دکتر حمید بنائیان مدیرعامل پستبانک ایران با تأکید بر اینکه کاهش هزینه و زمان، دیگر معیار کافی برای سنجش موفقیت سامانههای مالی نیست، گفت: فناوریهای نوین زمانی معنا پیدا میکنند که بهطور واقعی سادگی، دسترسپذیری، ایمنی و اعتماد را برای کاربر نهایی فراهم کنند و به نیاز ذینفع ، پاسخ دهند.
به گزارش فراسو به نقل از اداره کل روابط عمومی، حمید بنائیان در پنل «بررسی چالشهای سادگی، دسترسپذیری، ایمنی و اعتماد در سامانهها و فرایندهای مالی و اقتصادی نوین کشور» که در سومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی، سوم و چهارم دیماه سال جاری در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، با اشاره به وضعیت فعلی سامانهها و فرایندهای مالی کشور اظهار کرد: امروز مهمترین چالش در بازنگری فرایندها و طراحی سامانههای جدید، میزان توجه آنها به تجربه کاربری، اعتمادسازی و پاسخگویی واقعی به نیاز کاربران نهایی است.
وی با اشاره به نقش فناوریهای نوین از جمله : هوش مصنوعی، کلانداده، رایانش ابری و بلاکچین افزود: هر یک از این فناوریها میتوانند در صورت استفاده صحیح، اثربخشی فرایندها را تضمین کنند؛ بهطور مثال بلاکچین با شفافیت، صحتسنجی و غیرمتمرکزسازی فرایندها، نقش مؤثری در اعتمادبخشی به کاربران ایفا میکند و هوش مصنوعی نیز با کاهش قضاوتهای فردی و افزایش استانداردپذیری میتواند به تصمیمگیری عادلانهتر کمک کند؛ هرچند تعیین مرزهای اخلاقی در استفاده از این فناوری، همچنان یک چالش جدی است.
بالاترین مقام اجرایی پست بانک ایران با انتقاد از رویکرد فعلی برخی سامانههای بانکی تصریح کرد: امروز با وجود توسعه خدماتی مانند افتتاح حساب غیرحضوری، امضای الکترونیکی، چک و سفته الکترونیکی، در عمل تجربه کاربری مطلوبی برای مشتریان ایجاد نشده و پیچیدگی، تنوع سامانهها و عدم توجه به سطح دانش کاربران، مانع اثربخشی واقعی این خدمات شده است.
بنائیان ادامه داد: افزایش آمار استفاده از سامانهها الزاماً به معنای موفقیت نیست، چراکه در بسیاری موارد کاربران از سر ناچاری و شرایط اقتصادی به استفاده از این خدمات روی میآورند، نه به دلیل رضایت یا سهولت استفاده. این موضوع نشان میدهد که اثربخشی واقعی سامانهها همچنان محل تردید است.
وی با اشاره به نتایج برخی سنجشهای بلوغ سامانههای مالی در کشور افزود: بررسیها نشان میدهد یکی از نقاط ضعف اصلی، عدم بهرهگیری مؤثر از فناوریهای نوین در هسته اصلی فرایندهاست و هنوز فاصله معناداری تا دستیابی به بلوغ مورد انتظار در ارائه خدمات مالی هوشمند و کاربرمحور وجود دارد.
بنائیان در بخش جمعبندی سخنان خود تأکید کرد: در بازنگری فرایندهای سازمانی نباید صرفاً به کاهش هزینه و زمان بسنده کرد، بلکه توجه به نیاز ذینفع، تطبیقپذیری با فرهنگ و سطح دانش کاربران و برقراری عدالت اقتصادی و فراگیری مالی باید در کانون طراحی سامانهها قرار گیرد.
وی افزود: در بانکی مانند پستبانک ایران که مأموریت آن ارائه خدمات به مناطق کمبرخوردار و روستایی است، طراحی سامانهها بدون درنظرگرفتن شرایط فرهنگی، اجتماعی و سطح آشنایی کاربران با فناوری، منجر به شکست سرمایهگذاری و نارضایتی خواهد شد.
مدیرعامل پست بانک ایران در پایان خاطرنشان کرد: ترندهای فناوری اگر صرفاً بهعنوان ابزارهای مدرن و ظاهری مورد استفاده قرار گیرند و نتوانند به نیاز واقعی ذینفع پاسخ دهند، نهتنها اثربخشی ایجاد نمیکنند، بلکه منجر به اتلاف زمان و سرمایه خواهندشد.
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر