امروز سه شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت پست: به دنبال انحصار نیستیم؛ خصوصی‌ها به میدان بیایند

محمد احمدی مدیر عامل شرکت ملی پست گفت: «ما در این شرکت به دنبال انحصار نیستیم و تمایل داریم فعالان بخش خصوصی به کمک بیایند تا در نهایت به افزایش رضایت مردم منجر شود.»

به گزارش فراسو؛ محمد احمدی در مصاحبه اختصاصیدر گفت وگویی،  درباره جایگاه پست ایران در مقایسه با استاندارد جهانی در بعد زمان ارسال مرسولات گفت: این که مثلا مرسوله‌ای بخریم و دو ساعت بعد یا یک روز بعد به دستمان برسد ۴۰ تا ۶۰ درصد روی هزینه توزیعش اثرگذار است و اینکه در برخی کشور‌های توسعه یافته، خدمات پیکی مانند کشور ما جدی نیست به همین علت است. موضوع هم به این که این هزینه به هزینه تمام شده کالا اضافه خواهد شد برنمی گردد بلکه به این مهم برمی‌گردد که این الگو مستلزم آن است که سفر‌های مستقیم یا نهایتا چند مقصده تعریف کنید و این تعریف، ترافیک را افزایش و هزینه حامل‌های سوخت را تغییر می‌دهد و طبیعتا اثار طبیعی ثانویه‌ای برای جامعه مانندهمین آلودگی که با آن مواجهیم به وجود می‌آورد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: نتیجه پژوهش شرکتی دانش بنیان حاکی از این است که اگر مرسولات شهری را مستقیم از نقطه مبدا به مقصد برسانیم با این که از مدل پست بهره بگیریم میانگین یک لیتر بنزین کمتری مصرف می‌شود.
وی گفت: بنابراین ما خیلی علاقه‌مند نیستیم به این که به مردم بگوییم عجله کنید و باید به مردم بگوییم که برای نیازشان برنامه ریزی کنند به این ترتیب که امروز درخواست کنند و فردا به دستشان برسد؛ این الگوی توسعه شبکه‌های پستی و کارکردی است که شبکه‌های پستی در دنیا روی آن سرمایه گذاری می‌کنند.

وی افزود:، اما از آن طرف هم نیاز مردم مهم است چرا که برخی کالا‌ها و نیاز‌ها دسته بندی می‌شود؛ کالا‌های زودمصرف باید با سرعت برسد و الگوی دنیا این است که قیمت این نیاز را با افزایش قیمت مدیریت می‌کنند و وقتی قیمت بالا می‌رود خود به خود مشتری به سمتی می‌رود که مرسوله اش یک روز با تاخیر برسد، اما با قیمت کمتر.

احمدی با اشاره به این که ما در شرکت ملی پست در حوزه قیمت گذاری نمی‌توانیم هر گونه سیاست گذاری داشته باشیم گفت: علاوه بر این از آنجایی که قیمت ارسال مرسولات در ایران نسبت به قیمت فعالان اپراتور‌های رسمی کشور و فعالان غیر رسمی که در صنعت پست فعالیت می‌کنند پایین است همین امر موجب افزایش اقبال مردم به شرکت ملی پست می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: جغرافیای کشور‌ها هم در کیفیت خدمات پست تاثیر دارد. مثلا جغرافیای ایران با سوییس و کشور‌های دیگر و متعاقب آن انتظار خدمات تفاوت دارد، اما در سوییس هم، خدمت یک روزه و یا سه روزه داریم.

احمدی گفت: ما هم در کشور، خدمت‌های یک روزه و سه روزه داریم و از این منظر مشتریان ما برنامه ریزی می‌کنند و ما هم علاقه مندیم خدمات سریع را فعالان بخش خصوصی ورود کنند و در مذاکراتمان با دوستان به جای این که هزینه تحمیل کنیم و قیمت تمام شده را به سمت مشتری افزایش دهیم با همدیگر زبان و استاندارد مشترکی را تعریف می‌کنیم تا از این طریق اقتصاد کشور هم ارتقا پیدا کند.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به اینکه برخی خطا‌ها و کاستی‌ها در عملکردمان وجود دارد از این بابت از مردم عذرخواهی کرد و گفت: در برخی جا‌ها به علت مسائل داخلی در حوزه تامین نیرو، خطا‌هایی در زمان ارسال مرسولات رخ می‌دهد که با توسعه زیرساخت‌های عملیاتی و هوشمندسازی و استفاده از کمک سازمان‌های مرتبط تلاش می‌کنیم هر روز خدمات پست ارتقا پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای افزایش تعداد قطب‌های پستی (هاب) در کشور دارید؟ گفت: نخستین برنامه ما، بهسازی فضا‌های عملیاتی موجود است، زیرا تغییر درخواستی در نیاز مردم به ویژه پس از همه گیری کرونا شکل گرفت و رویکرد از ارسال پاکت و نامه به سمت بسته و امانت‌های پستی تغییر پیدا کرد و امروز در خیلی از نقاط کشور حتی در شهرستان‌های کوچک با کمبود عرصه مواجهیم یعنی فضای کنونی پاسخگو نیست.

احمدی افزود: شرکت پست، به لحاظ فضای عملیاتی، غنی است، اما کاربری اینها نیاز به اصلاح دارد و چند برنامه در دست اقدام است که بتوانیم منابع لازم را برای بهسازی فضا‌های عملیاتی تامین کنیم که البته این طرحی زمان بر است.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: هم اکنون بیش از ۲۱ خط پستی جدید در کشور وجود دارد و ۶ قطب پستی هم ایجاد شده است که در سال گذشته اقدامات توسعه‌ای شتاب خوبی داشت و باید بیش از این افزایش یابد و تلاش داریم کمبود‌های حوزه هواپیمایی را برطرف و همکاریمان را با ناوگان ریلی کشور بیشتر کنیم.

احمدی درباره خدمت احراز هویت مکانی که در پست انجام می‌شود افزود: سامانه جدیدی درحال شکل گیری است، زیرا ظرفیت سامانه قبلی به لحاظ تعداد تراکنش‌هایی که در اوج تقاضا اتفاق می‌افتاد پاسخگوی چالش‌ها نبود، اما در هرحال، موارد خطا و اشکالات بسیار زیاد هم نبود.

وی گفت: در هر حال هر زمان سامانه جدید عملا وارد فعالیت شود، سامانه فعلی از دور خارج خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به اینکه سامانه جدید به زودی رونمایی می‌شود، افزود: این سامانه در حوزه نظام کیفی هم توسعه پیدا کرده است و ما با ابزار‌هایی که در اختیار همکارانمان قرار دادیم که در محل رخ می‌دهد و در واقع نظام کیفی را به این سمت می‌بریم که نقطه مکانی در عمل هم آزمایش شود.

احمدی درباره برخی گلایه‌های مردم از این سامانه افزود: در سامانه احراز هویت مکانی، فقط حدود ۲درصد از درخواست‌هایی که اتفاق می‌افتد دچار خطا می‌شود و بخشی از این موارد به سبب ذات سامانه است، زیرا خدمت این گونه تعریف شده است که فرد در آن نقطه باشد و بنا هم نداریم که از قبل به مردم اطلاع دهیم و فقط اطلاع رسانی می‌کنیم که در بازه زمانی ۴۸ ساعته حضور پیدا می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، این خدمت را از خدمت‌های زیرساختی و کلان نظام حکمرانی در همه کشور‌ها خواند و افزود: این خدمت در اکثر کشور‌ها در ادارات پست شان انجام می‌شود و ما توانسنیم این خدمت را چند نسل توسعه دهیم تا فضای الکترونیکی پیدا کند.

وی همچنین گفت: پایگاه داده کدپستی، سرمایه عظیمی در کشور محسوب می‌شود که با حمایت وزارت ارتباطات و نگاه بلند رئیس جمهور به این موضوع حتما روز‌های آینده و در ایام پیش رو کاربری سازی این زیرساخت را در لایه‌های خدمات کشور بیشتر خواهیم کرد و ازجمله خدمات آن، خدمت احراز هویت مکانی است.

آقای احمدی افزود: البته به همکاران حوزه اجرا دستور دادم که برخی از مسائل مربوط به رفتار همکارانم در حوزه اجرا را با سازوکاری هوشمند رصد کنند و این هوشمندی در حوزه توسعه خدمت به کیفیت بیانجامد و در روز‌های آینده این موضوع تحقق پیدا می‌کند.

وی گفت: از دیگر برنامه‌های ما توسعه رویکرد‌های پست است و باید تغییر رویکرد به سمت داده، در مجموعه متعددی از خدمات پست انجام شود و ما این اقدام را در نقاط غیربرخوردار روی بیش از ۴ هزار همکار نمایندگی که در نقاط روستایی داریم شروع کرده‌ایم و این طرح را در ایام دهه فجر رونمایی می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به این که جایگاه پستچی باید ارتقا پیدا کند افزود: در این سال‌ها به جای واژه پستچی، موزع گفته می‌شد که تلاش می‌کنیم همین واژه پستچی مجدد استفاده شود، زیرا پستچی، ماهیت توسعه امنیت و امانتداری در محلات کشور را در دل خود دارد.

وی درباره مقایسه عملکرد شرکت ملی پست با فعالان بخش خصوصی گفت: به سبب ترافیک بالای کاری پست و تعداد بسیار کم خطا‌ها و قیمت تمام شده کمتر مرسوله، اقبال مردم به سمت ما بسیار زیادتر از بخش خصوصی است.

وی افزود: با این وجود باید تلاش کنیم رضایت مشتریان بیش از این حاصل شود و از نظر ما، یک خطا هم جدی و زیاد است و خود را موظف می‌دانم پیگیری کنم، اما اگر تعداد شکایت‌ها از پست را مقایسه کنیم به اذعان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادویی، کیفیت خدمات ما پایین نیست.

وی گفت: البته خطا در فضای اجرایی وجود دارد و مثلا شاید یک مرسوله در یک منطقه پستی دو بار بچرخد و تاخیر در ارسال صورت گیرد و شاید هم همکار ما بیمار شود که اخلالی در خدمات رسانی ایجاد می‌شود.

وی گفت: موضوع دیگری که در دو سه ماه اخیر مدیریت کردیم تا کمتر رخ دهد جدایی همکاران قراردادی ما از پست به سبب مشکلات معیشتی و حقوق بود و در این شرایط جایگزین کردن یک نفر به عنوان پستچی محله، سه ماه وقت می‌خواهد تا به خدمات و محله آشنا شود و برخی از این مسائل رخ می‌دهد که صدماتش را سمت مشتری می‌بینیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران افزود: از طرفی پایین بودن تعرفه پست موجب گلایه فعالان بخش خصوصی شده است و مرتب، فعالان این بخش، مطالبه جدی از ما دارند که پایین بودن تعرفه پست باعث می‌شود نتوانند از یک سطحی بیشتر افزایش نرخ دهند.

احمدی درباره راهکار‌های ایجاد انگیزه در میان همکاران پست گفت:ما به همین منظور طرح هدایت عملکرد را در مجموعه شرکت ملی پست از چندی پیش اجرا کردیم که الگوی پرداخت، مبتنی برعملکرد باشد و این طرح را در دو حوزه از کارمندان مان انجام دادیم و هم اکنون به دنبال اجرای طرح هدایت عملکرد و پرداخت مبتنی بر عملکرد در سطح واحد‌های اجرایی ادارات کل پست استان‌ها هستیم.

وی گفت: بر همین اساس، یکسری از مزایا را برای همکارانمان در نظر گرفتیم که به یک استان تخصیص داده می‌شود و استان‌ها را در این طرح در ۴ گروه که بتوانند همسنگ شوند رده بندی کردیم و تلاش می‌کنیم در قالب این سیاست، پرداختی مشخص را که از ماه گذشته شروع شده است برای همکاران توزیع لحاظ کنیم و از این ماه برای کل مجموعه شبکه پستی این اتفاق صورت گیرد.

وی گفت: از آنجایی که سازمان امور اداری و استخدامی به عنوان سیاستی جدی، پرداخت مبتنی بر عملکرد را پیاده سازی می‌کند پیشنهاد کردم از تجریه موفق پست استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به اینکه برای ارتقای معیشت همکارانم اهتمام جدی دارم افزود: این مهم جزو تاکیدات وزیر ارتباطات درحکم انتصابم هم بوده است و به این موضوع پایبندم و همه اعضای هیات مدیره، بسیج شده‌اند و در دو ماه گذشته چند قدم مثبت برداشتیم، اما هنوز باید کار‌های جدی تری صورت گیرد و امیدواریم بتوانیم منابع بیشتری کسب کنیم تا حمایت از همکاران مان بیشتر شود که در نهایت خدمات ارتقا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به سختی کار پست گفت: امروز که با آلودگی هوا مواجهیم همکاران ما مشغول کارند و کارشان سخت و زیان آور است و تعطیلی هم ندارند بنابراین من دستبوس همکاران هستند که در این حوزه جانفشانی می‌کنند.

احمدی گفت: ما حتما بار ترافیک را کم می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم آلایندگی‌ها بیشتر شود و همه همت ما این است که منابع لازم را در این حوزه تامین کنیم و مجوز‌های لازم را بگیریم تا شان و جایگاه همکارانم حفظ شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره توسعه صنعت پست گفت: برای شکل گیری یک صنعت باید بازیگران آن، الگوی اجرایی عملیاتی صنعت را بشناسند و ما چالش بزرگی در کشور داریم که روی همه حوزه پست و پشتیبانی خرده فروشی تاثیر می‌گذارد به این ترتیب که همه فعالان عرصه پست باید از قاعده مشخص استفاده کنند و سطحی از استاندارد‌های مشخص را به لحاظ حقوق مشتری و حقوق دولت انجام دهند تا کار به گونه‌ای انجام شود که آسیب اجتماعی ایجاد نکند.

وی با اشاره به خدمات پیکی گسترده‌ای که هم اکنون در شهر تهران ارائه می‌شود، افزود: به گفته مسئولان شهرداری تهران بیش از ۴۰۰ هزار موتور سوار، خدمت پیکی می‌دهند و همین تعداد در لحظه تولید آلودگی می‌کنند و سوال اینجاست که چقدر نیاز جاری روز است.

احمدی افزود: با مسائل مربوط به اشتغال آشنایم، اما این بخش نیاز به هم افزایی دارد، زیرا صنعت پست از بسیاری از صنایع دیگر دنیا زیرساختی تر، اثرگذارتر و پیچیده‌تر است، چونکه شما شبکه ارتباطات فیزیکی را میان نقاط و جریان فیزیکی و جریان مالی و الکترونیکی با هم می‌خواهید ایجاد کنید.

وی گفت: در این شبکه، افراد متفاوتی در فرآیند تولید محصول تاثیرگذارند و رفتارشان می‌تواند تسهیل کننده یا چالش برانگیز باشد و مدیریت پیچیده چند لایه‌ای دارد و این که با چه سازوکاری بتوانیم حمل و نقل را در سطح یک کشور مدیریت کنیم حتما نیازمند دانش بسیار تخصصی است و این اتفاق در کشور شکل نگرفته است.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: در این شرایط باید فعالان شناسنامه دار، دور هم جمع شوند و با هم افزایی، دانش مشترکی ایجاد کنند و خودشان هم در ارائه خدمات مشترک پیشگام شوند.

وی گفت: سیاست کلان ما در این دوره این است که با کاربر‌های شناسنامه دار فعالیت برقرار کنیم و بر اساس موضوع ترابرد پذیری، می‌توانیم خدمات مشترک را با یک استانداردی میان هم برقرار کنیم به این ترتیب که مثلا مرسوله را یک شرکت سکومحور در شهر تهران قبول کند و اصطلاحا گام اول پست را انجام دهد و شرکت واسطی، آن را به مقصد برساند و ما هم در نقاط مقصد از طریق شبکه توزیع و پستچی که داریم کار توزیع را انجام دهیم و بتوانیم هزینه تمام شده را برای مردم کم کنیم و این کار هم هوشمندی می‌خواهد و هم در حوزه اقتصاد کشور تاثیرگذار است و باید فعالان این حوزه دور یک میز بنشینند.

وی افزود: سیاست‌های گذشته این گونه بود که تصور می‌شد شرکت پست نگاه انحصاری دارد، درحالی که این گونه نیست و ما در بهترین شرایط از سهم بازار پست کمتر از ۱۰ درصد را انجام می‌دهیم.

احمدی افزود: واقعیت امر این است که فعالیت همه فعالان شناسنامه دار، ۲۰ درصد نیاز را پوشش می‌دهد و بیش از ۸۰ درصد بازار پست در فضایی است که ممکن است مجوز داشته باشند، اما بر اساس قواعد پست حرکت نمی‌کنند.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: این چالش بزرگ ماست و من پیشگام شدم و همه دوستان را دعوت کردم تا رویداد مشترک برگزار شود و اکنون به دنبال مذاکره برای توافق و انعقاد قرارداد هستیم.

وی افزود: باید کاری کرد که پس از ۴ سال، هم خدمات توسعه یافته‌ای ارائه کنیم و هم اینکه سطح این صنعت ارتقا پیدا کند و به همین دلیل مفهومی را تحت عنوان استقرار نسل سوم خدمات پستی، مطرح کردیم که تمرکز آن روی هوشمندسازی و تجربه متفاوت مشتری است.

وی گفت: در این مسیر باید همه قطعات پازل دور هم جمع شود و همه فعالان این حوزه که کار پستی می‌کنند و یا به عنوان شرکت دانش بنیان می‌توانند ایجاد ارزش و هم افزایی کنند باید به کمک بیایند./خبرگزاری صداوسیما

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/589ia1