«هشتمین همایش ملی راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی» با محوریت فرهنگ، مسئولیت اجتماعی و نقش بنگاههای صنعتی، معدنی و تجاری با تمرکز بر تبیین الگوی جدید نظاممندسازی مسئولیت اجتماعی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
به گزارش فراسو به نقل از ایدرونیوز ، سید عباس حسینی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی صمت و رئیس شورای مسئولیت اجتماعی وزارتخانه ، با اشاره به سنت ریشهدار مردم ایران در خیرخواهی و نوعدوستی، گفت: که این روحیه اجتماعی نیازمند چارچوبهای مدرن، شفاف و قابل پایش است تا بتواند در قالب قانون و ساختار سازمانی مؤثر واقع شود.
به گفته حسینی، طی یک سال گذشته، وزارت صمت با ایجاد دبیرخانه مسئولیت اجتماعی و تشکیل دو کمیته علمی و اجرایی، اقدام به تدوین مجموعهای از اسناد پایه، مقررات داخلی و شاخصهای عملکرد اجتماعی بنگاههای صنعتی و معدنی کرده است. این طرح در قالب «نقشه راه مسئولیت اجتماعی وزارت صمت» در روزهای آینده رونمایی خواهد شد.
وی با انتقاد از شیوههای سنتی و غیرهدفمند اجرای مسئولیت اجتماعی در گذشته، آن را موجب اتلاف منابع و کاهش اثرگذاری اجتماعی بنگاهها دانست و تأکید کرد که نسخه واحد برای کل کشور کارایی ندارد. در عوض، سند جدید بر پایه آمایش سرزمینی، ویژگیهای فرهنگی هر منطقه و نیازهای واقعی جوامع محلی طراحی شده تا اجرای مسئولیت اجتماعی ضمن افزایش بهرهوری، متناسب با بافت اقتصادی و فرهنگی کشور باشد.
حسینی بر پیوند میان مسئولیت اجتماعی و توسعه فرهنگ صنعتی تأکید کرد و آن را پایهای برای ارتقای تصویر عمومی صنعت و افزایش اعتماد اجتماعی به بنگاههای تولیدی دانست.
در این همایش به موازات سخنرانیها، پنل تخصصی فرهنگ مسئولیت اجتماعی در بنگاههای صنعتی، معدنی و تجاری با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و جمعی از فعالان حوزه CSR برگزار و تجربههای موفق شرکتهای بزرگ صنعتی نیز ارائه شد.
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر