حوزه روابط عمومی که فی النفسه همیشه نقش مهمی داشته و دارد ولی در این مقطع زمانی، که طرح های تحولآفرین تأمین اجتماعی در حال اجراست، اهمیت مضاعف دارد، چرا که بخش عمدهای از ارتباط برقرار کردن با جامعه مخاطبان و اطلاع رسانی دقیق و مطلوب این طرح ها میتواند توسط روابط عمومی انجام شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به این که منابع و مصارف تأمین اجتماعی با هم همخوانی ندارد شرایط سختی داریم؛ به این علت که واقعا هیچ دولتی توان پرداخت حق بیمههایی که قانونگذار از دهه ۶۰ تا به امروز بر عهده دولت گذاشته، ندارد. تأمین اجتماعی به موجب حکم قانون حق وصول آن حق بیمهها را از بیمه شده یا کارفرما ندارد و در نهایت کسری فعلی ایجاد شده است.
اگر آن معافیتها امروز لغو شود، که البته از نظر اجتماعی به این صورت امکان پذیر نیست، میتوانیم همین امروز اعلام کنیم که تأمین اجتماعی دیگر کسری ندارد و حتی میتوانیم معوقات را هم بپردازیم. جمع این قوانین و احکام متعدد پیشبینی شده، به حدی است که هیچ دولتی توان پرداخت این قدر حق بیمه به جای قشرها و صنفهای مختلف را ندارد و قانونگذار هم اجازه وصول به شکل دیگر نداده و مقرر شده تا دولت پرداخت کند. البته برخی از این معافیتها درست و به حق است ولی واقعا برخی را لزومی نداشته که دولت عهده دار و به حکم قانون متصدی پرداخت شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: با این همه، این وضعیت و کسری منابع، نباید مانع از انجام تغییرات و اقدامات تحولی مثبتی که شرکای اجتماعی از تأمین اجتماعی انتظار دارند، بشود. باید در عرصه های مختلف با مشکلات مقابله کنیم و نباید اجازه بدهیم مشکلات انگیزه و روحیه و فرصت تحولات را از ما بگیرد. امیدواریم روابط عمومی بتواند نقش مهمی را در این حوزه ایفا کند.
سالاری با اشاره به دوره مدیریتی آقای محمدرضا فیاضی در ادارهکل روابطعمومی سازمان تأمین اجتماعی گفت: ایشان را در دوره مدیریتی سه ماهه، به عنوان انسان منصفی که روی کارش تعصب دارد، تلاش میکند و وقت میگذارد شناختم. قطعا در هر تغییر مدیریتی، ممکن است نگاه به اهداف و برنامه های مختلف تغییر کند. در روابطعمومی هم نیاز است تا به نوعی با اهداف جدید و اصلاحی، در قالب مناسب با مردم و شرکای اجتماعی و ذی نفعان ارتباط برقرار کند. آقای دکتر فیاضی در این حوزه تلاش خوبی داشتند.
وی از ماموریت جدید آقای دکتر فیاضی در حوزه بسیار مهم مرتبط با طرحهای بیستگانه تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: آقای فیاضی در روابطعمومی بر این موضوع بیش از هر کار دیگری اهتمام و پیشنهاد داشتند و انشالله آنچه که مبتنی بر پیشنهاد و ایده خودشان است و در آن انگیزه و تعصب کاری دارند، موفق و منشا اثر باشند.
وی افزود: آقای فرشاد نوروزپور در دوره قبل مدیریتی خود در بخشی از حوزه رسانهای تأمین اجتماعی، به عنوان دیگری عهده دار مسئولیت بودند، فضای تأمین اجتماعی را میشناسند و سالهایی با این سازمان همکاری داشتند و از این جهت میتوان گفت تا حدودی عضو سازمان تأمین اجتماعی هستند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن آرزوی توفیق در انجام وظایف و ماموریتهای محوله برای آقایان نوروزپور و فیاضی، گفت: یاد همکار فقیدمان، مرحوم ابراهیم باقری را گرامی می داریم. انشالله خداوند روح ایشان را غریق رحمت واسعه خود کند.
در ابتدای این مراسم، محمدرضا فیاضی، مدیرکل پیشین روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، از همکاران خود در روابط عمومی ستاد و استانها که فراتر از مناسبتهای اداری و کارمندی فعالیت میکنند، مدیریت موسسه آتیه، تمامی همکارانی که در سه سال گذشته با آنها همکاری کرده و مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی تشکر و قدردانی کرد و افزود: از آقای دکتر سالاری، مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی تشکر میکنم؛ توفیقی بود که در این سه ماه در حوزه رسانهای تأمین اجتماعی، که حوزه پرتنشی است، در خدمت ایشان بودیم. رویکرد حرفهای آقای سالاری باعث شد تا ایشان حتی فراتر از حوزه روابط عمومی، شنونده طرحهای نه چندان مرتبط با روابط عمومی باشند. لطف داشتند و برای پیشنهاداتی که در سه حوزه «باشگاه مشتریان، سفیران بیمه و جمع سپاری» ارائه شده دستور مساعد دادند. از همکاران روابط عمومی، انسانهای نجیب و پرتلاشی که از قبل تا بعد از هر برنامه و مراسمی درگیر کار هستند تشکر میکنم و برای روح همکار مرحوممان، ابراهیم باقری، رئیس اداره خبر و ارتباط با رسانه تأمین اجتماعی آرزوی آرامش دارم. برای مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و تیم مدیریتی خوب ایشان که مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند آرزوی توفیق میکنم.
فرشاد نوروزپور نیز در این مراسم گفت: از نگاه آقای دکتر سالاری به مسائل اجتماعی، این نکته را آموخته ایم که فرصت خدمت به مردم و کار کردن برای مردم و محل رجوع مردم بودن، نعمتی است که خداوند به برخی عنایت میکند و یکی از بهترین مصداقها برای این مسائل، سازمان تأمین اجتماعی است. این سازمان با پوشش و ارتباط با بیش از نیمی از جمعیت کشور، یکی از بهترین عرصه ها برای تحقق این موضوع است.
سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی افزود: یک تصور غلط و قدیمی از روابط عمومی این است که تنها در حوزه انتشار خبر و عکس مدیران فعال است، در حالی که حوزه روابط عمومی مشاوری جامع، کلان نگر و امین برای مدیران است. کارکنان روابط عمومی اولین و آخرین افرادی هستند که در هر فعالیت سازمانی حضور دارند و از این رو، این واحد می تواند با نگاهی کلان و جامع خود، برای اجرای بهتر ماموریتها و تصمیم ها، کمک مدیران باشد.
نوروزپور در خصوص راهبردهای دوره جدید روابط عمومی تأمین اجتماعی گفت: شاید مهمترین وظیفه حوزه روابط عمومی، دفاع از منافع سازمان و نشر و بسط آنها برای ذی نفعان باشد. در عین حال با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم و مقام عالی وزارت، پاسخگویی سریع، صادقانه و با دقت، از راهبردهای روابط عمومی است که باید در همکاری و یاری رسانه ها و مطبوعات مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت موجب جلب اعتماد ذی نفعان و افکار عمومی و اقناع آنها شود. در روزگاری که فیکنیوزها و میساینفورمیشن و دیساینفورمیشین رواج دارد، سازمان تأمین اجتماعی با این تکثر و تنوع ذینفعان و خدمات، یکی از مهمترین مراجعی است که ممکن است آسیب ببیند. در عین حال می تواند با کمک ظرفیت بزرگ و توانمند نیروی انسانی خود در حوزه رسانه و حوزه های فرهنگی و کارشناسان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، مرجعیت حوزه رسانه ای تأمین اجتماعی را به سازمان برگرداند که کاری سخت ولی ضروری است.
سرپرست روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی افزود: قلمرو بعدی که حایز اهمیت، گسترش شناخت و آموزش مفاهیم مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی است. تصوری که اکنون از مفهوم تأمین اجتماعی در ذهن بسیاری از افراد، به ویژه جوانترها وجود دارد، بسیار ابتدایی و ناقص است. همزمانی نیاز به آموزش در تأمین اجتماعی با طرح های ۲۰ گانه می تواند کمک کند تا برخی آموزشها و بازآموزیها در خصوص برخی مفاهیم مثل اصلاحات پارامتریک و تبیین وضعیت منابع و مصارف داشته باشیم. به عبارتی می توان از این فرصت استفاده کرد و با کمک ابزارهای جدید، برخی مفاهیم را در حوزه تأمین اجتماعی بازآموزی و توسعه شناختی ایجاد کرد. این موضوع نیازمند بازنگری در عملکرد و روش کار در روابط عمومی تأمین اجتماعی هم به لحاظ فرم و هم محتوا است.
وی ادامه داد: حوزه بعدی، وظایف درون سازمانی در حوزه روابط عمومی است. اکنون که گفتمان غالب کشور وفاق به معنی نزدیکی و همراهی است؛ یکی از مهمترین بازیگران حوزه وفاق در تأمین اجتماعی روابط عمومی است. از این رو باید تلاش کنیم تا ارتباط کارکنان خانواده بزرگ تأمین اجتماعی در بخشهای مختلف درمان و بیمه ای و سایر بخشها را به یکدیگر نزدیک کنیم، کسانی که در نهایت به عنوان نزدیکترین افراد به عنوان صف، بسیاری از مشکلات را میبینند و می توانند آنها را به مدیران برای تصمیم سازی منتقل کنند. این کارکرد روابط عمومی است که دغدغه های و مشکلات آنها را بشنود و به مدیران برای تصمیم سازی منتقل کند تا در نهایت به مشارکت جمعی و همدلی بیشتر و نقش آفرینی آنها به عنوان جزئی از کل منجر بشود. تحقق این موارد نیازمند ارتباط و تعامل مستقیم و پویایی بین اداره کل روابط عمومی و واحدهای مختلف است. از این جهت، همانطور که روابط عمومی برای تحقق ماموریتهای خود به همکارای واحدهای مختلف نیاز دارد، سایر واحدها و بخشهای تأمین اجتماعی هم میتوانند برای ارائه بهتر و پیشبرد اهدافشان روی روابط عمومی کار کنند.
سرپرست روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی از همه کارکنان روابط عمومی که در ادوار مختلف و سنوات قبل منشا اثر بودند تشکر کرد و افزود: انشالله بتوانیم در سایه همکاری با همه واحدها و بخشهای مختلف، منافع تأمین اجتماعی و رضایت شرکای اجتماعی و ذی نفعان را کسب کنیم.
گفتنی است در انتهای این جلسه، احکام آقایان نوروزپور، سرپرست ادارهکل روابط عمومی؛ علیرضا وثوقی فر، معاون برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی؛ حسن باقری، مدیرکل ذخایر، سرمایه گذاری و املاک؛ علی اکبر ربیع زاده، مشاور مدیرعامل و مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات؛ ابراهیم کشاورز، مدیرکل وصول حق بیمه و بنفشه محمودیان، مدیرکل مستمریها توسط مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به ایشان تقدیم و از خدمات آقای سید محمدرضا فیاضی تقدیر شد.