امروز یکشنبه، 23 آذر 1404

بنزین سه‌نرخی؛ گامی برای مدیریت مصرف و جلوگیری از افزایش واردات

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح اهداف و جزئیات مصوبه دولت درباره اجرای بنزین سه‌نرخی تأکید کرد این سیاست با محوریت استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی، در کنار تأمین نیاز واقعی مصرف‌کنندگان، ابزاری مؤثر برای شفاف‌سازی مصرف، کنترل توزیع و جلوگیری از افزایش واردات بنزین به شمار می‌رود.

به گزارش فراسو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، کرامت ویس‌کرمی، در برنامه «میز اقتصاد» با موضوع اجرای مصوبه دولت در حوزه بنزین، با اشاره به مصوبه هیئت وزیران که در دوم آذرماه سال جاری درباره نرخ سوم بنزین ابلاغ و اطلاع‌رسانی عمومی شد، اظهار کرد: در ابتدای مصوبه ذکر شده است که هدف از این مصوبه، استفاده حداکثری مردم از کارت سوخت شخصی است. از ابتدای سال تاکنون، به‌طور متوسط روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور توزیع شده است که بالغ بر ۴۳ درصد، یعنی ۵۶ میلیون لیتر در روز، از طریق کارت اضطراری جایگاه‌ها سوخت‌گیری شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که مجلس در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را مکلف کرده بود که میزان استفاده از کارت سوخت شخصی در سال ۱۴۰۲ به ۹۰ درصد و در سال ۱۴۰۳ به ۹۵ درصد برسد. اما علی‌رغم همه کنترل‌هایی که صورت گرفته است، روزانه ۵۶ میلیون لیتر بنزین با کارت جایگاه سوخت‌گیری می‌شود. در این شرایط مشخص نیست چه شخصی و چه خودرویی سوخت را دریافت کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هدف دیگر مصوبه هیئت وزیران، جلوگیری از افزایش واردات بنزین است، گفت: سهمیه نرخ اول و دوم بنزین کفاف اکثر جامعه را می‌دهد. در آذرماه، یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر سهمیه نرخ اول به کارت خودروهای بنزین‌سوز واریز شده است و تا ۲۱ آذرماه، فقط ۷۴۸ میلیون لیتر مصرف شده است. از سوی دیگر، از یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون لیتر بنزین با نرخ سهمیه دوم، ۳۷۹ میلیون لیتر مصرف شده است. برای خودروهای دوگانه‌سوز نیز ۶۴ میلیون لیتر سهمیه نرخ اول واریز و ۴۶ میلیون لیتر مصرف شده است؛ همچنین ۲۱۳ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم برای خودروهای دوگانه‌سوز واریز و فقط ۳۰ میلیون لیتر مصرف شده است.

نحوه ذخیره‌سازی سهمیه‌های نرخ اول و دوم

ویس‌کرمی در ادامه درباره وضعیت ذخیره‌سازی سهمیه‌های نرخ اول و دوم توضیح داد: سقف ذخیره‌سازی سهمیه نرخ اول ۶ ماه است؛ برای مثال، وقتی سهمیه نرخ اول خودروی بنزینی تک‌سوز ماهانه ۶۰ لیتر است، سقف ذخیره‌سازی آن ۶ ماه و معادل ۳۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی خواهد بود. خودروی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر سهمیه دارد و سقف ذخیره آن ۱۸۰ لیتر است. اما سهمیه ۳۰۰۰ تومانی که ماهانه به کارت خودروهای شخصی واریز می‌شود، در صورت عدم استفاده، در پایان ماه صفر خواهد شد و این روال تغییری نکرده است. ۳۶۰ لیتر سهمیه نرخ اول پس از ۶ ماه صفر نمی‌شود، اما به میزان آن افزوده نخواهد شد.

وی با اشاره به افرادی که مالک بیش از یک خودرو هستند، عنوان کرد: سه میلیون نفر در کشور مالک هفت میلیون خودرو هستند. طبق بند ۴ مصوبه هیئت وزیران، در این شرایط سهمیه فقط به یکی از خودروها تعلق خواهد گرفت. این شرایط شامل موتورسیکلت، تاکسی و وانت نمی‌شود؛ یعنی اگر فردی یک خودروی شخصی و یک تاکسی داشته باشد، سهمیه هیچ‌کدام از خودروها حذف نخواهد شد. این افراد باید به سامانه fcs.niopdc.ir مراجعه و خوداظهاری کنند. پس از آن باید انتخاب کنند که کدام یک از خودروها سهمیه را دریافت کند. اگر طی یک ماه آینده به سامانه مراجعه نکنند و خودروی موردنظر را تعیین نکنند، شرکت ملی پخش خودرویی را که طی سه ماه گذشته بیشترین تراکنش را داشته است، انتخاب خواهد کرد. پس از انتخاب خودرو، سهمیه نرخ اول و دوم کارت سوخت خودروی دیگر حذف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه سهمیه نرخ اول و دوم خودروهایی که پلاک دولتی دارند حذف شده است، اظهار کرد: ۱۸۰ هزار دستگاه خودروی دولتی، به‌جز آمبولانس، در کشور وجود دارد که سهمیه نرخ اول و دوم آن‌ها حذف شده است.

ویس‌کرمی درباره آخرین وضعیت کارت‌های سوخت نیز توضیح داد: بیش از ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت سوخت فعال در کشور وجود دارد؛ ۲۲ میلیون کارت سوخت متعلق به خودروهای سواری شخصی، ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار کارت متعلق به موتورسیکلت‌ها، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت متعلق به وانت‌ها، ۲۳۲ هزار کارت متعلق به تاکسی‌ها و ۹۸ هزار کارت متعلق به خودروهای مناطق آزاد است. ۶۰ هزار کارت نیز به‌عنوان کارت جایگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای افزایش تولید کارت سوخت، اقدامات خوبی انجام شده است؛ تا چهار ماه قبل، میزان تولید نهایتاً ۱۷ هزار کارت در روز بود که ظرفیت آن به ۳۵ هزار کارت در روز افزایش یافته است.

تخصیص اعتبار به تاکسی‌های اینترنتی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه درباره وضعیت تاکسی‌های اینترنتی پس از اجرای مصوبه بنزین سه‌نرخی توضیح داد: طبق بند ۶ مصوبه هیئت وزیران، اگر خودروی شخصی بنزین‌سوزی در حوزه جابه‌جایی مسافر فعالیت داشته باشد، معادل ۲۰۰ لیتر و به اندازه مابه‌التفاوت نرخ دوم و سوم، اعتبار ریالی دریافت خواهد کرد. این میزان برای خودروهای دوگانه‌سوز ۹۵ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها ۴۰ لیتر است. در واقع، میزان پیمایش توسط سکوها به وزارت کشور اطلاع‌رسانی می‌شود و مبلغ توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

ویس‌کرمی درباره احتمال افزایش کرایه حمل‌ونقل نیز بیان کرد: جلسات هماهنگی با مدیران مجموعه‌های حمل‌ونقل و وزارت کشور برگزار شد و قرار بر این شد که با توجه به پرداخت اعتبار ریالی به خودروهای فعال در حوزه جابه‌جایی مسافر، کرایه حمل‌ونقل افزایش پیدا نکند.

بررسی سهمیه تاکسی‌های فعال در مناطق آزاد و خودروهای مونتاژی

وی درباره سهمیه تاکسی‌های فعال در مناطق آزاد و خودروهای مونتاژی نیز توضیح داد: اگر پلاک خودرو مربوط به کاربری مناطق آزاد باشد، سهمیه نرخ اول و دوم آن حذف می‌شود. حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در مناطق آزاد فعال هستند. اگر در VIN خودروی مونتاژی، ایران ثبت شده باشد، خودرو نوشماره داخلی محسوب می‌شود و سهمیه آن تغییری نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه در حال حاضر سهمیه خودروهای نوشماره تغییری نکرده است، گفت: سهمیه خودروهای نوشماره در مرحله بعدی تغییر خواهد کرد. منظور از خودروهای نوشماره، خودروهای صفر کارخانه است. اگر قیمت آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، سهمیه نرخ اول و دوم تغییری نخواهد کرد.

آخرین وضعیت متنوع‌سازی سبد سوخت

ویس‌کرمی در ادامه درباره تنوع‌سازی سبد سوخت اظهار کرد: تنوع‌سازی سبد سوخت جزو الزامات مجلس است. در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه CNG و ۴.۳ میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در سراسر کشور وجود دارد. ظرفیت عرضه CNG، روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب است، اما اکنون فقط ۱۶ میلیون مترمکعب از این ظرفیت استفاده می‌شود. برای افزایش سهم CNG در سبد سوخت، اقدامات مختلفی در دست اجراست که از جمله آن می‌توان به افزایش تعداد جایگاه‌ها در نقاط مختلف کشور، از جمله احداث ۵۰ باب جایگاه در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹ شرکت، کار تبدیل خودروی تک‌سوز به دوگانه‌سوز را انجام می‌دهند و روزانه ۳۰۰ خودرو تبدیل یا مخزن آن‌ها تعویض می‌شود. همچنین روزانه ۴ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید می‌شود. توسعه سهم LPG در سبد سوخت نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان درباره آخرین وضعیت مصرف بنزین در کشور توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون، میانگین توزیع روزانه بنزین ۱۳۳ میلیون لیتر بوده است. این میزان در ۲۱ روز آذرماه، ۱۳۲ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶.۷ درصد رشد داشته است.