امروز جمعه، 14 آذر 1404

کاهش هزینه‌های اداری بیمه‌های پایه سلامت با ارایه خدمات الکترونیک

عضو هیات علمی دانشگاه و صاحب نظر حوزه سلامت الکترونیک گفت: از طریق خدمات الکترونیک در حوزه بیمه‌های پایه سلامت می‌توان به کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌های اداری و اجرایی رسید.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و امور مشتریان سازمان بیمه سلامت ایران، نصراله جهانگرد در پنل تخصصی «فناوری و تحول دیجیتال در بیمه سلامت» در بیست و چهارمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران در مشهد مقدس افزود: سامانه‌ها در اکوسیستم سلامت، نقش کمک کننده دارند و در تشخیص و درمان، نقشی ندارند، اما ابزاری محسوب می‌شوند که در جهان امروز نمی‌توان بدون آنها کار کرد.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد کشور تحت پوشش بیمه‌های پایه سلامت هستند که ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار دارند. حدود ۱۶۰۰ شرکت نرم افزاری در حوزه سلامت داریم که ۱۷۰ شرکت دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند.

جهانگرد بیان کرد: مشکل حوزه فناوری اطلاعات در کشور، سخت افزار و نرم افزار نیست، بلکه مشکل مدیریتی و اداری وجود دارد. مجموعه مراکز درمانی، وزارت بهداشت، بیمه‌های پایه و تکمیلی، بازیگران این حوزه هستند.

صاحب نظر حوزه سلامت الکترونیک اظهار کرد: در حال حاضر روش‌های خوبی برای حفظ امنیت اسناد بیمه‌ای وجود دارد و در واقع بیمه‌ها به نوعی دروازه‌بان هستند و همه هزینه‌های درمان بر عهده بیمه‌هاست؛ زیرا بیمه‌ها درمان محور هستند و پیشگیری محور نیستند. فرآیند پیشگیری می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های بستری شود.

وی افزود: از مجموع حدود یک میلیارد مراجعه سالانه به کل اکوسیستم سلامت، کمتر از یک درصد بستری می‌شوند، یعنی ۰.۸ درصد بستری داریم، اما حدود ۶۰ درصد اقتصاد سلامت مربوط به همین ۰.۸ درصد است و بنابراین هرچقدر در حوزه پیشگیری سرمایه گذاری شود، هزینه‌های درمان کاهش خواهد یافت.

جهانگرد گفت: امکان کنترل خودکار تعرفه‌ها، کاهش خطا و مداخلات انسانی، دسترسی برخط به سوابق بیمه شدگان، احراز هویت اشخاص، حسابداری برخط، بررسی داده‌های بزرگ از جمله مزایای تحول دیجیتال در اجرای طرح سلامت الکترونیک در حوزه بیمه سلامت است.

وی ادامه داد: نمونه‌های موفق نهادهای بیمه‌ای در دنیا نشان می‌دهد که در عموم کشورها، بیمه‌ها یک پنجره دارند که به طور مثال در ترکیه، مالزی، هند، استونی، سنگاپور، کره جنوبی، اسپانیا، بزریل، پرتغال و غیره به این صورت هستند. نظام سلامت در دنیا به سه روش خدمات سلامت در نظام ارجاع ارائه می‌کند؛ یک روش، نظام ارجاع اجباری است که در انلگستان، هلند، کانادا انجام می‌شود. روش دوم، نظام ارجاع اختیاری است که در آمریکا، آلمان، فرانسه مشاهده می‌شود. روش سوم، نظام ترکیبی است که به طور مثال در ژاپن، سوئد و برزیل به این صورت اقدام می‌شود.

جهانگرد اظهار کرد: در زمینه پرونده الکترونیک سلامت نیز سه روش جهانی وجود دارد؛ الگوی متمرکز در کشورهایی مانند انگلستان اجرا می‌شود. الگوی غیرمتمرکز در آلمان در حال اجراست. الگوی ترکیبی (هیبریدی) نیز در کشورهایی مثل کانادا و استرالیا اجرا می‌شود. همچنین در زمینه الگوهای جهانی نگهداری پرونده الکترونیک سلامت نیز سه مدل وجود دارد؛ نگهداری نزد مراکز درمانی، نگهداری نزد سازمان بیمه گر و نگهداری نزد وزارت بهداشت. همچنین مدل‌های مختلف از نظر دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد؛ یک روش این است که پزشک باید به سوابق بیمار دسترسی داشته باشد، همچنین خود بیمار نیز دسترسی دارد و پژوهشگران بدون نام، به اطلاعات دسترسی دارند.

وی افزود: الگوی پیشنهادی نگهداری پرونده الکترونیک سلامت در کشور ما، روش ترکیبی است؛ یعنی داده‌های پایه، بیماری‌ها، امار خدمات، آمار موجودی منابع و امکانات نزد وزارت بهداشت باشد. داده‌های کلیدی مالی پرونده بیمار و امار موجودی منابع و مصارف نزد بیمه بماند و جزییات درمانی نزد مراکز درمانی و پزشک باقی مانده و دسترسی بدون نام به پژوهشگران هم داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه و صاحب نظر حوزه سلامت الکترونیک گفت: اقتصاد در هر کشوری گردش کالا، خدمات و پول است و اگر بتوانیم این گردش را کنترل کنیم، می‌توانیم کل اقتصاد را مدیریت کنیم؛ بر اساس مطالعه‌ای در استرالیا، اگر کسی به صورت حضوری مراجعه کند، ۷ دلار هزینه دارد، اگر ایمیل بزند، هزینه ۷ سنت می‌شود و اگر مراجعه تحت وب باشد، هزینه صفر خواهد بود؛ یعنی هزینه‌های مردم با خدمات تحت وب به شدت کاهش پیدا می‌کند. در حوزه فناوری اطلاعات، سخت افزار و نرم افزار لازم در کشور وجود دارد و فقط باید حوزه اداری همکاری کنند تا به نتیجه برسیم.