به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست، حمید باقری برنامه ریزی منظم و اجرای یک رویکرد ساختاریافته و همدلی و همراهی کارکنان پست استان اصفهان را در شش ماه نخست سال، از عوامل دستیابی به این موفقیت دانست و در خصوص سایر عوامل چنین گفت:
– پست استان اصفهان در نیمه نخست امسال، رتبه دوم کشور را کسب کرده است. چه عواملی در این موفقیت نقش داشتهاند؟
کسب این موفقیت، نتیجه تلاش جمعی، برنامهریزی منظم و همدلی عمیق همکاران در تمامی سطوح استان بوده است. این رتبه مدیون اجرای یک رویکرد ساختاریافته در سه محور برنامهریزی راهبردی و مدیریتی، نظارت و ارزیابی مستمر (کنترل کیفیت) و توسعه هوشمندانه کسبوکار است.
برگزاری جلسات منظم، همفکری با حضور روسا و کارشناسان خبره استان، انطباق دقیق اجرای برنامه راهبردی شرکت ملی پست با اهداف استانی، تقسیم وظایف فنی و پشتیبانی بهصورت دقیق و شفاف، برگزاری نشستهای کیفی و کمی و تشکیل پنج کارگروه تخصصی با حضور کارشناسان کلیدی از جمله فعالیتهای انجام شده در مسیر تحقق کسب این رتبه به شمار می رود.
– با توجه به تغییر رویکرد شرکت ملی پست به اقتصاد دیجیتال، استان اصفهان چه اقداماتی در این مسیر انجام داده است؟
در راستای راهبرد ملی شرکت پست برای ورود به اقتصاد دیجیتال، مسیر تحول پست استان اصفهان بر پایه نوآوری، دادهمحوری و خدمات پلتفرمی بازطراحی شده وهدف ما گذر از مدل سنتی خدمات پستی به شبکهای هوشمند، فناورانه و ارزشافزاست.
در این چارچوب، حمایت از کسبوکارهای حوزه تجارت الکترونیک به یکی از مأموریتهای اصلی در استان تبدیل شده که با استفاده از ظرفیتهای داخلی پست استان اصفهان، خدمات مشاوره و راهنمایی رایگان به کسبوکارهای کوچک و نوپا ارائه میشود تا بتوانند در فضای تجارت دیجیتال رشد کنند. همچنین با هدف توسعه پایدار اقتصادی در مناطق روستایی، پروژه «روستای نمونه صنایعدستی زفره» راهاندازی و طرح توسعه فروش تولیدات صنایع دستی از طریق زیرساختهای موجود در شرکت ملی پست برنامهریزی و اجرا شده است.
یکی از اقدامات مهم، اجرای طرح «نماپست» با محوریت آموزش دیجیتال و مهارتافزایی کارکنان است. این طرح با همکاری انجمن تجارت الکترونیکی ایران شعبه اصفهان، اجرا میشود و هدف آن ارتقای توانمندیهای دیجیتال و آشنایی اصناف با زنجیره ارزش تجارت الکترونیک است.
در حوزه پشتیبانی از کسبوکارهای آنلاین، مدل خدمات فولفیلمنت یکپارچه را توسعه دادهایم که امکان انبارداری هوشمند، بستهبندی دیجیتال، رهگیری برخط و پردازش سفارشها بر اساس مدلهای دادهمحور را برای فروشگاههای اینترنتی فراهم میکند.
همچنین با همکاری سازمان نظام صنفی رایانهای، در حال تأسیس کانون توسعه تجارت الکترونیک اصفهان هستیم تا بستری برای همافزایی استارتآپها، شرکتهای فناوری و فعالان فینتک در توسعه زیرساختهای دیجیتال و استانداردهای داده فراهم شود.
طرح مهم دیگر، شهرک تجارت الکترونیکی اصفهان است که با هدف جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی و تبدیل اصفهان به هاب تجارت الکترونیکی کشور طراحی شده است. این شهرک شامل خدماتی نظیر فولفیلمنت هوشمند، مراکز پایش داده، زنجیره تأمین نسل جدید و خدمات فنی و مهندسی است که میتواند جایگاه اصفهان را در اقتصاد دیجیتال ارتقا دهد.
در زمینه صادرات نیز، طرح پنجره واحد صادرات خرد صنایعدستی و تجارت الکترونیک فرامرزی آغاز شده است تا با دیجیتالیسازی فرآیندها و استانداردسازی دادهها، مسیر ورود محصولات اصفهان به بازارهای جهانی هموار شود.
– پروژه «جینف» در استان اصفهان در چه مرحلهای قرار دارد؟
استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، ۱۱۴ شهر و 3835 آبادی، یکی از استانهای گسترده کشور است.در این پروژه تاکنون ۸۶ درصد از مکانهای شهری و ۵۲ درصد از مکانهای روستایی ژئوکد شدهاند.همچنین ۷۱ درصد ساختمانهای استان دارای پلاک کدپستی هستند که در بخش شهری این رقم ۷۵ درصد و در بخش روستایی ۶۰ درصد است.
– برای آگاهیبخشی کارکنان از آخرین سیاستها و برنامهها، چه اقداماتی انجام شده است؟
ارتباط مؤثر و شفافیت در اطلاعرسانی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا همسویی سازمانی بدون آگاهی کامل کارکنان میسر نیست. سیاستها و برنامههای کلان شرکت ملی پست در جلسات شورای اداری بهطور مفصل تشریح و به تمامی سطوح سازمانی منتقل میشود. برای اطلاع همکاران، نقشه راه و استراتژی شرکت ملی پست به صورت بنرهای رسمی در تمامی دفاتر پستی دولتی نصب شده است.
علاوه بر این، ما از کانالهای ارتباطی در فضای مجازی برای اطلاعرسانی منظم استفاده میکنیم؛ ازجمله انتشار مستمر اخبار در شبکههای اجتماعی داخلی و تارنمای اداره کل پست استان.
همچنین، برای تعامل با افکار عمومی و اصحاب رسانه، نشستهای مطبوعاتی بهصورت منظم برگزار میشود تا اطمینان حاصل شود که همکاران و مردم در جریان کامل برنامههای جاری و آینده پست قرار میگیرند.
– برای حفظ جایگاه برتر استان چه برنامههایی در دستورکار دارید؟
استراتژی این اداره کل بر مبنای بهبود مستمر استوار است. فرآیندها را با رویکرد ارتقاء و هدفگذاری دقیق بر اساس شاخصهای عملکردی تعیینشده توسط شرکت ملی پست تنظیم نموده و برای نهادینه کردن این رویکرد، فرهنگ برنامهمحوری در تمامی سطوح سازمانی در حال تقویت است.
برنامههای پست استان در سه محور اصلی مدیریت مبتنی بر داده و تحلیل مستمر، توسعه سرمایه انسانی و افزایش بهرهوری و توسعه خدمات و افزایش سهم بازار بالقوه پست متمرکز شدهاست.
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر