امروز دوشنبه، 24 آذر 1404

دکتر فتحعلی خبر داد: افزایش سرمایه ثبتی بانک قرض الحسنه مهر ایران به ۲۲ همت

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در نشست خبری سالروز تاسیس این بانک از کفایت سرمایه 9.2 درصدی و برنامه افزایش سرمایه بانک به 22 هزار میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش فراسو، دکتر غلامرضا فتحعلی در این نشست خبری گفت: تا سال گذشته مجوز فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران از سوی بانک مرکزی سالانه تمدید می شد اما خوشبختانه سال گذشته مجوز فعالیت دائمی بانک قرض الحسنه مهر ایران شد.

وی با اشاره به شرایط بازار پول و تحولات اقتصادی کشور، از کاهش انگیزه مردم برای سپرده‌گذاری به‌دنبال نوسانات بازارهای موازی و رشد نرخ ارز خبر داد و گفت: سرعت بالای جابه‌جایی نقدینگی در بازارهای غیرمولد، رفتار سپرده‌گذاران را تغییر داده است.

فتحعلی با بیان اینکه تفاوت بانک قرض الحسنه با سایر بانک های تحاری صرفا در سپرده‌های سرمایه گذاری و تسهیلات در قالب عقود غیر قرض الحسنه است، گفت: این بانک تمام خدمات را در قالب تسهیلات و تعهدات بانکی ‌و مالی  ارائه می کند و سبد متنوعی از محصولات را فراهم کرده است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تاکید کرد: این بانک در کنار مأموریت اصلی خود در حوزه قرض‌الحسنه، تلاش کرده خدمات استاندارد بانکی را نیز متناسب با نیاز مشتریان ارائه دهد.
فتحعلی سرمایه ثبت‌شده بانک را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: فرآیند افزایش سرمایه از محل سپرده‌ها در حال انجام است و تا پایان سال سرمایه بانک به 22 هزار میلیارد تومان خواهد رسید اقدامی که به تقویت نسبت‌های احتیاطی و شاخص‌های نظارتی بانک کمک می‌کند.
فتحعلی اعلام کرد: نسبت کفایت سرمایه این بانک در حال حاضر 9.2 درصد است که بالاتر از استاندارد تعیین‌شده بانک مرکزی محسوب می‌شود و باافزایش سرمایه، این نسبت بهبود خواهد یافت.
به گفته وی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از این منظر رتبه چهارم را در میان بانک‌های بورسی دارد.
وی با اشاره به عملکرد بانک تا پایان ۱۹ آذرماه ۱۴۰۴ افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا این تاریخ موفق شده ۹۳ درصد برنامه‌های مصوب سال ۱۴۰۴ را محقق کند و رشد منابع بانک نیز ۳۵ درصد بوده که بالاتر از رشد نقدینگی کشور است.
وی در ادامه این نشست خبری گفت:  مطالبات غیرجاری بانک قرض الحسنه مهر ایران معادل 1.09 درصد است که کمترین نسبت در نظام بانکی به‌شمار می‌رود. البته بخشی از افزایش این نسبت در مقایسه با سال گذشته، ناشی از مهلت‌های اعطاشده در دوره جنگ 12 روزه بوده و تلاش می‌کنیم آن را به سطح 0.66 درصد سال گذشته بازگردانیم.
فتحعلی با اشاره به طراحی و اجرای برنامه جامع راهبردی بانک قرض الحسنه مهر ایران، اظهارداشت: در همین راستا ساختار اداری بانک را  تغییر داده ایم.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران  تعداد مشتریان این بانک را 22 میلیون نفر اعلام کرد و افزود: بیش از 99 درصد مشتریان حقیقی هستند و حدود 82 درصد سپرده‌ها متعلق به اشخاص حقیقی است و ۰.۳ درصد اشخاص حقوقی هستند. متوسط سهم بانک نیز از نقدینگی کشور حدود 3.9 درصد برآورد می‌شود.
به گفته وی این بانک در ۳۳۰ شهر و مرکز استان در مجموع ۵۳۱ شعبه دارد و با توسعه بانکداری الکترونیک سعی می‌کنیم بهره وری را بالا ببریم. ‌
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه سهم این بانک از نقدینگی کشور معادل ۳.۹ درصد است، افزود: بانک قرض الحسنه مهر ایران در ۱۸ سال گذشته به ۲۷ میلیون نفر ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده است.
وی با تأکید بر توسعه بانکداری الکترونیک گفت: تاکنون 58 درصد خدمات بانکی به‌صورت غیرحضوری به مشتریان ارائه شده و 78 درصد تسهیلات از مسیر افتتاح حساب دیجیتال انجام گرفته است. همچنین حدود 18 درصد تسهیلات به‌صورت کاملاً غیرحضوری پرداخت شده و برنامه داریم این سهم را افزایش دهیم.
وی با تأکید بر بانک‌محور بودن اقتصاد ایران تصریح کرد: بانک‌ها اجازه اشتباه ندارند و رویکرد بانک مرکزی در قبال بانک‌های ناتراز، رویکردی درست و اجتناب‌ناپذیر است. هر بانکی که نتواند نسبت‌ها و استانداردهای نظارتی را رعایت کند، ناگزیر باید وارد فرآیند گزیر شود.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران درخصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری هم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۳۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری و ۴۸۰۹ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده ایم و تلاش می کنیم تا پایان سال معادل سهیمه تعیین شده برای بانک را به طور کامل پرداخت کنیم.
فتحعلی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تاسیس و فعالیت بانک های تجاری، قرض الحسنه، توسعه ای و تخصصی از سوی بانک مرکزی اظهارداشت: طبق این مقررات بانک‌های توسعه ای و تجاری و تخصصی غیرقرض الحسنه ای در آینده دیگر نمی توانند سپرده قرض الحسنه داشته باشند و این فرصت خوبی است که منابع قرض الحسنه به سمت بانک‌های تخصصی قرض الحسنه برود.
وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در اعتبارسنجی افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و اعتبارسنجی هوشمند، فرآیند پرداخت تسهیلات را تسهیل کرده و در بسیاری از موارد بدون دریافت چک یا سفته و صرفاً بر اساس رتبه اعتباری مشتری اقدام می‌کند؛ رویکردی که حفظ کرامت مشتریان را در اولویت قرار داده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره منابع انسانی و آموزش اظهار داشت: ترکیب نیروی انسانی بانک به‌گونه‌ای است که ۷۴ درصد کارکنان در شعب و ۲۶ درصد در ستاد و سرپرستی‌ها مشغول فعالیت هستند که ترکیبی بهینه برای افزایش بهره‌وری محسوب می‌شود. همچنین وضعیت تحصیلات کارکنان و سرانه آموزشی در سطح مطلوبی قرار دارد.