مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از افزایش کارت آزاد جایگاهها با اجرای طرح سه نرخی شدن سوخت خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد مالکان خودروها فقط از سهمیه نرخ اول استفاده میکنند.
به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، عباس باصفا در برنامه «میز اقتصاد» که با موضوع بررسی جزئیات مصوبه نرخ سوم بنزین و تنوع سبد سوخت برگزار شد، درباره میزان تقاضای روزانه برای صدور کارت سوخت توضیح داد: میزان تقاضای صدور کارت سوخت پیش از مصوبه هیأت وزیران در مورد نرخ سوم بنزین، روزانه ۱۲ هزار کارت بود اما در حال حاضر میزان درخواست به روزانه ۳۶ هزار کارت رسیده است. از سوی دیگر، ظرفیت تولید کارت هوشمند سوخت نیز افزایش یافته است.
روشهای ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت
وی با بیان اینکه متقاضیان از دو طریق میتوانند تقاضای کارت هوشمند سوخت را ثبت کنند، توضیح داد: متقاضیان یا باید از طریق سامانه WWW.FCS.NIOPDC.IR نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند یا باید به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. اگر درخواست از طریق سامانه اینترنتی ثبت شود، از آنجایی که همه اقدامات لازم بهصورت آنلاین و برخط انجام میشود، کارت در کمتر از ۱۰ روز صادر خواهد شد؛ اما اگر به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند، صدور کارت بین یک ماه تا ۴۰ روز زمان نیاز دارد. نکته حائز اهمیت این است که هزینه هر دو روش ۱۰۰ هزار تومان است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به ایجاد یک وقفه کوتاه در تولید کارتهای هوشمند سوخت اظهار کرد: این وقفه بهطور کامل برطرف شده است؛ در حال حاضر صف تقاضا طولانی نیست و به همه تقاضاها پاسخ داده خواهد شد.
همه خودروها سهمیه و کارت هوشمند سوخت خواهند داشت
باصفا در ادامه درباره خودروهای دوگانهسوز توضیح داد: طبق مصوبه جدید درباره نرخ سوم بنزین، سهمیه نرخ دو خودروهای دوگانهسوز ۵۰ درصد کاهش پیدا میکند و نصف میشود. باید به این نکته توجه کرد که همه خودروها سهمیه و کارت هوشمند سوخت خواهند داشت اما برای برخی خودروها سهمیه نرخ یک و دو به محض اجرای مصوبه صفر خواهد شد و مجموع سهمیه نرخ یک و دو با نرخ سوم به این خودروها تخصیص خواهد یافت. برای مثال، خودروهای وارداتی ماهی ۱۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۵۰۰۰ تومانی دارند.
وی درباره اتمام سهمیه یک و دو برای خودروهای سواری نیز عنوان کرد: زمانی که سهمیه یک و دو یک خودروی سواری تمام شد، مالک خودرو باید با کارت آزادجایگاه بنزین ۵۰۰۰ تومانی بزند.
لزوم تعیین خودروی سهمیهای توسط مالکان چند خودرو
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به افرادی که صاحب چند خودرو هستند گفت: اگر یک نفر مالک سه خودرو باشد، باید به سایتی که برای این منظور تعریف شده مراجعه و یک خودرو را بهعنوان خودروی سهمیه یارانهای انتخاب کند؛ در این شرایط کارت سوخت دو خودروی دیگر ابطال میشود و مالک برای دوخودروی دیگر می بایست کارت سوخت المثنی درخواست کند .
باصفا با تأکید بر اینکه امکان انتقال سهمیه بین کارتها وجود ندارد، گفت: سهمیه متعلق به خودرو است نه مالک خودرو. از سوی دیگر، امکان ذخیرهسازی بنزین نرخ یک تا ۳۶۰ لیتر وجود دارد و محدودیت زمانی برای این موضوع وجود ندارد.
وی در ادامه درباره خودروهای نوشماره توضیح داد: طبق مصوبه، خودروهایی که بعد از اجرای مصوبه و برای اولین مرتبه پلاک خواهند شد، نوشماره محسوب میشوند؛ در واقع تاریخ سند مهم است. بنابراین اگر تاریخ صدور باراول برگ سبز خودرو بعد از اجرای مصوبه باشد، خودرو نوشماره است. کارتهای سوخت جدید به نام مالک خودرو نیست و بر اساس VIN خودرو صادر میشود؛ به همین دلیل کارت سوخت در زمان نقل و انتقال باید به فرد جدید تحویل داده شود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه از زمان ثبت درخواست صدور کارت سوخت، سهمیه به فرد تعلق میگیرد، اظهار کرد: بنابراین اگر درخواستی ثبت نشود، سهمیه ذخیره نخواهد شد.
وضعیت تاکسیهای اینترنتی بعد از اجرای مصوبه
باصفا در ادامه درباره وضعیت تاکسیهای اینترنتی بعد از اجرای مصوبه توضیح داد: طی سه هفته گذشته جلسات متعددی با وزارت کشور ومدیران عامل شرکت های تاکسیهای اینترنتی برگزار و قرار شد پس از ارسال عملکرد پیمایش، مابهتفاوت نرخ دوم (۳۰۰۰)ونرخ سوم(۵۰۰۰) معادل لیتری ۲۰۰۰ تومان به صورت ماهانه توسط سازمان هدفمندی یارانهها پرداخت شود. این روال برای موتورسیکلتهای فعال در سکوهای اینترنتی نیز رعایت خواهد شد.
وی به این سؤال که دلیل شارژ نشدن نرخ سوم برای خودروهای شخصی چیست، پاسخ داد: دلیل اصلی مقابله با قاچاق است. شارژ نرخ سوم کارتها احتمال مهاجر شدن برخی کارتها را در پی دارد. تحلیل دادهها نشان میدهد ۸۰ تا ۹۰ درصد سهمیه یک و دو برای خودروهای شخصی کفایت میکند وکارت اضطراری(آزاد) به اندازه کافی در جایگاه وجود خواهد داشت.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره محدودیت استفاده از کارت جایگاه نیز اظهار کرد: شرکت ملی پخش بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مکلف شده بود ۹۵ درصد سوختگیریها با کارت شخصی انجام شود؛ از سوی دیگر ۸۰ درصد مردم از سهمیه نرخ دو استفاده نمیکنند و این سهمیه میسوزد. در واقع ۹۰ درصد سهمیه نرخ یک استفاده میشود اما ۹۰ درصد سهمیه نرخ دو میسوزد و با تغییر سیاست، کارت اضطراری به اندازه کافی در جایگاه ها تامین خواهد شد.
آخرین وضعیت انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی
باصفا با اشاره به انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی عنوان کرد: طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، باید امکان انتقال فراهم شود. این موضوع از مدتها قبل در حال پیگیری و از سوی مجلس تأیید شده است. شرکت ملی پخش برای اجرای این قانون در انتظار ابلاغ هیأت وزیران است.
وی در پایان درباره امنیت کارتهای هوشمند و با اشاره به هک شدن سامانه عنوان کرد: پس از اتفاقهایی که رخ داد، اقدامات خوبی در حوزه زیرساختی و امنیتی صورت گرفت. با یک شرکت دانشبنیان وارد مذاکره شدیم و از نسل جدید تجهیزات سامانه هوشمند رونمایی میکنیم.
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر