امروز یکشنبه، ۲ دی ۱۴۰۳

هوشمند شدن تفکیک مرسولات پستی در سه استان دیگر

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: در ایام دهه فجر، طرح تجزیه و تفکیک هوشمند مرسولات پستی در استان‌های کرمانشاه، همدان و خوزستان اجرایی می‌شود و درباره ۵ استان دیگر هم برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

به گزارش فراسو، محمد احمدی در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما گفت: زنجیره به هم پیوسته‌ای در پست شکل گرفته است و من هم پیش از انتصاب به عنوان مدیر عامل، چون در درون پست بودم درباره همه طرح‌ها و اولویت‌های کاری، که مسیر توسعه پست را در کشور سرعت دهم مطلعم و امیدوارم نتایج خوب و قابل لمسی برای مردم و ذینفعان پست ایجاد شود.

وی گفت: با برنامه‌ای منسجم و البته با تغییر رویکرد، تلاش می‌کنیم که پست به شرکتی زیرساختی و پایه توسعه اقتصاد دیجیتال تبدیل شود و ارزش آفرین باشد و به همین منظور، مجموعه‌ای از طرح‌ها را در برنامه بلند مدت ۴ ساله با تاسی از برنامه هفتم پیشرفت و سیاست‌های وزارت ارتباطات و دولت آماده کرده‌ایم و البته بخشی از این برنامه‌ها باید زودبازده باشد و عموما تلاش ما این بود که بتوانیم در فرصت کوتاهی، افزایش کیفیت داشته باشیم.

وی گفت: البته در این باره تمرکز طرح‌ها روی حوزه فناوری و هوشمند سازی است و بناداریم سطح دسترسی مردم را به خدمات الکترونیکی پست افزایش دهیم تا به نوعی جایگزین مراجعه‌های حضوری مردم به پست شود.

احمدی افزود: راهبرد کلانی را شکل دادیم که روی همه سکو‌ها و پیام رسان‌های داخلی کشور، درگاهی برای دسترسی مردم ایجاد شود و در این حوزه رویکرد ما این است که خدمات را روی سکویی بیاوریم که مردم علاقه مندی بیشتری دارند و در این مسیر به دنبال دوباره کاری و ایجاد سکوی جدیدی نیستیم.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: البته سامانه نرم افزارانه به نام پست خانه از قدیم بوده و بخشی از خدمات را ارائه می‌کرده است.

وی گفت: هم اکنون چند خدمت پست روی مجموعه ” آپ ” و پیام رسان “بله ” ارائه می‌شود و مذاکرات در این باره تا طراحی نرم افزاری به نام ” دستیار پستی ” ادامه دارد.

احمدی افزود: در کنار آن طرح‌های هوشمندسازی دستگاه‌های تجزیه و تفکیک مرسولات را به عنوان هدف جدی تعریف می‌کنیم و در دهه فجر، طرح‌های هوشمند تجزیه مبادلات استان‌های کرمانشاه، همدان و خوزستان اجرایی می‌شود و درباره ۵ استان دیگر هم برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

وی گفت: طبیعتا این زنجیره‌ای ایجاد می‌کند که روی کیفیت مرسولات و کاهش وابستگی به نیروی انسانی تاثیر می‌گذارد.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: با این اقدامات نوعی هوشمندی مبتنی بر داده‌ها در پست ایجاد می‌شود و کیفیت خدمات ارتقا پیدا می‌کند.

احمدی افزود: در نرم افزار دستیار پستی، هدفمان این است که خدمات الکترونیکی پست که حدود ۱۰ خدمت آماده راه اندازی است به ۵۰ خدمت برسد و از طریق ظرفیت‌های شبکه فیزیکی و توزیعی، شاهد ارتقا کیفیت خدمات باشیم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که باید توسعه پیدا کند این است که بتوانیم با فعالان صنعت در حوزه کارور‌های رسمی کشور تعامل سازنده و هم افزا ایجاد کنیم که تحت عنوان طرح ترابردپذیری خدمات، درحال صحبت در این حوزه هستیم و در حوزه مسائل داخلی شرکت هم به دلیل این که شرکت ملی پست شرکت بسیار وسیعی است الگویی از تحول دیجیتال و تحول سازمانی باید شکل بگیرد و یکسری از طرح‌های داخلی هم برای ساماندهی مسائل داخلی و مدیریتی باید انجام شود که در این مسیر باید اهداف برنامه هفتم پیشرفت هم محقق شود.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران درباره ارتباط شرکت پست با شرکت‌های دانش بنیان هم گفت: شرکت پست به لحاظ ارتباط با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان ارزش تولید کرده است و اکنون در مرکز نوآوری پست بیش از ۱۴۰ شرکت فعالند و اتفاقا یکی از طرح‌های تفکیک مرسولات که در کرمانشاه رخ می‌دهد با استفاده از ربات‌های هوشمند است که سال گذشته نخستین طرح آن در مرکز تجزیه و مبادلات پست تهران اجرایی شده بود.

احمدی افزود: سیاست ما برای این که بتوانیم حدود و قواره صنعت پست را روز به روز در حوزه دانش تخصصی تقویت کنیم توجه به برگزاری رویداد‌های تخصصی این صنعت است و بر همین مبنا، حداقل ماهانه یک رویداد در این حوزه خواهیم داشت و نخستین همایش، تاثیر هوش مصنوعی روی لجستیک خرده فروشی، ماه گذشته برگزار شد و به زودی رویداد‌های دیگری با موضوع پرداختن به تجارت الکترونیک فرامرزی برگزار می‌شود تا بتوانیم تولید و صنعت داخلی را با ابزار تجارت الکترونیک در کشور‌های منطقه شکل دهیم.

وی گفت: اقداماتی در این حوزه به صورت آزمایشی انجام شده است و با شرکت‌های دانش بنیان و سکو‌های بزرگ وارد مذاکره شده‌ایم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/esjEFC