صنعت بیمه که بهطور سنتی به دلیل ثبات و رویکرد محتاطانه نسبت به تغییر شناخته میشد، از زمان آغاز انقلاب دیجیتال دستخوش تحول چشمگیری شده است. ظهور اینشورتک فشار قابل توجهی را برای اتخاذ قابلیتهای جدید و نوآوری سریع برای برآورده کردن انتظارات در حال تغییر مصرفکنندگان و مقابله با بازیگران برافکن دیجیتال بر شرکتهای بیمه وارد کرده است.
در حال حاضر، این صنعت در حال طی کردن فرآیند پیچیده ادغام این قابلیتهای جدید اینشورتک است. علیرغم درک گسترده از نیاز به نوآوری، سرعت پذیرش همچنان کند است. گزارشهای اخیر نشان میدهد که در حالی که ۸۰ درصد از شرکتهای بیمه ضرورت هوش مصنوعی را تأیید میکنند، تعداد کمی آن را به طور کامل پیادهسازی کردهاند. این گذار بسیار کند، چالشهای موجود در تغییر سیستمها و رویههای مستقر در شرکتهای بیمه را نشان میدهد. برای ایجاد تغییر واقعی، هم شرکتهای بیمه و هم شرکتهای اینشورتک باید این فرآیند را سرعت بخشند.
ساموئل نات، مدیر فروش UKI در گروه Fadata، بر لزوم یک تغییر بنیادی در نگرش تأکید میکند. “تغییر کامل در نگرش، مورد نیاز شرکتهای بیمه است تا خلاقیت خود را آزاد و نوآوری را در فرآیندهای ناکارآمد که در آن متخصص هستند، اعمال کنند و سپس از عنصر برافکن اینشورتکها برای استفاده از جدیدترین و بهترین ارائههای موجود بهره ببرند. عرضه قابلیتهای جدید باعث خواهد شد که کسبوکارهای بیمه، فرآیندها را سادهسازی کنند، با جرایم سایبری مقابله کنند، آماده مقیاسپذیری باشند، سریعتر به بازار راه یابند و قادر به شخصیسازی فوقالعاده برای برآورده کردن تقاضاهای دیجیتالی نسل هزاره و نسل Z باشند، اما با سرعت فعلی پذیرش، ممکن است مدتی طول بکشد.”
آینده اینشورتک: یک مسیر جدید
صنعت بیمه در یک لحظه سرنوشتساز تغییر قرار دارد. نات میگوید: “تقاضای مشتری به همراه نوآوری فناوری، انقلابی را رقم زده است که تفکر و فرآیندهای تحولآفرین را به ارمغان میآورد که بدون شک صنعت را در کل بهبود خواهد بخشید. شخصیسازی فوقالعاده در قلب آینده بیمه قرار دارد که در حال حاضر پیشگیری از خطر قبل از خسارتُ در حال تبدیل شدن به یک ویژگی منحصر به فرد برای بیمه گران دیجیتال و تکامل پوششها است.”
همچنین واضح است که به کارگیری هوش مصنوعی نقش مهمی در تکامل بیمه خواهد داشت: “زمانی که [هوش مصنوعی] در الگوهای ریسک نوظهور و مدلهای ریسک، سادهسازی فرآیندها و کشف تقلب اعمال میشود، تنها مسئله زمان است که سناریوی پوشش کامل وجود خواهد داشت. فناوری موجود برای امکان اقتصاد اشتراکی در میان شرکتهای بیمه وجود دارد تا مشتریان بتوانند برای محافظت کامل در یک مکان، به هر جنبه از نیاز بیمه ملحق شوند.”
برآورده کردن انتظارات در حال تغییر مصرف کننده و مقابله با چالشگران دیجیتال
او میگوید: “ابر قدرت یک شرکت بیمه، بیمه است، در حالی که چالشگران دیجیتال تمرکز تکمحوری بر دیجیتال بودن دارند.” “بدون تفکر بیمهای، اینشورتکها بسته کاملی را ارائه نمیدهند، درحالی که اگر یک شرکت بیمه مسیر دیجیتالی ارائه شده را درک کند، در موقعیت بهتری برای ارائه و متمایز کردن خود قرار میگیرد.”
“مفهوم اقتصاد اشتراکی و اکوسیستم تخصص، راه پیش رو است که در آن اینشورتکها یا شرکتهای فناوری، آخرین نوآوریهای فناوری را ارائه میدهند که بر پایه اصول بیمهای قرار دارند که از خود شرکتهای بیمهای میآیند. نوآوری در این صنعت تنها به معنای اجرای فناوری بر روی فرآیندها و ارائههای نادرست نیست، بلکه نوآوری از استفاده شرکتهای بیمه از سالها دادههای تجمعی و تجربه خود، ساختاردهی آن، کمّی کردن و درک آن برای استفاده از فناوری و سپس ارائه محصولات و خدمات واقعاً مرتبط، با توجه محوری به مشتری، به دست خواهد آمد. درک شکاف در پوششهای بیمهای، اینکه چرا وجود دارند و آنچه برای پر کردن آنها مورد نیاز است، قطعا در برآورده کردن انتظارات مشتری تأثیرگذار خواهد بود، همچنین کنجکاوی برای درک خواستههای واقعی مشتری و رفع سیلوهای کسبوکار که مانع تبدیل یک کسبوکار بیمه به یک شرکت مشتریمحور واقعی میشوند، مهم خواهد بود. ”/وحیده نورانی