امروز سه شنبه، 18 آذر 1404

رسانه‌ها شریک راهبردی صنعت بیمه به شمار می‌آیند

رسانه‌ها باید نسل تازه بیمه‌ها را بشناسند، معرفی کنند و مطالبه عمومی برای آن‌ها ایجاد کنند تا هم نوآوری در کشور رشد کند و هم صنعت بیمه وارد عرصه‌های جدید شود.

به گزارش فراسو به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، دکتر محمدرضا نوروزپور که در پنل تخصصی چالش‌های نظام ارتباطی صنعت بیمه سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: رسانه‌ها می‌توانند نقشی بسیار فراتر از اطلاع‌رسانی صرف ایفا کنند؛ نقشی که در آن، فرهنگ‌سازی، ترویج مدل‌های نوین بیمه‌ای و مشارکت در کاهش خسارت‌ها به‌عنوان وظایف مشترک رسانه و صنعت بیمه تعریف می‌شود.

معاون امور رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا اظهار داشت: رسانه‌ها با تولید محتوای هدفمند، کمپین‌های آموزش سلامت، ترویج رفتارهای ایمن در رانندگی، آموزش مصرف درست خدمات درمانی و ده‌ها اقدام مشابه می‌توانند رفتار عمومی را اصلاح کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از محصولات ارائه‌شده در استارت‌آپ‌ها از ریسک بالایی برخوردار است و اگر صنعت بیمه به این حوزه ورود کند علاوه بر سودآوری، مسأله افزایش ضریب نفوذ بیمه نیز تحقق خواهد یافت.

دکتر نوروز پور با اشاره به اهمیت فناوری‌های نوین در زیست بوم کشور، تصریح کرد: تمامی محصولات به‌خصوص در حوزه دیجیتال و حتی هوش مصنوعی، قابلیت بیمه‌شدن دارد و ورود به این بازار بزرگ با کمک رسانه‌ها، دور از دسترس نیست.

 زندگی اجتماعی و اقتصادی در هیچ جامعه‌ای بدون بهره‌گیری از محصولات و خدمات صنعت بیمه قابل تصور نیست

بر اساس این گزارش، دکتر محمد مهدی زاده _ رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با قدردانی از برپایی این پنل تخصصی، اظهار داشت: ریسک انسان معاصر حتی از ریسک‌های گذشتگان ما نیز بیشتر است و زیستن در جهان جدید در گرو پذیرش درصدی از ریسک است.

این عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه از رسانه‌های زمان گذشته به عنوان نقش واسطه افکار عمومی یاد کرد و افزود: مأموریت محوری رسانه در دنیای امروز تمامی معادلات از جمله ارتباط دو حوزه بیمه و رسانه را تغییر داده است.

وی اظهار داشت: امروز رسانه‌ها جایگزین نهادهای بسیاری شدند که حوزه‌های گوناگونی چون: سیاست، ورزش، اقتصاد و نظایر آن را در بر می‌گیرد. در حقیقت رسانه‌ها با هستی ما گره خورده‌اند و ما به نوعی “با” رسانه‌ها زندگی نمی کنیم “در” رسانه‌ها زندگی می‌کنیم.

دکتر مهدی‌زاده با تشریح فرایندهای چهارگانه “امتداد و گسترش”، “جایگزین‌شدن” ، “ادغام” و انطباق”، به اهمیت موضوع انطباق در رسانه اشاره کرد و گفت: منطق رسانه‌ای از ضروریات نهادهایی است که ادعای اثرگذاری دارند و صنعت بیمه نیز از این امر مستثنا نیست.

وی با تأکید بر این مطلب که حضور فعالان صنعت بیمه در فضاهای رسانه‌ای یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است، خاطرنشان کرد: سواد کافی برای بهره‌گیری از ابزار رسانه‌ای لازم است و بدون ظرفیت‌سازی و توانمندی استفاده از فضای رسانه‌ای، تحقق این امر دشوار خواهد بود.

این مدرس ارتباطات به تشریح موضوع مرجعیت خبر و روایتگری نخست و عبور از اطلاعات پردازش‌نشده پرداخت و افزود: رسانه‌ها می‌توانند قصه‌هایی برای مخاطبان صنعت بیمه بسازند که زمینه آگاهی و پذیرش بیمه ای آحاد جامعه را فراهم کند.

 ارتباط حرفه‌ای بین صنعت بیمه و رسانه می‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد

در ادامه این نشست تخصصی، مجید بختیاری _مدیرعامل شرکت بیمه زندگی مفید و رئیس کمیسیون تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات سندیکای بیمه‌گران ایران_ به اهمیت موضوع پنل اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند برای برای ترمیم شکاف‌های دیجیتالی به‌خصوص در بخش آموزش، پیشگام باشند.

وی افزود: اگر در صنعت بیمه به درک مشترکی با زنجیره ارزش و مخاطبان صنعت بیمه برسیم قطعاً به کمک رسانه‌ها نیاز خواهیم داشت.

بختیاری با تأکید بر این مطلب که صنعت بیمه به پشتوانه اعتبار رسانه‌ای احتیاج دارد، تصریح کرد: هرگونه ارتباط حرفه‌ای بین صنعت بیمه و رسانه می‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد.

وی در پایان گفت: فضای آرام، خیرخواهانه و روبه جلو در دو حوزه «بیمه» و «رسانه» می‌تواند التیام بخش دردهای اقتصادی جامعه ما باشد.

صنعت بیمه باید از جهان تبلیغ به دنیای زندگی نقل مکان کند

در ادامه، روح‌الله لطیفی _ فعال رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی شرکت بیمه دی_ با تأکید بر این نکته که رسانه هیچگاه از روابط عمومی‌ها جدا نبوده، اظهار داشت: اجزای ارتباطی فارغ از فهم‌های متفاوت باید در تصمیم‌گیری‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی با اشاره به این مطلب که ضریب نفوذ بیمه با استانداردهای جهانی، فاصله معناداری دارد و باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های تخصصی با حمایت صنعت بیمه می‌توانند این مأموریت مهم را به نتیجه دلخواه برسانند.

لطیفی، کاهش نگرانی‌های اقتصادی مردم و حاکمیت را در گرو افزایش ضریب اعتماد و اطمینان صنعت بیمه عنوان کرد و افزود: صنعت بیمه باید از جهان تبلیغ به دنیای زندگی نقل مکان کند تا همگان طعم زندگی مطمئن و کم‌ریسک را تجربه کنند.

 صنعت بیمه، شاهراه توزیع جهانی ریسک است

غلامعلی ثبات _پیشکسوت و صاحب‌نظر مسائل بیمه‌ای_ نیز در این نشست با تشریح کارکردهای بیمه و رسالت‌های بیمه مرکزی بر اساس قوانین و مقررات، اظهار داشت: صنعت بیمه، شاهراه توزیع جهانی ریسک است و هر چند به دلیل تحریم‌ها در این امر با نقصان‌هایی روبرو شده اما در هر صورت از وظایف ذاتی این صنعت به حساب می‌آید.

وی بر ضرورت تفکیک مأموریت ارکان صنعت بیمه تأکید کرد و گفت: ‌تنظیم‌گری بازار بیمه و تعمیم امر بیمه‌گری و همچنین حمایت از بیمه‌گذاران بر عهده بیمه مرکزی است و رسانه‌ها باید مأموریت‌های نهادناظر صنعت بیمه، آگاه باشند.

ثبات در همین راستا اضافه کرد: صنعت بیمه باید فضای رقابتی را به گونه‌ای طراحی کند که عرصه اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها محدود به صنعت بیمه نشود و به افکار عمومی نیز تسری پیدا کند.

وی افزود: شفاف‌سازی در خصوص ارتباط صنعت بیمه با رسانه‌ها می‌تواند به رفع چالش‌های موجود در حوزه اطلاع‌رسانی کمک کند.

 فرهنگ بیمه زمانی در جامعه نهادینه می شود که مردم ارزش آن را در سبد زندگی خود درک کنند

بر اساس این گزارش، رضا کربلایی _فعال حوزه بیمه و رسانه_ با اعلام این مطلب که صنعت بیمه یک صنعت فراگیر است، گفت: تقریباً هیچ شهروندی وجود ندارد که تا امروز از ظرفیت‌های بیمه استفاده نکرده باشد اما باید میزان رضایتمندی آنان نیز مرتب مورد پایش قرار گیرد.

وی تصریح کرد: فرهنگ بیمه زمانی در جامعه نهادینه می‌شود که مردم ارزش آن را در سبد زندگی خود درک کنند.

کربلایی به نقش رسانه‌ها در همگانی‌سازی مفاهیم بیمه‌ای اشاره کرد و افزود: هر چقدر فهم مردم از سازوکارهای بیمه، حقوق بیمه و اهمیت پیشگیری و مدیریت ریسک بیشتر باشد تمایل آنان برای بهره‌گیری از خدمات بیمه‌ای، افزایش خواهد یافت.

این فعال رسانه‌ای افزود: روابط عمومی می‌تواند نگرش مردم از ظرفیت‌های صنعت بیمه از یک خدمت اداری را به یک ضرورت زندگی مبدل کند.

وی رسانه‌ها را شریک راهبردی صنعت بیمه دانست و یادآور شد: روزنامه‌نگاران اقتصادی با تحلیل رابطه بیمه و رشد اقتصادی می‌توانند علاوه بر اثربخشی بر ثبات بازارهای بیمه‌ای در حوزه توسعه‌ای نیز نقش‌آفرینی کنند.

وی ضعف سواد بیمه‌ای مردم، ضعف تولید محتوا، فقدان شناخت نیاز مخاطبان، نگاه هزینه‌ای به بیمه، بیمه‌گریزی و تقدیر‌گرایی، فقدان پژوهش و غلبه حاشیه بر متن را از مهم‌ترین مشکلاتی عنوان کرد که فراروی بیمه‌ها و رسانه‌ها قرار دارد.

 برای ارتقای سطح ارتباطات صنعت بیمه از ظرفیت‌های نهادهای قانونی استفاده خواهد شد

اهمیت اطلاع‌رسانی در صنعت بیمه و تغییر رویکرد از تبلیغات جزیره‌ای به ارتباطات فرابخشی باید در ذهن فعالان این صنعت نهادینه شود.

دکتر جواد گودرزی که در پنل تخصصی «چالش‌های نظام ارتباطی صنعت بیمه» سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: ضرورت بازنگری در آیین‌نامه مرتبط با ارتباطات و تبلیغات و تبدیل مدیران روابط عمومی شرکت‌های بیمه به مدیران کلیدی صنعت بیمه احساس می‌شود که ان‌شاءالله در این مسیر از ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهد شد.

وی به اهمیت پیوست رسانه‌ای در فعالیت‌های اجرایی صنعت بیمه تأکید کرد و افزود: در دنیای پرشتاب امروز تصمیمی که روایت رسانه‌ای نداشته باشد شنیده نمی‌شود و تصمیم ناشنیده یک تصمیم ناتمام است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی با اعلام این مطلب که پیوست رسانه‌ای، قطب‌نمای افکار عمومی در تصمیمات بیمه‌ای به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: تصمیم بیمه‌ای زمانی ماندگار و موثر است که مردم آن را بفهمند، بپذیرند و از آن پشتیبانی کنند.

گفتنی است، پنل تخصصی «چالش‌های نظام ارتباطی صنعت بیمه» با حضور معاون امور رسانه‌ و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی و چهره‌های مطرح صنعت بیمه و رسانه در محل پژوهشکده بیمه برگزار شد.