امروز شنبه، 15 آذر 1404

بهینه‌سازی فرآیند پرداخت خسارت خودرو با استفاده از مدیریت فرآیندهای كسب‌وكار (BPM) و اتوماسیون فرآیند رباتیك (RPA)

پژوهشکده بیمه گزارش پژوهشی با عنوان «تحلیل تطبیقی نقش BPM و RPA در بهینه‌سازی فرآیند پرداخت خسارت خودرو: مطالعه موردی تحول دیجیتال در یک شرکت بیمه ایرانی» را منتشر کرده است. 

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، این مطالعه با تمرکز بر فرآیند پرداخت خسارت خودرو در یک شرکت بیمه ایرانی، به تحلیل تطبیقی کارکردهای BPM و RPA می‌پردازد. فرآیندهای بیمه‌ای نظیر پرداخت خسارت، تلفیقی از فعالیت‌های تکراری، ساختاریافته و تصمیم‌گیری‌های انسانی هستند که اجرای آن‌ها به‌صورت دستی، منجر به کندی، خطای انسانی، و نارضایتی مشتری می‌شود.
هدف این پژوهش، مقایسه مفهومی و عملیاتی BPM و RPA، بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها در ابعاد زمان، هزینه، دقت، شفافیت و رضایت مشتری، و ارائه مدلی ترکیبی (Hybrid) برای بهره‌برداری هم‌افزا از این دو رویکرد است. همچنین، این مطالعه به شناسایی چالش‌های پیاده‌سازی این فناوری‌ها در صنعت بیمه ایران می‌پردازد و با مستندسازی تجربه موردی یک شرکت بیمه، تأثیرات اتوماسیون فرآیند رباتیک بر بهره‌وری و کاهش خطاهای انسانی را تحلیل می‌کند.
نتایج نشان می‌دهد که تلفیق BPM و RPA می‌تواند به کاهش چشمگیر زمان رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش خطاهای انسانی، افزایش رضایت مشتری و بهبود بهره‌وری منابع انسانی منجر شود. در حالی‌که BPM به ایجاد ساختار منظم و بهینه برای فرآیندها کمک می‌کند، RPA سرعت و کارایی اجرایی فرآیندها را افزایش می‌دهد. این دو رویکرد در کنار هم، چارچوبی قدرتمند برای دیجیتالی سازی و بهینه سازی فرآیندهای کلیدی سازمان ارائه می‌دهند. 
مدیران شرکت‌های بیمه و سایر سازمان‌های خدماتی می‌توانند با الهام از این مدل ترکیبی، تحول دیجیتال را به گونه‌ای هدفمند و اثربخش در سازمان خود پیاده‌سازی کرده و مزیت رقابتی پایدار به دست آورند.
علاقه‌مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به بخش گزارش‌های پژوهشی وب‌سایت پژوهشکده بیمه مراجعه نمایند.
برای دریافت فایل گزارش پژوهشی اینجا کلیک کنید.