مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست هماندیشی با محمد رئیسزاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، نظام ارجاع، پزشک خانواده، اجرای طرح امضای الکترونیک و شیوهنامههای درمانی را از طرحهای بزرگ و ملی در حوزه درمان کشور یاد کرد و افزود: تلاش داریم تا با اجرای طرح نظام پزشک خانواده و نظام ارجاع، که حتماً مراجعات تکراری و غیرضروری را کنترل میکند، فرانشیز و سهم هزینه درمان بیمهشدگان را کاهش دهیم.
به گزارش فراسو به نقل از روابطعمومی سازمان تأمین اجتماعی، در این نشست مشترک، سالاری با تأکید برا اولویت پرداخت مطالبات مراکز درمانی گفت: قدردان مساعدت و همکاری سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکان و داروخانهداران و طرفهای قرارداد هستیم و در دو ماه گذشته نیز پیگیر دریافت بخشی از مطالبات تأمین اجتماعی از دولت بودیم. در صورت تحقق این امر، تمامی بدهی تأمین اجتماعی به طرفهای قرارداد دانشگاهی و غیردانشگاهی را تا پایان آبان ماه تسویه میکنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: برای پرداخت به موقع مطالبات، باید به صورت جدیتر به سمت کنترل هزینه برویم. امضای الکترونیک یکی از موضوعاتی است که در ایجاد این کنترل مؤثر بوده و از ایجاد هزینه اضافه جلوگیری میکند. همچنین اگر قواعد و شیوهنامههای درمانی را تدوین و اعمال کنیم، طوری که کسی نتواند خارج از این شیوهنامههای استاندارد عمل کند؛ این موضوع به کنترل و کاهش هزینه منجر میشود و نظام ارجاع هم به نوعی میتواند ضمن توزیع عادلانه خدمات در موضوع کنترل هزینهها مؤثر باشد.
وی ادامه داد: ما آمادگی داریم با اجرای طرح نظام پزشک خانواده و نظام ارجاع، که حتماً مراجعات تکراری و غیرضروری را کنترل میکند، فرانشیز و سهم هزینه درمان بیمهشدگان را کاهش دهیم. اگرچه میدانیم دغدغه نظام پزشکی کشور کمتر از تأمین اجتماعی نیست اما اگر در تعامل مشترک مشکلات موجود را سامان بدهیم، میتوانیم گامهای بلندتری با کمک هم برداریم. تأمین اجتماعی آمادگی دارد و حاضر است پیگیری کند و بخشی از هزینه را عهدهدار شود ولی انجام کارهای بزرگ به تنهایی نمیشود. از این رو باید به هم کمک کنیم و از طرحهایی نظیر امضای الکترونیک و تدوین شیوهنامهها شروع کنیم و با تعامل و در قالب کارگروهها و نشستهای مشترک، کارها را ادامه بدهیم.
بر اساس این گزارش، دکتر محمد رئیسزاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این نشست گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد درمان کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم انجام میشود که مسئولیتی بسیار بزرگ است. از سوی دیگر عمده ارائهدهندگان خدمات تشخیصی و درمانی کشور، اعضای سازمان نظام پزشکی هستند. از این رو هر چه این دو مجموعه تفاهم و تعامل بیشتری داشته باشند؛ کارها بهتر به سامان میرسید.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: سازمان نظام پزشکی کشور از مشکلات و چالشهای سازمان تأمین اجتماعی آگاه است و همواره سعی کرده تا یار و یاور این سازمان باشد. پرداخت معوقات جامعه پزشکان و طرفهای قرارداد به فعالیت بهتر این قشر بزرگ کمک میکند. لذا ضرورت دارد کمک کنیم تا مشکلات این قشر کمتر شود و در این مسیر ما در کنار تأمین اجتماعی هستیم.
وی در خصوص اجرایی شدن امضای دیجیتال گفت: قانون بودجه در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرای پروژه امضای دیجیتال را به عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته بود و چون تکلیفی قانونی بود، در شهریور ۱۴۰۱ تمام کارهای نرمافزاری و طراحیهای مورد نیاز را انجام دادیم. با این حال به علل مختلف امضای دیجیتال در صندوقها و سازمانهای بیمهگر اجرایی نشده است. از این جهت بیشترین آسیب را هم خود سازمانهای بیمهگر متحمل شدهاند، چون با امضای دیجیتال امکان تخلف در نسخهنویسی و نسخهپیچی به صفر نزدیک میشود و نسخهها به خاطر امضای دیجیتال همه جا حتی در محاکم قضایی قابل استناد است. در حال حاضر علیرغم اقدامات انجام شده اشکالاتی بین سامانهها وجود دارد و جلساتی بین واحدهای فناوری اطلاعات مجموعهها برگزار شده و کار تا حدود زیادی نهایی شده ولی هنوز اجرایی نشده است. لذا امیدواریم امضای دیجیتال به زودی نهایی و اجرایی شود.
رئیسزاده با اشاره به ضرورت تجویز منطقی دارو گفت: برخی کمبودهای دارویی کشور را میتوان از طریق سامانه نسخه الکترونیک و تعامل بیشتر، نظارت کرد و کاهش داد. همچنین بر اساس اطلاعاتی که از نسخه الکترونیک به دست میآید علاوه بر نظارت و کنترل، میتوان از طریق انجمنهای علمی و برگزاری نشست و بازآموزی علمی، از هدررفت منابع پیشگیری کرد و با اعمال کنترلهای لازم، به نفع تأمین اجتماعی، مردم، جامعه پزشکی و درمانی کشور عمل کرد که البته این موارد تنها بر اساس تعامل و نشستهای مشترک حاصل میشود.