امروز سه شنبه، ۱ آبان ۱۴۰۳

کارنامه موفق بیمه دانا در نیمه اول امسال

بیمه دانا در حدود سه سال گذشته کارنامه موفقی را در صنعت بیمه ثبت کرده است و توانست شاخص‌های مالی بیمه‌گری خود را اصلاح و ارتقاء دهد.

به گزارش فراسو، این شرکت که در سال ۱۴۰۰ به حق بیمه ۸۶ هزار میلیارد ریال دست پیدا کرده بود، در سال ۱۴۰۱ حق بیمه خود را با ۱۳۸ درصد افزایش به بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد ریال رساند و در سال ۱۴۰۲ نیز با تکرار روند روبه‌رشد، حق بیمه تولیدی خود را به رقم قابل توجه ۳۲۷ هزار میلیارد ریال ارتقاء داد.

تکرار روند روبه‌رشد بیمه دانا در سال ۱۴۰۳ نیز موجب شده این شرکت تنها در شش ماهه امسال، رقمی معادل ۲۵۲ هزار میلیارد ریال حق‌بیمه تولید کند. رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش چشمگیر حق بیمه تولیدی بیمه دانا در دو سال و نیم گذشته، تأثیر مستقیمی بر افزایش سهم بازار این شرکت داشته است، به‌طوری که سهم بازار این شرکت از ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۲ ارتقاء پیدا کرده است.

بیمه دانا

 

 

نسبت خسارتی یک‌سوم شد

بررسی صورت‌های مالی بیمه دانا نشان می‌دهد سال ۱۴۰۱ یکی از نقاط عطف کارنامه این شرکت شناخته می‌شود، جایی که روند کاهش نسبت خسارت بیمه دانا آغاز شده است.

این شرکت که در سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت و نسبت خسارت ۷۶.۷ درصدی را ثبت کرده بود، در سال ۱۴۰۱ با مدیریت ریسک مناسب توانست نسبت خسارت خود را به ۵۲.۲ درصد کاهش دهد و این نسبت در سال ۱۴۰۲ نیز به رقم قابل قبول ۵۸.۷ درصد رسید.

ضریب خسارت بیمه دانا نیز از ۱۱۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷۴ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است.

بیمه دانا

 

ذخیره خسارت معوق بیمه دانا در دو سال ‌و نیم گذشته رشد قابل توجهی داشته است. ذخیره خسارت معوق و ریسک‌های منقضی نشده این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۳۳.۸۷۰.۰۳۹ میلیون ریال بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با ۵۱.۵ درصد افزایش توانست ۵۱.۳۳۶.۴۵۱ میلیون ریال را ثبت کند و در سال ۱۴۰۲ نیز با ۴۲.۱ درصد افزایش به ۷۲.۹۷۱.۷۶۴ میلیون ریال ارتقاء پیدا کرد و شاهد بهبودی مطلوبی در این شاخص‌ها هستیم.

همچنین ذخیره خسارت معوق و ریسک‌های منقضی نشده بیمه دانا در شش ماهه سال ۱۴۰۳ به رقم ۸۴.۴۴۹.۳۹۱ میلیون ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۹ درصد بیشتر شده است و توانست در این دوره کل کسری ذخایر خود را پوشش دهد.

 

روند روبه‌رشد سرمایه‌گذاری‌ها

صورت‌های مالی بیمه دانا نشان می‌دهد این شرکت در بخش سرمایه‌گذاری نیز کارنامه خوبی از خود به ثبت رسانده است. قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در پایان سال ۱۴۰۰ کمی بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال بود اما با تغییر مدیریتی صورت گرفته در این شرکت، قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری‌های آن در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸۴ درصدی داشت. همچینن این رقم با افزایش ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ به رقمی بیش از ۷۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های سرمایه‌ای بیمه دانا نیز در سال ۱۴۰۱، ۲۰۴ درصد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۹۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است که رقم چشمگیری است.

رشد سود خالص و سود انباشه

شاید یکی از مهمترین نقاط مثبت کارنامه بیمه دانا که اهمیت ویژه‌ای نیز برای سهامداران آن دارد، رشد سود خالص این شرکت است.

سود خالص بیمه دانا در پایان سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۲۸.۳۷۲.۰۰۰ میلیون ریال بود که با رشدی قابل توجه در سال ۱۴۰۱ به رقم ۶۰.۴۳۲.۷۳۸ میلیون ریال رسید. رقمی که حدود ۳۱۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشت. سود خالص بیمه دانا در ۱۴۰۲ نیز به ۱۲.۱۷۹.۵۲۵ میلیون ریال رسید.

همچنین صورت‌های مالی بیمه دانا نشان می‌دهد سود خالص این شرکت در شش ماهه سال ۱۴۰۳ به ۹.۰۷۶.۰۶۲ میلیون ریال رسیده و سود انباشه این شرکت در ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بیمه دانا

بیمه دانا که طی سال‌های گذشته همواره در سطح یک توانگری مالی قرار داشته برای افزایش سطح توانگری مالی، قصد دارد سرمایه‌ خود را به ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش دهد. اقدامی که می‌تواند موجب ارتقای جایگاه بیمه دانا در جدول توانگرترین شرکت‌های بیمه کشور شود و نقش مهمی در تقویت بنیه مالی این شرکت ایفاء کند.

همچنین، طراحی و توسعه بیمه‌های زندگی با ارائه محصولات جدید و تأسیس مجتمع‌های تخصصی بیمه‌های عمر در کلان‌شهرهای کشور، ورود نهاد مالی شرکت سرمایه‌گذاری بیمه دانا به فرابورس، حفظ سهم بازار و دستیابی به شرایط پایدار در شاخص‌های فنی و مالی و حذف قراردادهای زیان‌ده و وصول مطالبات از دولت، برنامه‌های دیگر بیمه دانا برای سال ۱۴۰۳ است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند روبه‌رشد این شرکت در ادامه سال داشته باشد./باشگاه بیمه گران

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/iqOS2S