معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در آیین اختتامیه نخستین جشنواره روابطعمومیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حال و هوای عمومی جامعه نیازمند ترمیم است، بهترین ماموریت را پیشگامی در نهضت پاسخگویی و عذرخواهی از مردم دانست.
به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید محمدمهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور؛ در این مراسم بر اهمیت بازگشت به رویکردی مسئولانه در ارتباط با مردم تأکید کرد و گفت: روابطعمومیها باید با پرهیز از توجیهگری و پنهانسازی خطاها، متواضعانه به بیان کاستیها و عذرخواهی از جامعه بپردازند.
روابطعمومیها پرچمدار نهضت پاسخگویی شوند
طباطبایی با اشاره به اینکه حال و هوای عمومی جامعه را نیازمند ترمیم است، گفت: بهترین مأموریت برای نهادهای روابطعمومی، پیشگامی در نهضت پاسخگویی و عذرخواهی از مردم است.
وی افزود: مردم انتظار دارند دستگاهها بهجای توجیه کمبودها یا تلاش برای پنهانکردن خطاها، صادقانه درباره کاستیها سخن بگویند، آنها را توضیح دهند و در صورت لزوم عذرخواهی کنند.
معاون ارتباطات دفتر رئیسجمهور، تصریح کرد: عذرخواهی نشانه ضعف نیست؛ بلکه جلوهای از تواضع است و همین تواضع، زمینهساز عزت و آبروی دستگاهها میشود.
نقش موذنها؛ خوشصدایی یا بدصدایی در جلب مردم
طباطبایی سپس با اشاره به روایتی از مثنوی مولوی، نقش روابطعمومیها را به «موذن» تشبیه کرد؛ مانند کسانی که نحوه صدا زدنشان میتواند موجب گرایش یا گریزشود.
وی افزود: روابطعمومیها نیز موذن مکتب و دستگاه خود هستند و کیفیت عملکردشان، مردم را یا مشتاق یا دور می کند. «بدصدایی» در این حوزه معادل رفتارهای توجیهگرانه، پنهانکارانه و دوری از صداقت است.
توضیح و تبیین بهجای پنهانسازی
معاون ارتباطات دفتر رئیسجمهور اظهار کرد: روابطعمومیها موظفاند کردار و رفتار دستگاهها را شفاف توضیح دهند؛ توضیحی که نه برای پوشاندن خطاها، بلکه برای تبیین واقعیتها باشد.
وی افزود: اگر نقصی وجود دارد باید صریحاً عذرخواهی کرد، اگر کمبودی هست باید آن را توضیح داد و اگر امکان اصلاح وجود دارد، باید صادقانه برای جبران آن اقدام کرد.
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر