به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، رحمان سالاری در برنامه «میز اقتصاد» که با موضوع بررسی جزئیات مصوبه نرخ سوم بنزین و تنوع سبد سوخت برگزار شد، با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته ۲۳۶۵ جایگاه CNG در کشور احداث شده است، اظهار کرد: ظرفیت این جایگاهها ۴۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف در حال حاضر ۱۶ میلیون مترمکعب معادل ۱۶ میلیون لیتر بنزین است. یکی از دلایلی که باعث استقبال کم مردم از سوخت دوم شده، قیمت است؛ باید اختلاف قیمت معناداری بین بنزین و CNG وجود داشته باشد تا مصرفکننده به سمت سوخت جایگزین برود. دلیل دیگر استقبال کم، تولید خودرو توسط خودروسازهاست؛ در حال حاضر میزان تولید خودروی CNG کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد با خودروسازها برای تولید خودرو با مخزن CNG عنوان کرد: طرح تولید خودروهای دوگانهسوز با امضای قراردادی با دو خودروساز بزرگ کشور طی یک سال گذشته آغاز و مقرر شد ۵۵ هزار خودرو شامل وانتبار و تاکسی تولید شود. از سوی دیگر، طرح تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز شروع شده و سرعت آن طی یک سال گذشته افزایش یافته است. تاکنون حدود ۱۸ هزار خودرو در سامانه ثبت شده است. همچنین در حال حاضر تعداد بسیار زیادی مخزن در کشور تولید شده و مشکلی بابت تأمین مخازن وجود ندارد.
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از تغییر نسل کیتها از یک به چهار خبر داد و افزود: کیت نسل ۴ آخرین تکنولوژی روز است. تفاوت کیت نسل ۴ و نسل یک این است که میزان مصرف CNG و آلودگی هوا در کیت نسل چهار ۱۵ درصد کاهش مییابد و میزان پیمایش و راندمان ۱۵ درصد افزایش و آلایندگی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا میکند.
سالاری با تأکید بر اینکه طرح تبدیل مخزن کاملاً رایگان است، توضیح داد: نوبتدهی سیستمی خواهد بود و بسته به وضعیت کارگاهها بین سه روز تا یک ماه زمان میبرد. در حال حاضر از ۳۱۲ هزار تاکسی، بیش از ۲۸۰ هزار خودرو یعنی ۹۰ درصد دوگانهسوز هستند؛ همچنین از ۲۶۰۰ وانتبار، بیش از ۱۳۰۰ خودرو یعنی بیش از ۵۰ درصد CNGسوز هستند؛ به همین دلیل صف خودروهای شخصی بیشتر است. باید توجه داشت که هزینه کیت و نصب حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که توسط دولت پرداخت میشود؛ اما برخی خودروها به تعمیرات دیگری نیاز دارند که هزینه آن باید توسط مالک خودرو پرداخت شود.
وی همچنین درباره LPG عنوان کرد: متقاضیان تأسیس جایگاه LPG نیز میتوانند درخواست خود را ثبت کنند. تا پایان هفته جاری، فراخوان خودروهایی که متقاضی LPGسوز کردن خودروی بنزینسوز هستند منتشر خواهد شد. همچنین خودروهایی که قبلاً LPG سوز شدهاند باید گواهی سلامت دریافت کنند.
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در پایان درباره اختلاف قیمت CNG و بنزین توضیح داد: اختلاف قیمت نرخ اول بنزین با CNG یکسوم، نرخ دوم یکششم و نرخ سوم یک یازدهم است. بنابراین هزینه خانوار فرد پرمصرف در سال ۵۰ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر