مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی گفت: کاهش رانتجویی، حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده، شفافیت در فرآیند عرضه و تقاضا و تعدیل قیمتها در بازار آزاد چهار دلیل مهم برای عرضه خودرو در بورس کالا است.
به گزارش فراسو، یاسر فلاح، مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی در پاسخ به این سوال که چه دلیلی برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد؟ گفت: هرچند در بورسهای کالایی دنیا، عرضه بسیاری از محصولات از جمله خودرو رایج نیست، اما صنعت خودروسازی کشور در شرایط خاصی قرار دارد و باید برای حفظ این صنعت، نقشه راهی ترسیم کرد.
او با بیان اینکه در شرایط فعلی دروازه بهبود صنعت خودروسازی، بورس کالا است و عرضه خودرو از بستر آن به شکل مستقیم و غیرمستقیم، سدی مقابل رانتجویی، تصمیمی برای حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده، راهی برای افزایش شفافیت عرضه و تقاضا و ابزار تعدیل قیمتها در بازار است، گفت: ویژگی مهم عرضه خودرو در بورس کالا کاهش رانتجویی در شرایط فعلی است؛ چراکه این عرضه بر مبنای اصول رقابتی و شفاف صورت میگیرد و اگر نگوییم حذف، حداقل فضای تاخت و تاز واسطهها را کم میکند و به کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی منجر میشود؛ زمانی که معاملات خودرو در سازوکار قانونی بورس انجام شود، رانتهای ناشی از روشهای سنتی نیز پایان مییابد.
مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی، ادامه داد: قیمتگذاری دستوری چالش حل نشده کل اقتصاد، از جمله بازارسرمایه است. ما بایدوقتی فرآیند عرضه و تقاضا در فضای رقابتی شفاف بورس کالا تعیینکننده قیمت باشد، عملا خط پایانی بر قیمتگذاری دستوری صنعت خودرو است.
وی اضافه کرد:واقیعتهای اقتصادی را بپذیریم. نمیتوانیم نرخ تورم، افزایش دستمزدها و در مجموع افزایش هزینهها را در تولید نادیده بگیریم. تولید خودرو با قیمتگذاری دستوری، برای تولید کننده توجیه اقتصادی ندارد. چرا دو شرکت بزرگ خودروساز کشور که سرمایه ملی ما هستند، باید محصول خود را با اختلاف از قیمت بازار عرضه کنند و با زیان انباشته روبرو باشند؟ وقتی بورس کالا با فضای رقابتی شفاف و براساس فرآیند عرضه و تقاضا، تعیینکننده قیمت باشد، عملا خط پایانی بر قیمتگذاری دستوری صنعت خودرو است.
فلاح افزود: سال ۱۴۰۱ معادل ۶۸ هزار دستگاه از انواع مختلف خودرو در بورس کالا معامله شد (کمتر از ۷ درصد از کل فروش خودروی تولیدی سال ۱۴۰۱) و آمارها نشان میدهد که نه تنها مصرفکنندگان بلکه تولیدکنندگان نیز از این اقدام سود بردند.
این مدیر بازارسرمایه با بیان اینکه تجربه گذشته نشان داد منافع مصرف کننده در کنار تولیدکننده با عرضه خودرو در بورس کالا حفظ میشود، گفت: قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا بسیار ارزانتر از بازار آزاد بود و مصرف کنندگان با قیمت بهتری خودرو خریداری کردند و محصول نهایی با قیمت واقعیتر و بدون فشار کاذب به دست مصرف کننده رسید. در بلندمدت نیز با تامین منابع و کاهش زیان انباشته، دست تولیدکننده برای بهبود کیفیت و توسعه محصول بازتر شد.
او با بیان اینکه در بورس کالا، تمامی اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا در معرض دید عموم قرار دارد، افزود: در مکانیسم عرضه و تقاضای بورس کالا، هیچ فرآیند غیرقانونی یا مبهمی مشاهده نمیشود.
فلاح، تاکید کرد: پس میتوان گفت عرضه خودرو در بورس کالا، همزمان کاهش رانتجویی، حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده، شفافیت در فرآیند عرضه و تقاضا و تعدیل قیمتها در بازار را به همراه دارد و بدون شک نتیجه این چهارمتغیر، بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور، رشد تولید، افزایش اعتماد و تحرک نمادهای بورسی است./ مدار اقتصادی