معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: «با توجه به رویکردهای جدید در حوزه کسب و کار و نقش قابل توجه فناوری اطلاعات در توسعه کسب و کارهای دیجیتال، شرکت ملی پست نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فرآیندهای عملیاتی خود را همگام با توسعه فناوری بهبود داده و مقوله هوشمندسازی را بصورت جدی دنبال نموده است.»

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ امیرحسین کریمی با بیان مطلب فوق در گفتگویی به تشریح برنامه های معاونت فنی و بازرگانی پرداخت.
مشروح این گفتگو بدین شرح است:

 برنامه شما برای پیشبرد هوشمندسازی در فرآیندهای پستی چیست؟
در فرآیند قبول به عنوان اولین فرآیند در چرخه عملیات پستی موضوعاتی نظیر استفاده از برنامه کاربردی پستخونه تهیه شده و در مراحل نهایی سازی است. پستخونه در حقیقت یک باجه قبول مجازی است که علاوه برای ساده سازی امور برای مشتری، در کاهش نیروی انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات مؤثر خواهد بود.
استفاده از پری پرینت نیز از دیگر اقدامات مرتبط با قبول مرسولات است که پیش بینی می شود مورد استقبال گسترده کسب و کارهای خرد قرار گیرد و تأثیر بسزایی در کاهش هزینه های مترتبه برای پست و فروشگاه های نوپا در عرصه فضای مجازی خواهد داشت.
در مرحله آماده سازی و پردازش مرسولات پستی نیز استفاده از برنامه کاربردی “جمع آوری” در دستور کار قرار گرفته و مقرر است فرآیند جمع آوری مرسولات از مبادی قبول و تحویل و تحول آن به صورت سیستمی انجام شود و این امر علاوه بر تسهیل گری در فرآیند، تجزیه و تحلیل داده ها و برنامه ریزی برای بهبود خدمت رسانی در سطح دفاتر پستی و کاهش مصرف کاغذ را به دنبال خواهد داشت.
یکی از مهمترین گام های هوشمندسازی عملیاتی در شرکت ملی پست، پیاده سازی سیستم سورتینگ در مراکز تجزیه و مبادلات است که پیاده سازی این سیستم در چرخه فرایندی منجر به تبدیل فیزیک مرسولات به داده (DATA)  می شود و از زمینه های هوشمندسازی فرایندهای عملیاتی در مرحله توزیع است.

لذا با در نظر گرفتن موضوعات فوق و با توجه به رشد روز افزون ترافیک مرسولات پستی وارده به مراکز اصلی تجزیه و مبادلات در سطح کشور، نسبت به پیاده سازی سیستم سورتینگ در ۶ نقطه از مراکز اصلی تجزیه و مبادلات و هاب های کشور انجام گرفت و ادارات کل پست استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و مرکز خلیج فارس تهران تجهیز به سیستم سورتینگ بسته و امانت با تکنولوژِی OP-UP و مرکز اصلی تجزیه و مبادلات لشگر نیز مجهز به سیستم سورتینگ به تکنولوژیِ CROSS-BELT گردید.
پیاده سازی این سیستم با هدف امکان توزیع هوشمند و ارتقاء بهره وری بر اساس اطلاعات اخذ شده از سیستم، ارتقاء بهره وری منابع و زیرساخت های موجود، کاهش تعداد و هزینه نیروی انسانی در بخش تجزیه و آماده سازی، کاهش بی ترتیبی اشتباه تجزیه مرسولات ناشی از خطای نیروی انسانی، کاهش بی ترتیبی آسیب دیدگی مرسولات، افزایش شاخص دقت، سرعت و کیفیت خدمات پست، قابلیت گزارش گیری مختلف نظیر مغایرت وزن، ابعاد و … صورت گرفته است.
با توجه به تأکیدات مقام عالی وزارت مبنی بر ضرورت اقدام بیش از پیش برای هوشمندسازی فرآیندهای پستی  و دستور مدیرعامل شرکت ملی پست، طرح توسعه هوشمند سازی در واحدهای توزیع روستایی نیز در حال نهایی شدن است و در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره برداری خواهد رسید.
براساس این طرح موزعین واحدهای روستایی به گوشی های هوشمند مجهز شده و با توجه به زیرساخت های تهیه شده امکان انجام تراکنش های مالی مربوط به توزیع مرسولات در نقاط روستایی فراهم می شود و روال جاری که با اخذ وجوه نقد همراه است اصلاح خواهد شد. ضمن اینکه ارائه خدمات ارزش افزوده دیگری نیز با استفاده از این گوشی ها در حال طراحی است که متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین توزیع مرسولات پستی از طریق صندوق های هوشمند با جدیت از سوی پست در حال پیاده سازی است و با توجه به اجرای آزمایشی و موفق طرح، در حال تعمیم به کل کشور هستیم که در اجرای این سرویس، گیرنده قادر خواهد بود مرسوله خود را در نزدیک ترین صندوق پستی مورد نظر خود و در ساعت دلخواه دریافت نماید.
به نظر می رسد سیاست شرکت ملی پست همراهی با پست های خصوصی است، آیا استفاده از ظرفیت های فنی و مهندسی پست هم مد نظر است؟
یکی از سیاست های اصلی شرکت ملی پست به عنوان یک شرکت دولتی، توسعه همکاری با شرکت های دارای پروانه فعالیت در حوزه صنعت پست است که در گام نخست برای استفاده از ظرفیت های طرفین برای خدمت رسانی مطلوب به آحاد مردم به ویژه در نقاط محروم و کم برخوردار، موضوع ترابردپذیری خدمات را در دستور کار قرار داده است.

برنامه شما برای توسعه هاب های پستی و مجهز سازی دیگر شهرهای کشور به سورتینگ هوشمند چیست؟
همزمان با افزایش ترافیک مرسولات پستی در دوران شیوع ویروس کرونا، شرکت ملی پست در راستای تمرکز زدایی، کاهش هزینه ها، تسریع در فرآیند رهسپاری مرسولات اقدام به راه اندازی هاب های پستی نمود و برای تسهیل و تسریع فرآیندها و هوشمند سازی فرآیند تجزیه مرسولات در استان های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان در سال ۱۳۹۹ سورتینگ هوشمند راه اندازی شده است. با توجه به روند مستمر افزایش ترافیک، در سالجاری سسیستم تجزیه هوشمند با استفاده از ربات تجزیه گر در کرمانشاه، به بهره برداری رسیده و در بهره برداری از سیستم سورتینگ در استان های خوزستان و همدان نیز تمامی فرآیندهای اداری انجام و تا پایان سال صورت خواهد گرفت.
در صورت استمرار افزایش ترافیک، وجود توجیه اقتصادی برای راه اندازی سورتینگ توسط بخش خصوصی و همچنین رعایت صرفه صلاح شرکت متبوع، در استانهای پرترافیک ازجمله گیلان و مازندران نیز در برنامه سال آتی خواهد بود.

تمبر یکی از سرمایه های ارزشمند شرکت است، برای رونق جایگاه آن و استفاده از تکنولوژی های روز در تولید تمبر برنامه دارید؟
تمبرهای پستی یکی از محصولات فرهنگی و تأثیرگذار و ماندگار در عرصه فرهنگی کشورهاست که در زمینه های انتشار، معرفی و رشد فرهنگی آداب و رسوم رایج بین اقوام و ملت های ساکن در اقصی نقاط جهان سهیم بوده و می تواند با تبادل فرهنگی و نزدیکی فرهنگ ها و ملت ها در راستای برقراری صلح جهانی ایفای نقش نماید. تمبرهای پستی که با ذهن و سلیقه هنرمندان با استفاده از تکنیک های خاص هنری، نقاشی، خطاطی و گرافیکی طراحی و ایجاد می شوند، علاوه بر الصاق بر روی مرسولات پستی، توجه علاقه مندان، مجموعه داران و کلکسیونرهای تمبر را به خود جلب نموده و در آلبوم های شخصی و خانوادگی آنها و موزه های تخصصی تمبر در سراسر جهان جای می گیرند.
براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر است شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در راستای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، بخشی از فعالیت های نیابتی و خدماتی مربوط به تمبرهای پستی را در چارچوب شرایط و الزامات تعیین شده به کارگزاران منتخب بخش خصوصی واگذار نماید؛ لذا بر این اساس شیوه نامه ای با هدف ساماندهی و توسعه فعالیت ها و خدمات حوزه تمبر و اقلام فیلاتلیک و با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های کارگزاران بخش خصوصی تهیه و تدوین شده که پس از تصویب هیئت مدیره محترم اجرایی خواهد گردید.