امروز جمعه، 14 آذر 1404

حیدری، مراحل و جزییات گزير بانک آینده را شفاف‌سازی کرد

در راستای شفاف‌سازی فرآیند مراحل گزير بانک آینده، فرشاد حیدری روز چهارشنبه در وبیناری زنده و مستقیم با همکاران خود در ستاد و شعب سراسر کشور در این خصوص سخن گفت. 

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بانک آینده، در این نشست مجازی مراحل و چارچوب گزيربه طور دقیق تبیین و در ادامه به پرسش‌های همکاران ستاد و شعب پاسخ داده شد.
این اقدام براي اطلاع‌رسانی شفاف و اطمینان خاطر همکاران و مدیریت بهینه تغییر در مسیر تحولات پیش رو صورت گرفت.
 فرشاد حیدری با اشاره به برگزاری جلسات مستمر هيات مديره بانك  و جلسات متعدد با روساء شعب اظهار داشت قرار بر این بود که این روند ادامه داشته باشد تا بتوانیم روزبه روز به سمت بهبود بانک حرکت کنیم در این مسیر هیات مدیره وقت بانک، گزارشی را با هدف اصلاح بانک آینده به بانک مرکزی ارائه کرد بانک مرکزی نیز اراده‌شان بر این بود که برنامه اصلاحی را مطالعه و بررسی کرده و پس از تصویب در هيات عالي برای اجرا به بانک آینده ابلاغ کنند. این در حالی است که مجموعه مسائل در محيط بانك ، نتیجه را به اینجا رساند که تصمیم گرفته شد بانک آینده وارد مرحله گزیر شود. گزیر به‌معنای حل و فصل مسائل بانک است و مراحلی را شامل می‌شود که در ادامه تشریح خواهد شد. 

وی با بیان این مطلب که از امروز برای بانک آینده مرحله گزیر مصوب و ابلاغ شده، اداره امور بانک به صندوق ضمانت سپرده‌های بانک مرکزی سپرده شده است و این صندوق مدیران اجرایی را برای اداره امور بانک منصوب خواهد کرد تا فرایند گزیر را مدیریت کرده و آن را به سرانجام خواهند رساند. وی به برگزاری جلساتی در بانک مرکزی و با حضور رئیس‌‌کل محترم بانک مرکزی، معاون محترم نظارت این بانک، مدیر عامل محترم بانک ملی ایران و مدیرعامل محترم صندوق ضمانت سپرده‌های بانک مرکزی اشاره و خلاصه‌ای از این جلسات را مطرح کرد.
فرشاد حیدری در همین راستا ادامه داد: برای انجام مرحله گزیر در بانک مرکزی یک شورای راهبری به ریاست رئیس‌کل محترم بانک مرکزی و عضویت اعضای هیأت عامل بانک مركزي به عنوان معاونان رئیس کل تأسیس و ذیل این شورا شش کمیته تعیین و راه اندازی شد که اولین آن کمیته امور کارکنان است. ریاست این کمیته‌ها حسب وظيفه آن بر عهده یکی از معاونان رئیس کل بانک‌مرکزی است که در عالی‌ترین سطح این کمیته‌ها را اداره می‌کنند تا فرایند گزیر به بهترین نحو انجام شود.

کمیته امور کارکنان 
معاون توسعه منابع بانک مرکزی رئیس این کمیته است و در این کمیته مقرر شده تمام همکاران ما در بانک آینده که وارد مرحله گزیر می‌شوند، با هماهنگی‌ها و دستوراتی که سران قوا داده اند کارمند بانک ملی ایران محسوب ‌شوند. سازمان امور ادار‌ی و استخدامی برای این پرسنل ردیف استخدامی صادر خواهد کرد و بدین ترتیب به جمع بزرگ همکاران در بانک ملی ایران خواهند پیوست.
حیدری تصریح کرد همکاران بانک آینده از باب این نقل و انتقال و امنیت شغلی‌شان هیچ مسأله‌ای و نگرانی نداشته باشند. در کمیته امور کارکنان، تمهیداتی پیش‌بینی‌شده که چنانچه مسأله‌ای پیش آمد به سرعت رسیدگی شود تا حقی از همکاران بانک ضایع نشود.

وی در همین ارتباط اظهار داشت: حسب پیشنهادی که به رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه کردم، ایشان پذیرفتند که ما یک کمیته داوری ذیل کمیته منابع انسانی داشته باشیم که اگر در فرآیند اجرای مرحله گزیر همکاری در بانک آینده، احساس کرد که حقی از وی ضایع شده به کمیته داوری مراجعه کند و این کمیته، مسئولیت رسیدگی به شکایات همکاران بانک آینده را داشته باشد. 
وی در تشریح وضعیت شعب بیان داشت: در ارتباط با شعب هم  یک باجه با سیستم بانک ملی ایران در شعب فعال خواهد شد و مابقی سیستم‌ها، سیستم بانک آینده خواهد بود. با توجه به تغییر تابلو در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه و روز جمعه این احتمال وجود دارد که روز شنبه علاوه بر مشتریان سابق بانک آینده، مشتریان بانک ملی هم به شعب مراجعه کنند در این صورت باجه فعال با سیستم بانک ملی، خدمات بانک ملی را در شعب سابق آینده ارائه خواهند كردو در روزهاي آتي تا يكسان سازي سيستم خدمات به صورت ترکیبی ارائه خواهد شد تا به تدریج این دو سیستم همگرا و تبدیل به یک سیستم شوند و به تمام مشتریان در شعب جدید ارائه خدمت شود.
کمیته دوم کمیته اعتبارات است که مسئولیت انتقال سپرده‌ها به بانک ملی را بر عهده دارد سپرده‌گذران در بانک آینده قراردادهایی دارند  که تمام آنها به قوت خود باقی است و عیناً به بانک ملی منتقل شده و تا سررسید بر اساس قرارداد عمل خواهد شد. در زمان سررسید هم طبیعی است که دستورالعمل‌های بانک ملی نافذ خواهد بود و مشتریان تصمیم می‌گیرند سپرده‌شان را تمديد ، تغييریا انتقال دهند. بانک ملی متعهد به پرداخت سود سپرده‌ها بر حسب قراردادها است و بانک مرکزی نیز از نظر مسائل اعتباری و تأمین نقدینگی، اطمینان لازم را به بانک ملی داده است تا بدون هیچ حاشیه‌ای این فرآیند به سرعت انجام شود. حیدری یادآور شد که سپرده‌گذاری‌های جدید از فردا بر اساس نرخ‌هایی است که اداره سازمان و روش‌های بانک ملی ايران تعيين كره است.
کمیته سوم کمیته آی‌تی است که به ریاست معاونت فناوری اطلاعات بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. با توجه به شباهت موجود در سیستم‌هاي بانك آيينده و بانك ملي ايران، مهاجرت از سیستم بانک آینده به بانک ملی بدون مشکل خواهد بود و همکاران با آموزش محدود به خوبی به سیستم بانک ملی مسلط خواهند شد و خدمات لازم را ارائه خواهند داد.
کمیته چهارم کمیته امنیت است که مدیریت آن بر عهده مدیرکل حراست بانک مرکزی است و مسئولیت ایجاد آرامش خاطر در سهامداران، کارکنان و تسهیلات گیرندگان و تمام ذی‌نفعانی را دارد که با بانک آینده ارتباط داشته اند.
کمیته پنجم کمیته حقوقی و تحت مدیریت معاونت حقوقی بانک مرکزی تشکیل می‌شود. بخش عمده‌ای از فرآیند گزیر مربوط به امور حقوقی است که کمیته حقوقی با بضاعت حقوق‌دانان بانک مرکزی و مشاوران مربوطه به نحو مطلوبی مدیریت خواهد شد تا در قراردادها و مسائل حقوقی بتوانند امور راتمشیت كنند و اگر مسأله‌ای پیش آمد آن را مدیریت کنند.
کمیته ششم و آخری که از سوی فرشاد حیدری تبیین شد کمیته بانکی و مالی است که ذیل نظر معاون نظارت بانک مرکزی تشکیل می‌شود و در این کمیته، عموم مسائل مربوط به انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها و مسائل کلی بانک نظارت و کنترل خواهد شد.
در ادامه حیدری به نقش صندوق ضمانت‌ سپرده ها پرداخت و گفت سپرده‌های موجود به بانک ملی منتقل خواهد شد اما دارایی‌های بانک آينده شامل تسهيلات پرداختي ، ساختمان هاي ستاد وشعب بانك، پروژه ها و سرمایه‌گذاری‌ها و سايردارایی هايي که در بانک آینده است به صندوق ضمانت سپرده‌ها واگذار خواهد شد. در این صندوق که مدیر اجرایی بانک خواهد بود این دارایی‌ها با دقت و سرعت قیمت‌گذاری می‌شوند و متعاقبا با فروش و يا انتقال آن اضافه برداشت‌ از بانک مرکزی و بدهي ناشي از انتقال سپرده ها به بانك ملي ايران تسویه خواهد شد.وی دارایی‌های بانک آینده را ارزنده، با کیفیت و قابل توجه دانست و گفت به نظر ميرسد که این دارایی‌ها، بدهی‌های بانک را پوشش خواهد داد و چنانچه از مجموع دارایی‌ها مبلغی باقی ماند مربوط به سهامداران خواهد بود و اگر دارايي ها براي پوشش بدهي ها كافي نبود مسئوليت تامين و پرداخت آن بعهده سهامداران عمده خواهد بود.

وی در خصوص وضعیت سهامداران خود اظهار داشت: سهامداران خرد می‌توانند سهم خود را به بالاترین قیمت سهم در یک سال گذشته به صندوق ضمانت سپرده‌های بانک مرکزی بفروشند و کسانی که مایل هستند سهام شان باقی بماند می‌توانند منتظر باشند تا بعد از فرایند گزیر، و پس از پرداخت بدهي ها ، ماترك بین سهامداران تقسیم خواهد شد.
وی در خصوص تسهیلات گیرندگان هم اظهار داشت: تسهیلات گیرندگان می‌توانند اقساط خود را به موقع بازپرداخت کنند. سیستم فعال است و اقساط را دریافت خواهد کرد.
حیدری در پایان سخنان خود بیان کرد: طي سال ها کار حرفه‌ای خود در شبکه بانکی خاطرات خوب و دوستی‌های پایداری با همكاران سابق خود دارم وخطاب به کارکنان بانک آینده گفت: حضورم بین شما کوتاه بود ولی همکاران بانک آینده را بسیار کارآمد و پرتلاش، همراه و با تعصب نسبت به بانک خود دیدم که این ویژگی‌ها جای تقدیر دارد. وی تغییر و تحول را امری دشوار دانست و با این وجود اطمینان خاطر داد بانک ملی ایران، به عنوان یکی از مقتدرترین بانک‌های کشور، بانکی مستحکم، با دانش و قدردان همکاران است و مطمئناً از شما به خوبی استقبال خواهد شد و امیدواریم بانک ملی ايران بهره‌برداری حداکثری را از بیش از چهارهزار نفر نیروی کارآمد بانك آينده در جایگاهی به مراتب بالاتر از آنچه هم اکنون مشغول خدمت هستند، داشته باشد.

وی افزود: بانک ملی ایران، متعلق به ملت ایران است؛ این بانک به‌عنوان یکی از بانک‌های بزرگ کشور، آجر به آجرش، متعلق به آحادملت ایران است؛ امیدوارم شما هم به‌عنوان يك ايراني با تعلق خاطر به ايران اسلامي و سهيم در بانک ملی ایران با خدمت متعهدانه در این بانک بتوانید به اقتصاد كشور خدمت نمایید.