همزمان با هفته ملی بهره وری و بهینه سازی مصرف میز تخصصی «بهره وری نیروی کار» به همراه نشست تخصصی با حضور کارشناسان حوزه بهرهوری برگزار شد.
به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «فاطمه منصوری» معاون پژوهش ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، در این نشست ، اهمیت مهارت آموزی و تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر بهره وری نیروی کار و اشتغال را بررسی کرد.
وی درباره اهمیت و میزان مهارت کارگران اظهارکرد: تا سال ۲۰۲۷، حدود ۴۴ درصد از مهارتهای کلیدی نیروی کار تغییر خواهند کرد و ۶ نفر از هر ۱۰ کارگر به آموزش مهارت های جدید نیاز دارند.
وی ادامه داد: همچنین ۴۰ درصد از مهارت های فعلی تا ۲۰۳۰ منسوخ یا نیازمند به روز رسانی خواهند شد.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور درباره نظرات کارفرمایان کسب و کار در خصوص شکاف مهارتی اظهارکرد: ۵۰ درصد تمایل دارند کارکنان را به نقش های رو به رشد منتقل کنند.
منصوری اولویت قراردادن مهارت نیروی کار، استخدام کارکنان با مهارت های جدید، شکاف مهارتی به عنوان مانعی بزرگ برای تحول کسب و کار، برنامه انتقال کارکنان به نقش های رو به رشد و کاهش نیروی کار به دلیل عدم تطابق مهارت ها را از جمله نظرات کارفرمایان کسب و کار در خصوص شکاف مهارتی عنوان کرد.
وی با اشاره وضعیت فعلی آموزش در جهان گفت: تا سال ۲۰۲۷ ، حدود ۶۰ درصد نیروی کار به آموزش نیاز خواهند داشت اما در حال حاضر تنها نیمی از آنها به این فرصت دسترسی دارند.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در یادگیری و آموزش حین کار یکی از رایج ترین راهبردهای منابع انسانی است که برای تحقق اهداف کسب و کار سازمان ها اتخاذ می شود .
معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور درباره وضعیت نظام آموزش های مهارتی کشورهای پیشرو و در حال توسعه گفت: کشورهای موفق با آموزش های مهارتی متناسب با بازار نیروی کار ماهر و رقابت پذیر ساخته اند
وی گفت: مهارت محوری، پایه توسعه پایدار است .
منصوری تصریح کرد: آموزش مهارتی موجب افزایش ۱۰ درصدی دستمزد کارکنان و ۳/۳ درصدی بهبود بهره وری می شود. این تاثیرات مثبت بر عملکرد شغلی افراد به وضوح مشهود است.
وی درباره تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر رشد اقتصادی و ثبت نام ها اظهار کرد: مطالعات نشان می دهد که افزایش آموزش فنی و حرفه ای نه تنها به رشد ۱۰ درصدی می انجامد بلکه موجب افزایش ۳/۳ درصدی GDP در کشورهای پیشرفته نیز می شود. کشورهای کره جنوبی، سنگاپور نمونه هایی از این تاثیرات مثبت هستند.
وی درباره آموزش مهارتی و تاثیر آن بر بازار کار جهانی اظهارکرد: ۴۰ درصد از کارفرمایان جهانی به دلیل کمبود مهارت ها ، قادر به جذب نیروی کار نیستند. در کشورهایی که آموزش های فنی و حرفه ای توسعه یافته است نرخ بیکاری جوانان کمتر از ۴۰ درصد است در حالی که کشورهای فاقد این آموزش ها با چالش های بیشتری روبه رو هستند.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی کار(۲۰۲۱) کشورهای دارای سیستم توسعه یافته آموزش فنی و حرفه ای ، نرخ بیکاری جوانان ۳۰ – ۴۰ درصد کمتر از کشورهایی است که به توسعه سیستم آموزش مهارتی نپرداختهاند.
منصوری خاطرنشان کرد: تا سال ۲۰۳۰ ، بیش از ۸۵ میلیون شغل جدید به مهارت های فنی پیشرفته نیاز خواهند داشت . کشورهایی که برای آموزش مهارتی سرمایه گذاری نمی کنند با کمبود نیروی کار ماهر مواجه خواهند شد.
وی افزود: آموزش مهارتی با تربیت نیروی کار ماهر، زیرساخت انسانی لازم برای جذب و پیاده سازی فناوری های نوین را فراهم می کند که موجب تقویت کارآفرینی و خلاقیت در نیروی کار می شود .
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای افزود: آموزش مهارتی یکی از موثرترین ابزارها برای کاهش فقر، ایجاد برابری فرصت ها و تحقق اشتغال پایدار است. این آموزش با افزایش دسترسی اقشار کم درآمد و کاهش شکاف جنسیتی در حوزه های فنی به بهبود عدالت درآمدی و مشارکت اقتصادی کمک می کند.
وی اجرای «طرح میثاق مهارتی ایران ماهر» را از جمله اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: این طرح ابتکاری برای تجمیع ظرفیت ها ، هم افزایی ملی و ایجاد گفتمان مشترک پیرامون اهمیت مهارت در توسعه کشور است.
«مهدی اسماعیلی» عضو سابق شورای عالی آموزش، تربیت فنی و مهارتی و کارشناس آموزش های فنی و حرفه ای در این نشست ویژگی های نظام آموزش فنی و حرفهای را مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی «بهره وری تربیت» و «تربیت بهره وری» را دو مقوله مهم عنوان کرد و گفت: شایستگی حرفه ای شامل شایستگی فنی، غیرفنی و عمومی می شود و دانش ، مهارت و نگرش در زیرمجموعه آنها قرار می گیرد.
اسماعیلی گفت: یکی از رمزهای اصلی موفقیت در بهره وری تربیت و تربیت بهره وری (سازگاری دنیای کار و دنیای تربیت با سازوکار صلاحیت حرفه ای ) کل نگری است .
عضو سابق شورای عالی آموزش ، تربیت فنی و مهارتی ، بهره وری را برابر با کارایی و اثربخشی دانست .
در ادامه این نشست تخصصی، «حمیدرضا نایبی» عضو هیات مدیره انجمن توسعه بهره وری ایران به تشریح «جبران خدمات بر پایه بهره وری » پرداخت.
همچنین «مراد احمدی پور» مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت رایان چابک و مشاور منابع انسانی موضوع «بهره وری منابع انسانی و جبران خدمات » را تشریح کرد و گفت: بسیاری از پروژه های بهبود در سازمان منشاء قابل اتکایی ندارند و هدفمند نبوده و تغییرات قابل توجهی روی عملکرد سازمان و بهره وری ندارند .
وی عارضه یابی و شناسایی الگوها و روندها را برای تشخیص مشکلات اساسی سازمان و اولویت ها ، تعریف اقدامات بهبود و سنجش تغییرات و مقایسه آن با انتظارات را مورد تاکید قرار داد .
همچنین «ابراهیم جعفریانی» مشاور معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دراین نشست هرم سیاستگذاری در ایران را مورد بحث قرار داد و آن را شامل سیاست های کلی نظام، قانون برنامه توسعه، اسناد بخشی و فرابخشی، قانون بودجه، فعالیت های اجرایی و نقش افراد عنوان کرد.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/kLVSrD