امروز چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳

وزیر بهداشت: پوشش رایگان بیمه سلامت برای ۵ دهک درآمدی باعث افتخار است

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر پنج دهک درآمدی تحت پوشش بیمه سلامت به صورت رایگان قرار دارند و این باعث افتخار است، اما باید از طریق پیشگیری و عمق بخشی به خدمات بیمه‌ها، خدمات را ارتقا داد.

به گزارش فراسو به نقل از سازمان بیمه سلامت، محمد رضا ظفرقندی در سی‌امین آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، افزود: بار بزرگی از بهداشت و درمان کشور بر عهده بیمه است و تجلیل و قدردانی از بیمه‌ها وظیفه هرکسی است که دغدغه سلامت مردم را دارد؛ بنابراین هدف این مراسم، تقدیر از کسانی است که برای رشد و شکوفایی و عمق بخشیدن به کیفیت خدمات بیمه، زحمت کشیده‌اند و باید تشکر کنیم.

وی ادامه داد: باید بازنگری و بازبینی کنیم تا ببینیم قدم‌های بعدی را چطور برای رفع مشکلات برداریم. هدف اصلی این است که حضرت علی (ع) می‌فرماید «اگر کسی دو روزش مساوی باشد، ضرر کرده است.» با توجه به شرایط و مشکلات کشور در زمینه تامین منابع مالی، سهم سلامت کاهش پیدا کرده و آن‌چه در قانون برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده، این است که سهم سلامت در حد کشورهای منطقه باشد، اما در حال حاضر سهم سلامت حدود ۴ درصد است.
باید به دنبال منابع پایدار سلامت باشیم
ظفرقندی اظهار کرد: وقتی سهم سلامت از تولید ناخالص مالی باید حدود ۷ تا ۸ درصد باشد، باید به دنبال منابع مالی پایدار باشیم، اما همه می‌دانند که با مشکلات مختلفی مانند تحریم‌ها و بحران‌ها مواجهیم و در عین حال باید توجه کنیم که منابع بیمه‌ها افزایش پیدا کند.

وی افزود: موضوع دیگر این است که از منابع به چه شکل استفاده کنیم که دچار هدر رفت منابع نشویم؛ بیمه وظیفه آموزش و پیشگیری نیز دارد و به طور مثال اگر در زمینه بیماری سرطان، آموزش‌های لازم داده شود، بر اساس مطالعات، سرطان سینه در خانم‌ها در مرحله اول یا دوم شناسایی می‌شود. ولی اگر آموزش‌ها داده نشود، ۷۰ درصد در مرحله سوم یا چهارم مراجعه می‌کنند. تفاوت این است که هزینه‌ها در مراحل سوم یا چهارم، ۱۰ برابر مرحله دوم شده و حتی بیمار نتیجه نمی‌گیرد.

بیمه‌ها برای سبک زندگی سالم و پیشگیری تبلیغ کنند

وزیر بهداشت گفت: سطح همه چیز با پیشگیری و آموزش فرق می‌کند. یکی از بزرگترین مشکلات ما، مرگ و میر و تصادفات جاده‌ای است و سال گذشته ۲۰ هزار فوتی در تصادفات داشتیم که بخش عمده‌ای از آن را می‌توان با فرهنگ سازی اصلاح کرد. آن‌چه به ما کمک می‌کند در هزینه‌ها صرفه جویی کنیم، استفاده از روش‌های مختلف برای کنترل فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی و اصلاح سبک زندگی است.
وی ادامه داد: اگر بیمه‌ها برای سبک زندگی سالم و سیگار نکشیدن، تبلیغ و پیشگیری کنند، در واقع هزینه‌های خود را ذخیره کرده‌اند. چاره‌ای نداریم، جز این‌که در ساختاری معین، به سمت مردم حرکت کنیم.
باید از تجربه نسخه الکترونیک برای پرونده الکترونیک استفاده کرد

ظفرقندی گفت: کشورهایی که ۱۷ تا ۱۸ درصد سهم سلامت از تولید ناخالص ملی دارند هم اگر مسیر و ساختار نداشته باشند، دچار شکست خواهند شد. در قانون و سیاست‌های ابلاغی گفته شده که باید نظام شبکه را گسترش بدهیم و خدمات پیشگیری در آن ارائه شده و از سمت پزشکی خانواده به سمت اجرای نظام ارجاع برویم و این موارد بدون پرونده الکترونیک سلامت قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: بیمه سلامت در زمینه نسخه الکترونیک از چند سال پیش اقداماتی را شروع کرد و کم کم این طرح را تکمیل کرد، اما این موضوع باید به پرونده الکترونیک سلامت برسد.

وزیر بهداشت بیان کرد: هیچ کشوری در دنیا این طور نیست که بتواند دو ام آر آی را در عرض دو هفته انجام داد. باید سواد سلامت جامعه را ارتقا بدهیم تا از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/W4wQR3