امروز دوشنبه، ۱ بهمن ۱۴۰۳
Lavc58.54.100

بررسی موضوع “فقرزدایی و رفاه در حوزه آموزش” در سومین نشست «گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر”

در سومین نشست از سلسله نشست های «گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر» که به همت موسسه کار و تامین اجتماعی و معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی برگزار شد، موضوع «فقر مهارتی فقرزدایی و رفاه در حوزه آموزش» بررسی شد.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین الملل  وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی،«غلامحسین محمدی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، راهکار کلیدی رفع فقر مهارتی را اتصال بازار اشتغال، نظام شایستگی و نظام آموزش ذیل یک قانون یکپارچه دانست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، فقر مهارتی را به معنای کمبود و یا فقدان مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار و داشتن یک شغل پایدار و درآمد مناسب دانست.‌

وی، ضعف نظام آموزشی، عدم دسترسی به آموزش، تغییرات سریع بازار کار و عدم هماهنگی بین آموزش و صنعت را از عوامل مؤثر بر فقر مهارتی برشمرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در حال حاضر ۲۸ درصد از آموزش های ما (آموزش متوسطه، آموزش عالی و فنی و حرفه ای ) با نیازهای بازار کار تطابق دارد.

محمدی با معرفی طرح زیست بوم اشتغال گفت: نظام آموزشی ایران، دچار شکاف مهارتی و یا فقر مهارتی است که نیازمند برنامه ریزی است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، راهکار کلیدی رفع فقر مهارتی را اتصال بازار اشتغال، نظام شایستگی و نظام آموزش ذیل یک قانون یکپارچه عنوان کرد و افزود: تا زمانی که این اتصال و تطابق وجود نداشته باشد، شاهد گسترش فقر مهارتی خواهیم بود.

وی تأکیدکرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با داشتن ۷۰۰ مرکز دولتی و ۲۰ هزار آموزشگاه خصوصی، نهاد تنظیم گر آموزش های مهارتی است.

محمدی افزود: بازار اشتغال باید نیازهای خود را اعلام کرده و بر اساس یک نظام شایستگی مشخص، این نیازها به ارائه‌دهندگان آموزش منتقل شود. سپس افراد باید از طریق آموزش‌های مناسب صلاحیت‌های خود را کسب کرده و به بازار عرضه کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد: برای رسیدن به این اهداف، نیازمند یکپارچگی در سیاست‌گذاری و تلاش هماهنگ از سوی تمام نهادهای مرتبط هستیم.

 سرمایه‌گذاری در آموزش و مهارت‌آموزی باید بخشی از استراتژی‌های توسعه ملی باشد

«غلامحسین حسینی نیا» نماینده ایران در سازمان بین الملی کار در سومین نشست از سلسله نشست های «گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر» اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در آموزش و مهارت‌آموزی نه تنها می‌تواند به کاهش فقر کمک کند، بلکه باید بخشی از راهبردهای توسعه ملی باشد تا نیروی کار را برای فرصت‌های جدید آماده کند.

وی افزود: وقتی افراد فقیر از آموزش و مهارت کافی برخوردار نباشند، از فرصت‌های شغلی مناسب محروم می‌شوند و این امر نرخ بیکاری را افزایش می‌دهد.

حسینی نیا با بیان اینکه نیروی کار، تنها دارایی فقرا است، افزود: ارتقای کیفیت آموزش و مهارت‌آموزی می‌تواند از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر و باکیفیت‌تر به بهبود وضعیت آن‌ها کمک کند.

نماینده ایران در سازمان بین المللی کار گفت: یکی از مهم‌ترین نقش‌های مهارت‌آموزی، تطابق مهارت‌ها با نیازهای بازار کار است که می‌تواند به کاهش فاصله بین مهارت‌های موجود و مهارت‌های مورد نیاز منجر شود و در نهایت به کاهش نرخ بیکاری کمک خروج افراد از چرخه فقر می‌کند.

حسینی نیا افزود: افزایش مهارت‌ها همچنین به انعطاف‌پذیری شغلی، توانایی تطبیق با تغییرات تکنولوژیک و امکان جابه جایی بین مشاغل برای افراد کمک می‌کند و این ویژگی‌ها قدرت انتخاب شغلی را برای آن‌ها افزایش می‌دهد.

وی افزود: علاوه بر این، خوداشتغالی و کارآفرینی، بهبود کیفیت کار و افزایش بهره‌وری از دیگر مزایای مهارت‌آموزی است که در طرح های سازمان بین المللی کار به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی نیا از پروژه “کارآموزی با کیفیت” جهت انتقال فارغ‌التحصیلان از مدرسه به محیط کار به عنوان یک برنامه دیگر نام برد و افزود: مطالعات نشان داده‌اند که ۶۰ تا ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان پس از شرکت در این برنامه‌ها مشغول به کار می‌شوند.

نظام حمایت اجتماعی باید در جهت رفع فقر آموزشی تلاش کند

«سید هادی موسوی نیک» مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با ارائه طرح پیشنهادی ارتقاء تغذیه و حمایت از آموزش دولتی (اتحاد) اظهار کرد: این طرح شامل دو برنامه اصلی است: برنامه اتکا (ارتقاء تغذیه و کالابرگ الکترونیک) و برنامه حامد (حمایت اجتماعی مدرسه محور).

وی افزود: نظام‌آموزش کشور به تنهایی نمی‌تواند مشکلات موجود را مرتفع سازند و همکاری نظام حمایت اجتماعی در این میان ضروری است.

موسوی نیک هدف برنامه اتکا را تأمین امنیت غذایی ارتقاء کیفیت آموزش، کاهش بازماندگی از تحصیل و جلوگیری از تداوم فقر بین نسلی خانواده‌های فقیر در سه دهک پایین درآمدی و کودکان ۰ تا ۱۸ سال را از طریق یارانه تشویقی، کالابرگ الکترونیک و خدمات سلامت و آموزش عنوان کرد.

این پژوهشگر ادامه داد: در این شرایط به جای آنکه در بلندمدت به دنبال رشد درآمد باشیم می‌توانیم ارتقای آموزش، بهداشت و تغذیه را در کوتاه مدت هدف بگیریم و حمایت‌ها را به شرط آموزش کودکان ادامه و آن را مشروط کنیم چرا که تجربه مشروط سازی توزیع یارانه دولتی به آموزش در ۶۰ کشور جهان اثرات مثبت داشته است.

نظام حمایت اجتماعی باید در جهت رفع فقر آموزشی تلاش کند

 «سید مصطفی آذرکیش» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این روزها شاهد اهتمام و حمایت رییس جمهور در جهت توسعه عدالت آموزشی هستیم، گفت: توسعه عدالت آموزشی از دو محور رفع محرومیت فضاهای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری به صورت ویژه که منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد، در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه برابری آموزشی نمادی از همبستگی و وفاق ملی است، افزود: یکی از کارکردهای برابری آموزشی، پیشران بودن در اقتصاد کشور است.

آذرکیش بر لزوم توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان تاکید کرد.‌

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه اقتصادی در پژوهش های فقر مورد توجه است، افزود: افزایش دسترسی به آموزش باکیفیت و برابری آموزشی جزو سیاست هایی است که اکثر کشورها به آن می پردازند.

آذرکیش گفت: معمولا افرادی که در فقر هستند کمتر از تحصیلات برخوردار هستند.ایجاد فرصت آموزش می‌تواند زندگی را بهبود ببخشد و آموزش یکی از عوامل مهم تعیین کننده کارایی و بهره وری نیروی کار است.

وی افزود: هرچه سطح آموزشی و مهارتی فرد افزایش پیدا کند، درآمد، فرصت های شغلی آن نیز افزایش پیدا می‌کند و فرد با مشارکت اجتماعی مناسب می‌تواند به امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و درمانی دسترسی بیشتری داشته باشد.

نقش آموزش در چرخه فقرزدایی اساسی است

«محمدرضا سپهری» صاحب نظر و کارشناس بازار کار در این نشست با تاکید بر نقش آموزش در چرخه فقرزدایی با اشاره به دو رویکرد اصلی در فقرزدایی بر”رویکرد درآمد محور” و “رویکرد قابلیت محور” تأکید کرد.

 وی افزود: شما ممکن است به فقیر پول بدهید یا درآمدی برای او فراهم کنید، اما اگر در چرخه آموزش، قابلیت‌های او را ارتقا ندهید، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

رئیس اسبق موسسه کار و تأمین اجتماعی بر این نکته تأکید کرد که آموزش باید به گونه‌ای طراحی شود که افراد را از چرخه فقر خارج کند و نهادهای حمایتی باید تنها به پرداخت مستمری اکتفا نکنند بلکه باید توانایی‌های فرد را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنند.

وی همچنین ویژگی‌های خاص آموزش به فقرا را بررسی و بر نیاز به دسترس‌یپذیری و انعطاف‌پذیری و زمان‌بندی تدریس تأکید کرد.

  موسسه کار و تامین اجتماعی در راستای بهره گیری از ظرفیت های نخبگانی و دانش انباشته در کشور و نیز توجه به تجربیات بین المللی نشست های علمی و تخصصی در حوزه ماموریت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می کند؛ برگزاری سلسله نشست های «گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر از جمله این برنامه هاست.

پس از برگزاری نشست اول با عنوان افق گشایی موضوع فقر و نشست دوم با عنوان فقرزدایی و رفاه در آینه سلامت، سومین نشست نیز با عنوان فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش برگزار شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/0EWZ2C