پنل تخصصی «نقش آموزش، نظارت، تبلیغات و شبکههای اجتماعی در تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه» به میزبانی سندیکای بیمه گران ایران و با حضور مدیران ارشد، خبرنگاران و فعالان صنعت بیمه در سالن اصلی (حافظ) مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
محسن پور کیانی در این نشست، لازمه افزایش اعتماد عمومی به صنعت بیمه و سایر صنایع را، رشد و توسعه خرد و خردورزی به ویژه در بخش منابع انسانی شرکتها و در حوزه جذب کارکنان برشمرد و تصریح کرد: خرد، دارای سه جزء و شاخش اصلی شامل تجربه، دانش و اخلاق است و شرکتها میبایست برنامههایی را در جهت ارتقای هر یک از این سه شاخص در کارکنان خود تدوین و اجرا نمایند.
دبیرکل سندیکای بیمه گران خاطرنشان کرد، اعتماد به صنعت بیمه به مثابه درختی است که ریشههای آن در آگاهی و آموزش مردم قرار دارد و هر چه این ریشهها قویتر باشند، درخت اعتماد نیز بارورتر خواهد بود. به همین دلیل مدیران، مسئولان و فعالان صنعت بیمه وظیفه دارند تا بسترهای لازم برای افزایش آگاهی و شفافیت را فراهم نمایند.
وی در تبیین نقش محوری نهاد ناظر در تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه عنوان کرد: نظارت دقیق، حمایت از حقوق بیمه گذاران و ایجاد شفافیت، علاوه بر ایجاد آرامش در بهرهمندی مردم از خدمات بیمهای، صنعت بیمه را به سمت پایداری و رشد سوق خواهد داد. تبلیغات و بازاریابی نیز، اگر به صورت حرفهای و هدفمند انجام شود، نقش مؤثری در تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه خواهد داشت. شفافیت، صداقت و توجه به نیازهای مشتریان باید در مرکز استراتژیهای بازاریابی قرار گیرد و با این رویکرد نه تنها اعتماد عمومی افزایش مییابد بلکه بیمه به انتخابی آگاهانه و ارزشمند در زندگی مردم تبدیل میگردد.
پورکیانی در خاتمه افزود چنانچه شرکتهای بیمه با رویکردی شفاف، پاسخگو و خلاقانه در شبکههای اجتماعی فعالیت نمایند، این فضا ابزاری مؤثر در افزایش اعتماد به صنعت بیمه خواهد بود و استفاده هوشمندانه از این بستر میتواند ضمن ایجاد ارتباط قوی و پایدار با مشتریان، به تقویت جایگاه صنعت بیمه در جامعه منجر شود.
همچنین در این پنل، دکتر متقیان با تاکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع هم در زمان عقد بیمهنامه و هم پرداخت خسارت و لزوم آگاهسازی بیمهگذاران نسبت به حقوق خود، هر یک از بیمهگران و فعالان صنعت بیمه را به مثابه رسانهای دانست که عمل آنها بازتابی از عملکرد صنعت بیمه و زمینهساز ایجاد اعتماد و رضایتمندی در مردم خواهد بود.
مشاور منابع انسانی بانک مرکزی ضمن ارائه دو تجربه زیسته پیرامون «آموزش روشهای خلاق حل مسئله» و «آموزش و روشهای اقناع و اعتماد سازی فروش بیمهنامه»، مولفههای اصلی چرخه مارکتینگ در صنعت بیمه شامل بازاردانی، بازاریابی و بازارداری و اهمیت آنها در سطوح سازمانی با تمرکز بر نیازهای آموزشی را تبیین کرد و به طرح مباحثی در خصوص اهمیت منابع انسانی ارزشآفرین در بازار پرداخت.
در ادامه مهدی قمصریان نیز به بیان نکاتی در خصوص اهمیت و نقش شبکههای اجتماعی در افزایش اعتماد به صنعت بیمه از طریق ارتباط مستقیم و شفاف با مشتریان، ارائه محتوای آموزشی، مدیریت بحرانها، تبلیغات هدفمند، تحلیل دادهها، تعامل با جامعه، ایجاد برندینگ مثبت و نوآوری و پویایی پرداخت.
همچنین عباس خسروجردی با ارائه آمار مقایسهای از شکایات در انواع رشتههای بیمه در ایران و امریکا، هدف از افشای آمار شکایت از شرکتهای بیمه را تشویق به رقابت منصفانه، شفافیت و مسئولیتپذیری، آگاهی مشتری، تشویق به بهبود صنعت، توسعه سیاستهای عمومی، نظارت و ارزیابی اثربخشی آن، افزایش اعتماد و اطمینان عمومی به نهادها، حمایت از مصرفکننده و توانمندسازی افشاگران و گروههای حامی عنوان کرد.
گفتنی است در این همایش ۷ پنل دیگر نیز که شامل پنل انجمن حرفهای صنعت بیمه، پنل ارائه برترینهای صنعت بیمه، پنل همکاریهای بینالملل و ۴ پنل علمی جهت ارائه مقالات، به صورت همزمان در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.