تغییر جهت از روشهای سنتی کاغذی به خودکارسازی مدرن، به رفع مشکلات رایج در رسیدگی به ادعاهای خسارت کمک میکند.
به گزارش فراسو، خودکارسازی[۱] به بیمهگران کمک میکند تا در فرایند پردازش مطالبات، به پراکندگی، خطرات امنیتی و انتظارات فزاینده مشتریان، رسیدگی کنند.
برای اکثر بیمهگزاران، ثبت خسارات، یکی از معدود تعاملات مستقیمی است که با ارائهدهنده بیمه خود دارند. این موضوع، به طور خودکار، فرایند پردازش مطالبات را در معرض نظارت عموم، قرار میدهد. از آنجایی که مطالبات معمولاً در شرایط دشواری ثبت میشوند، هرگونه ناکارآمدی در پردازش، ناامیدی زیاندیده را تشدید میکند. حتی تأخیرها یا خطاهای جزئی نیز باعث آسیب به روابط با مشتری میگردد. این امر باعث میشود که بیمهگران بیشتر بر بهینهسازی مدیریت مطالبات[۲] خود تمرکز نمایند.
تغییر جهت از روشهای سنتی کاغذی به خودکارسازی مدرن، به رفع مشکلات رایج در رسیدگی به ادعاهای خسارت کمک میکند. در اینجا چالشهای اصلی و راهکارهای بالقوهای آنها را به طور مختصر شرح میدهیم:
چندین نقطه تماس
یک پرونده خسارت از میان چندین اداره و ارزیاب خسارت، پیش از رسیدن به نتیجه، باید رد شود. در حالی که این فرآیند که چند ذینفع در آن دخیل هستند، انطباق با قوانین استاندارد را تضمین میکند، اما اغلب منجر به پراکندگی میشود.
این پراکندگی، بر کارمندان اثر میگذارد، درحالیکه باید چندین وظیفه شغلی را مدیریت کنند و به اطلاعات حساس برای تصمیمگیری بپردازند. همچنین، این موضوع بر بیمهگزارانی که برای پیگیری وضعیت مطالبات خود و پیشبینی زمان تسویه، تلاش میکنند، تأثیر میگذارد. این امر، طی دوره معمول چالشبرانگیز تسویه خسارات، باعث ناامیدی بیشتر میگردد.
به منظور رسیدگی به این مسئله، سازمانها، اسناد مطالبات را در یک سامانه دیجیتال، ذخیره میکنند. این سامانه به بنسازههای فعلی متصل است و به تجزیه دادههای جداافتاده و بهبود کارایی، کمک مینماید.
امنیت دادهها
میانگین هزینه نقض داده[۳] در سال ۲۰۲۴، ۴.۹ میلیون دلار بوده است. ازآنجاییکه شرکتهای بیمه، اطلاعات حساس مشتری را مدیریت میکنند، پیادهسازی پروتکلهای قوی امنیتی، بسیار مهم است. ممیزیهای منظم، انطباق با قانون[۴] را تضمین میکند.
درحالیکه شرکتهای بیمه، به طور سنتی نسخههای چاپی را ایمنترین گزینه میدانستند، راهحلهای دیجیتالی با اقدامات امنیتی مناسب، انطباق با قانون را بهتر تضمین میکنند. ذخیرهسازی دیجیتال، همکاری را افزایش میدهد و به استانداردسازی فرآیندها در سازمانها، کمک میکند.
انتظارات فزاینده مشتریان
مطالعات نشان میدهند که ۸۱ درصد از مشتریان، تجربههای شخصیسازیشده، تعامل بینقص در کانالهای یکپارچه[۵] و سفرهای کاملِ بدون اصطکاک را ترجیح میدهند. شرکتهای بیمه اغلب برای برآورده ساختن این انتظارات در تلاش هستند.
سازمانها میتوانند با طراحی تجربیاتی که ابزارهای دیجیتال را با تعامل انسانی ترکیب میکنند، پیشرفت نمایند. این مقوله شامل ارائه دسترسی آسان به پشتیبانی زنده در صورت نیاز و تضمین اینکه مشتریان میتوانند به راحتی بین سامانههای خودکار و نمایندگان [واقعی] جابجا شوند، میشود.
وابستگی به سامانههای خارج از رده
فناوریهای قدیمی، چالشهای خاصی را برای شرکتهای بیمه ایجاد مینمایند. این سامانهها، منابع قابلتوجهی را مصرف میکنند و اغلب نیاز به پشتیبانی تخصصی دارند. در حالی که تغییر وضعیت به سامانههای جدید، مستلزم تحقیق و ارزیابی گسترده است، اما اتکای مداوم به سامانههای پردازش قدیمی میتواند منجر به گردش کار ناکارآمد و خدمات کندتر شود.
برخی سامانههای مدیریت مطالبات مدرن مبتنی بر نرمافزار، میتواند کارایی، دقت و شفافیت را درعینِ کاهش نیاز به نگهداری، بهبود بخشد.
تغییر وضعیت به پردازش خودکار، استاندارد و یکپارچه مطالبات، به بیمهگران کمک میکند خدمات سریعتری ارائه دهند، چرخه زمانی فرایند تسویه خسارات را کاهش دهند و از طریق کانالهای ارتباطی موردپسند، از بیمهگزاران حمایت نمایند./پایگاه خبری تازه های بیمه ایران و جهان
[۱] Automation [۲] Claims management [۳] Data breach [۴] Compliance [۵] Omnichannel
فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر