت پوشش مواجه بوده‌ایم.
ناصحی اظهار کرد: طی چند سال توانستیم پرداختی‌ها را به موقع انجام بدهیم، اما با توجه به افزایش هزینه‌های حوزه سلامت، اعتبارها و منابع پاسخگو نیست و باید علاوه بر کنترل هزینه‌ها و نظارت مناسب، منابع مناسب هم تامین شود.
وی افزود: نسخه الکترونیک در کشور نهادینه شده و با این وجود، نیاز به پرونده الکترونیک سلامت نیز داریم و بر اساس تکالیف قانونی باید پرونده الکترونیک سلامت شکل بگیرد و فقط وجود نسخه الکترونیک کفایت نمی‌کند.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: توانمندی نیروی انسانی نیز باید افزایش پیدا کند تا بهترین خدمات به بیمه شدگان ارائه شود؛ وقتی درباره سازمان الکترونیک صحبت می‌کنیم، باید به نیروی انسانی چند ظرفیتی و توانمندی و چابک سازی نیز توجه کنیم و همچنین باید انگیزه‌ها حفظ شود.