امروز پنج شنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۳

طوفان گردشگری در راه است‌

با ثبت ۱.۴ میلیارد گردشگر ورودی بین‌المللی در سطح جهان، سال ۲۰۲۴ نشانگر بهبود گردشگری بین‌المللی از بدترین بحران در تاریخ این بخش بود. در سال ۲۰۲۴، گردشگری جهانی بهبود خود را از همه‌گیری کامل کرد.

به گزارش فراسو، گردشگری بین‌المللی نه تنها سرانجام توانست به‌طور کامل به سطح پیش از همه‌گیری برسد، بلکه گام بلندی در جهت قرار گرفتن در مسیر توسعه و رشد مجدد این صنعت برداشته تا با وجود چالش‌های گسترده در سطح جهان از درگیری‌های ژئوپلتیک گرفته تا بحران‌های اقتصادی، اهداف بلندمدت خود تا ۲۰۳۰را همچنان دنبال کند.

با ثبت ۱.۴ میلیارد گردشگر ورودی بین‌المللی در سطح جهان، سال ۲۰۲۴ نشانگر بهبود گردشگری بین‌المللی از بدترین بحران در تاریخ این بخش بود. در سال ۲۰۲۴، گردشگری جهانی بهبود خود را از همه‌گیری کامل کرد و در بسیاری از نقاط، ورود گردشگران و به‌ویژه درآمدهای حاصل از آن بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است و هزینه‌های بازدیدکنندگان نیز به شدت افزایش یافت.

بر اساس آخرین نبض سنجش جهانی گردشگری از سوی سازمان گردشگری سازمان ملل، در سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴ میلیارد گردشگر به سطح بین المللی سفر کردند که نشان‌دهنده بهبود ۹۹درصدی سطوح قبل از همه‌گیری است. این نشان‌دهنده افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ یا ۱۴۰ میلیون گردشگر بین‌المللی بیشتر است. این نتایج ناشی از «تقاضای قوی پس از همه‌گیری»، «عملکرد قوی بازارهای منبع بزرگ» و «بهبود مستمر مقاصد در آسیا و اقیانوسیه» است.

خاورمیانه، اروپا و آفریقا بیشترین نتایج را در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۱۹ رقم زده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد، رشد در سراسر سال ۲۰۲۵ ادامه یابد، این امر ناشی از تقاضای قوی است که به توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورهای بالغ و نوظهور کمک می‌کند.

خاورمیانه با جذب ۹۵ میلیون گردشگر، با ۳۲ درصد گردشگر ورودی بالاتر در مقایسه با ۲۰۱۹ و یک درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳، قوی‌ترین منطقه جهان، باقی ماند و پس از آن آفریقا با ، ۷درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ از ۷۴ میلیون گردشگر خارجی استقبال کرد.

اروپا، بزرگترین منطقه مقصد جهان، شاهد ۷۴۷ میلیون گردشگر ورودی در سال ۲۰۲۴ (یک درصد بالاتر از سطح ۲۰۱۹) بود که توسط تقاضای قوی درون منطقه‌ای حمایت شد. تمام مناطق فرعی اروپا از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفتند، به جز اروپای مرکزی و شرقی که بسیاری از مقاصد هنوز از اثرات تجاوزگرانه روسیه به اوکراین رنج می‌برند.

قاره آمریکا نیز با جذب ۲۱۳ میلیون گردشگر، ۹۷ درصد از ورودی‌های پیش از همه‌گیری را بازیابی کرد و حتی کارائیب و آمریکای مرکزی در حال حاضر از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفته‌اند. در مقایسه با سال ۲۰۲۳، این منطقه ۷ درصد رشد داشته است.

همچنین، آسیا و اقیانوسیه با جذب ۳۱۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۴ بهبود سریعی را تجربه کرد، اگرچه تعداد ورودی هنوز ۸۷ درصد سطوح قبل از همه‌گیری بود، اما نسبت به ۶۶ درصد در پایان سال ۲۰۲۳ بهبود یافته است. ورودی‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۷۸ میلیونی نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۳۳ درصدی داشتند.

در این میان آفریقای شمالی با رشد ۲۲ درصد و آمریکای مرکزی با رشد ۱۷درصدی، قوی‌ترین عملکرد را نسبت به قبل از همه گیری به خود اختصاص دادند. اروپای مدیترانه جنوبی و دریای کارائیب نیز مانند اروپای شمالی و اروپای غربی از رشد قوی برخوردار بودند.

گزارش سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد، اکثر مقاصدی که داده‌های ماهانه را گزارش می‌کنند، در سال ۲۰۲۴ از نتایج قوی برخوردار بودند و اکثریت آنها از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفتند. داده های موجود برای ۱۰ تا ۱۲ ماه اول سال ۲۰۲۴ حاکی از رشد دو رقمی چندین مقصد است. قطر با رشد ۱۳۷درصدی بالاترین میزان رشد را به خود اختصاص داد و السالوادور، البانی و عربستان سعودی نیز با رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی در مقایسه با پبل از همه‌گیری، قوی ترین عملکرد در سال ۲۰۲۴، را به خود اختصاص داده‌اند.

بهبود کامل گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ در عملکرد سایر بخش‌های صنعت نیز منعکس شده است. بر اساس گزارش سنجش گردشگری سازمان ملل، هم ظرفیت هوایی بین‌المللی و هم ترافیک هوایی تا اکتبر ۲۰۲۴ (یاتا) عملاً سطوح قبل از همه‌گیری را بازیابی کردند و نرخ جهانی اشغال مسکن در نوامبر به ۶۶ درصد رسید.

رکورد ۱.۹ تریلیون دلاری گردشگری

علاوه بر اینکه صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۴، توانست گردشگران ورودی بین‌المللی خود را به سطح ۲۰۱۹ برساند، درآمدهای گردشگری بین‌المللی نیز در سال ۲۰۲۴ پس از رسیدن تقریباً به سطوح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۲۳، به صورت واقعی یعنی تطبیق با نوسانات تورم و نرخ ارز شاهد رشد قوی بود. بر اساس برآوردهای اولیه، دریافتی‌ها در سال ۲۰۲۴ به ۱.۶ تریلیون دلار رسید که حدود ۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ و ۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ به صورت واقعی است.

با تثبیت رشد، میانگین هزینه‌ها به تدریج به مقادیر قبل از همه‌گیری باز می‌گردد، از تقریباً ۱۴۰۰ دلار به ازای هر ورود بین‌المللی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، به حدود ۱۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۴ رسید. این رقم هنوز بالاتر از میانگین هزار دلار آمریکا قبل از همه‌گیری است.

کل درآمد گردشگری (شامل حمل و نقل و مسافر) در سال ۲۰۲۴ به رکورد ۱.۹ تریلیون دلار رسید که بر اساس برآوردهای اولیه، حدود ۳ درصد بیشتر از قبل از همه‌گیری است.

این گزارش نشان می‌دهد، چندین مقصد رشد قابل توجهی را در درآمدهای گردشگری بین‌المللی طی نه تا یازده ماه اول سال ۲۰۲۴ داشته‌اند. کویت و السالوادور با رشد بیش از ۲۰۰درصدی بهترین عملکرد درآمدی را به خود اختصاص دادند و پس از ان عربستان و آلمانی با رشد بیش از ۱۰۰درصدی و مولداوی کانادا با رشد بیش از ۷۰ درصد، در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ از رشد دو رقمی درآمد برخوردار بودند.

در میان پنج کشور برتر گردشگری جهان نیز، بریتانیا (۴۰درصد)، اسپانیا (۳۶درصد)، فرانسه (۲۷درصد) و ایتالیا (۲۳درصد) رشد قوی در نه تا یازده ماه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ داشته‌اند.

علاوه بر این، داده‌های مربوط به هزینه‌های گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ به ویژه در میان بازارهای منبع بزرگ منعکس کننده همین روند است. آلمان، بریتانیا ، ایالات متحده ، ایتالیا، فرانسه و هندپس از رشد فوق‌العاده در سال ۲۰۲۳، همچنان بالا باقی ماندند.

چشم انداز مثبت گردشگری در ۲۰۲۵

چشم‌انداز گردشگری سازمان ملل نشان می‌دهد، ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال ۲۰۲۴ با فرض ادامه بهبود آسیا و اقیانوسیه و رشد قابل توجه در بیشتر مناطق دیگر بین ۳ تا ۵ درصد رشد کند. این پیش‌بینی اولیه با فرض بر این است که شرایط اقتصادی جهانی مساعد باقی می‌ماند، تورم کاهش خواهد یافت و درگیری‌های ژئوپلیتیک تشدید نمی‌شوند.

آخرین شاخص سنجش گردشگری سازمان ملل متحد این انتظارات مثبت را تایید می‌کند. حدود ۶۴ درصد از کارشناسان گروه گردشگری سازمان ملل، چشم‌انداز «بهتر» یا «بسیار بهتر» را برای سال ۲۰۲۵ در مقایسه با سال ۲۰۲۴ می‌بینند. حدود ۲۶ درصد انتظار «عملکرد مشابهی» در مقصد خود دارند، در حالی که تنها ۹ درصد معتقدند سال ۲۰۲۵ «بدتر» یا «بسیار بدتر» نسبت به سال گذشته است.

با این حال، باد مخالف اقتصادی و ژئوپلیتیک همچنان خطرات قابل توجهی را به همراه دارد. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان به هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و اقامت و سایر عوامل اقتصادی مانند قیمت‌های بی‌ثبات نفت، به عنوان چالش‌های اصلی گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۵ اشاره می‌کنند.

خطرات ژئوپلیتیک (به جز درگیری‌های جاری) نگرانی فزاینده‌ای در میان هیات کارشناسان است که آنها را به عنوان سومین عامل اصلی پس از عوامل اقتصادی رتبه‌بندی می‌کند. رویدادهای آب و هوایی شدید و کمبود کارکنان نیز چالش‌های مهمی هستند که رتبه‌های چهارم و پنجم را در میان عوامل شناسایی شده توسط پانل کارشناسان به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین، ایجاد تعادل در رشد و پایداری در سال ۲۰۲۵ حیاتی خواهد بود، همانطور که توسط دو روند اصلی شناسایی شده توسط پانل کارشناسان منعکس شده است: «جستجو برای شیوه‌های پایدار» و «کشف مقاصد کمتر شناخته شده»./دنیای اقتصاد

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ko7KVe