پس از راهاندازی نظام تکافل در کشور توسط پژوهشکده بیمه، شرکت بیمه دانا با صدور ۱۱۳۵ فقره تکافل خانواده به عنوان اولین عرضه کننده تکافل در ایران وارد این حوزه شد.
به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل پژوهشکده بیمه، در حوزه استقرار نظام تکافل در کشور، پژوهشکده بیمه در کنار ایفای نقش متعارف خود به عنوان نهاد تحقیق و توسعه صنعت بیمه، در راستای سیاستهای اقتصادی دولت سیزدهم و پشتیبانی علمی- اجرایی از راه اندازی تکافل در کشور، اقدامات علمی را در دو بخش کلیِ «اقدامات کاربردی» و «اقدامات توسعهای» برنامهریزی و اجرا نموده است.
در بخش اقدامات کاربردی، پژوهشکده بیمه با تشکیل کارگروه تکافل متشکل از اساتید دانشگاه و مدیران صنعت، و برگزاری منظم ۲۶ جلسه از تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، چارچوب عملیاتی تکافل را تدوین و پیشنهادات شرکتهای بیمه را در قالب آن دریافت و بررسی نمود.
از مهمترین نتایج ملموس کارگروه تکافل موافقت با کلیات اجرایی سازی تکافل در شرکتهای بیمه ایران، آسیا، دانا، سرمد، اتکایی ایران معین ، اتکایی امین، البرز، سرمد، کوثر، ما، دی و معلم بوده که با هماهنگی معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی مجوز ارائه محصولات تکافل، برای این شرکتها صادر شده است.
بر پایه این گزارش، شرکت بیمه دانا به عنوان اولین شرکت بیمهای که نسبت به ارائه محصولات تکافلی اقدام نموده است، الگوی اجرایی تکافل خود را برای اولین بار در دومین جلسه کارگروه تکافل در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴ مطرح نمود. این الگو طی ۵ جلسه پیاپی و فشرده مورد بررسی اعضای کارگروه قرار گرفت و نهایتا در جلسه ششم کارگروه تکافل در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱به تصویب رسید. پیرو مجوز صادره مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۹ مبنی بر موافقت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با عرضه تکافل خانواده و عمومی توسط شرکت بیمه دانا، این شرکت از اسفند ۱۴۰۱ به عنوان اولین شرکت بیمهای فعالیت خود را در رشته تکافل خانواده آغاز و با ایجاد مدیریت تکافل در ساختار سازمانی خود، فعالیت در این عرصه را تحت عنوان پنجره تکافل در کنار ارائه خدمات بیمهای رایج اجرایی نموده است. این امر در بستر سامانه بیمههای عمر و پس انداز به موازات فعالیت در رشتههای زندگی انجام پذیرفته و حاصل آن، صدور ۱۱۳۵ فقره تکافل خانواده بوده است.
با توجه به پایین بودن ضریب نفوذ بیمههای زندگی در کشور و لزوم نوآوری در پاسخگویی به نیازها و سلایق مختلف مردم، محصول تکافل خانواده میتواند کمک زیادی به تکامل سبد محصولات بیمه زندگی نماید. علیرغم نوپا پودن تکافل و تازگی موضوع و با عنایت به اینکه تبلیغات و بازاریابی چندانی در این زمینه انجام نشده، این حجم از صدور تکافل نامه توسط بیمه دانا از زمان دریافت مجوز تا کنون، نمایانگر جذابیت بالای این محصول برای مردم می باشد.
شرکت بیمه دانا، در زمینه فعالیتهای علمی، پژوهشی و آموزشی در حوزه تکافل نیز فعال عمل کرده است و مدیران و کارشناسان این شرکت علاوه بر برگزاری چندین کارگاه آموزشی به صورت برخط از طریق سامانه مدیریت یادگیری پژوهشکده بیمه تحت عنوان شنبههای تکافلی، در دورههای آموزشی ملی و بینالمللی تکافل که از سوی پژوهشکده بیمه برگزار گردیده است حضور فعال داشتهاند. حضور ۶۵ نفر از مدیران و کارشناسان بیمه دانا در اولین دوره آموزشی بینالمللی تکافل در آبانماه ۱۴۰۱با همکاری مرکز بانکداری و اقتصاد اسلامی پاکستان در برج میلاد تهران و مشارکت در رویدادهایی نظیر چهارمین نشست جهانی تکافل و تکافل اتکایی ۲۰۲۲ در شهریور ماه ۱۴۰۱در دبی، دومین دوره آموزشی تخصصی تکافل ویژه مدیران صنعت بیمه در مرداد ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه اینسیف مالزی و دوره آموزشی پیشرفته تکافل در اسفندماه ۱۴۰۲ در آکادمی شغلی جهانی کینگز دبی، نمونههایی از مشارکت فعال شرکت بیمه دانا در برنامههای آموزشی تکافل پژوهشکده بیمه میباشد.

فراسو خبر پایگاه خبری تحلیلی فراسو خبر