امروز شنبه، 22 آذر 1404
Breaking News

ساخت نخستین گیربكس توربین سولار سنتار كشور در منطقه اصفهان

برای نخستین بار در کشور، عملیات ساخت و بازسازی کامل گیربکس توربین سولار سنتار 2 با دور 15 هزار PRM (دور بر دقیقه) با موفقیت به پایان رسید و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علیرضا مرادپور رئیس واحد مکانیک منطقه در خصوص روند انجام کار گفت: این پروژه پس از بروز لرزش شدید و شکستگی دنده ها در گیربکس توربین فوق واقع در مرکز انتقال نفت مارون شماره 3 باغملک آغاز شد، تجهیزی که تکنولوژی ساخت آن تنها در اختیار چند کشور جهان قرار دارد و بررسی متخصصان واحد مکانیک نشان داد که امکان تعمیر با استفاده از اسناد یا نمونه مشابه وجود ندارد چرا که گیربکس نصب شده از نوع LUFKIN و متفاوت از تمامی گیربکس های مورد استفاده در شرکت خطوط لوله کشور بود.

وی اضافه کرد: با وجود این محدودیت ها با هماهنگی مدیر و معاون فنی منطقه با پذیرش ریسک و تکیه بر توان داخلی، پروژه در مسیر برون سپاری قرار داده شد که پس از سه بار اعلام نیاز در سامانه ستاد تنها یک شرکت اعلام آمادگی کرد که برنده مناقصه معرفی شد و پس از 314 روز بدون هیچ نقشه یا اطلاعات فنی با نظارت دقیق و تخصصی واحد مکانیک این کار به اتمام رسید.

مرادپور ادامه داد: در نهایت پس از نصب، هم محوری و پیش راه اندازی، توربین مورد نظر استارت و صحت عملکرد گیربکس ساخت داخل به لحاظ لرزش، حرارت، صدا و سایر پارامترهای بهره برداری مورد تایید قرار گرفت.

وی به موارد اجرایی که در طول ساخت این پروژه نیز انجام شد اشاره کرد و گفت: ساخت چهار جفت یاتاقان تراست / ژورنال و ژورنال، ساخت یکپارچه چرخ دنده و شفت تندگرد، ساخت چرخ دنده کند گرد و دنده زنی با سختی 40-35 RCH، ترمیم شفت کند گرد، اصلاح پوسته و … از جمله این اقدامات به شمار می آید.

رئیس واحد مکانیک از دستاوردهای شاخص و حائز اهمیت در این پروژه سخن گفت و افزود: ساخت نخستین گیربکس تورببین گازی با دور 15 هزار RPM(دور بر دقیقه) در کشور، انجام اولین عملیات دنده زنی و افزایش سختی سطحی دنده های جناغی تامه 40RCH، استخراج کامل دیتای فنی بدون وجود هیچ نقشه یا اسناد فنی، تعیین و تایید مقادیر فنی حساس شامل Bearing Clearance ،Axial Displacement و Gear Backlash ،صحه گذاری فرآیند ساخت دنده ها و افزایش سختی سطحی، نظارت بر تهیه نخستین Final book ساخت و تعمیرات گیربکس LUFKIN شامل نقشه ها، فرآیند ساخت، آزمایش های متالوگرافی و ارقام فنی، راه اندازی مجدد تنها توربین فعال کشور با گیربکس LUFKIN جزء دستاوردهای این پروژه هستند.

وی با بیان اهمیت ملی این پروژه گفت: گیربکس یاد شده در دوران جنگ تحمیلی و پس از آسیب دیدگی گیربکس توربین PHILADELPHIA روی این توربین نصب شده بود که به این منطقه منتقل شد و هیچ گونه نمونه مشابهی در کشور برای مهندسی معکوس وجود نداشت. انجام موفق این پروژه در شرایط دشوار ناشی از ناترازی انرژی بار دیگر جایگاه توان داخلی و بخش خصوصی را در تحقق اقتصاد مقاومتی به نمایش گذاشت.