امروز شنبه، 15 آذر 1404

رونمایی از اولین منشور صیانت از مشتریان بانکی

مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی از برگزاری “رویداد تنظیم‌گری و نظارت: صیانت از مشتریان بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی” در دی‌ماه سال جاری خبر داد.
  به گزارش فراسو، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر علی‌اکبر میرعمادی با اشاره به تغییرات ساختاری ایجاد شده در بانک مرکزی و ابلاغ قانون جدید این بانک، بیان داشت: به واسطه تغییرات ایجاد شده شاهد یک تغییر نگرش اساسی در ارتباط با موضوع صیانت از مشتریان هستیم. این تغییر رویکرد، حرکت از یک رویکرد پسینی به یک رویکرد پیشگیرانه است. تا پیش از این، رویکرد بر این مبنا بود که اگر شکایتی در موسسات اعتباری یا اشخاص تحت نظارت مطرح شود، به نحو شایسته به آن رسیدگی شود؛ اما در رویکرد جدید، بانک مرکزی در تلاش است که سازوکارهای صیانت از مشتریان را در اشخاص تحت نظارت به نحو شایسته و مطلوبی ارتقا داده و پیاده‌سازی کند به‌گونه‌ای که از تولید شکایت، حتی‌المقدور جلوگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری اولین «رویداد تنظیم‌گری و نظارت: صیانت از مشتریان بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی؛ چالش‌ها و راهکارها در 22 دی‌ماه، خاطرنشان کرد: در زمینه صیانت از مشتریان، اقدامات متعددی در دستور کار قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، برگزاری اولین رویداد تنظیم‌گری و نظارت با محوریت صیانت از مشتریان بانک‌ها و موسسات اعتباری است. این همایش که در 22 دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد، به منظور کمک به تولید محتوا در موضوعات مرتبط با صیانت از مشتریان، پررنگ‌سازی نقش صیانت از مشتریان و همچنین نهادینه و فرهنگ‌سازی این موضوع در سطح جامعه و در میان بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

مدیرکل امور دادستانی و صیانت از مشتریان بانک مرکزی با اشاره به محورهای هفت‌گانه همایش، تصریح کرد: محورهای هفت‌گانه همایش شامل چارچوب‌های حقوقی و مقرراتی صیانت از مشتریان، مسئولیت‌پذیری، شفافیت و پاسخگویی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، سازوکار نظارتی در حمایت از مشتریان بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، فناوری و امنیت تراکنش‌های مالی و حفاظت از اطلاعات مشتریان، سهولت دسترسی به خدمات بانکی برای اقشار جامعه، راهکارهای نوآورانه برای کاهش هزینه‌های خدمات بانکی و اطلاع‌رسانی و ارتقای سواد مالی مشتریان بانکی است.

به گفته دکتر میرعمادی، تلاش شده است تا همه ابعاد مربوط به صیانت از مشتریان در این محورها گنجانده شود. هدف این است که با نخبگان، صاحب‌نظران و محققان هم‌اندیشی صورت گیرد تا بتوانیم در زمینه صیانت از مشتریان، شاهد یک جهش و ارتقاء در نظام بانکی باشیم.

رونمایی از اولین منشور صیانت از مشتریان بانکی/ رویداد «تنظیم‌گری و نظارت» دی ماه برگزار می‌شود