کتاب «هوش مصنوعی، انقلابی در صنعت ارتباطات» به قلم زهرا نیازی همکار اداره کل پست استان کرمانشاه توسط انتشارات زمستان منتشر و راهی بازار نشر شده است.
به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست، این کتاب ۹۲ صفحه و شامل تعاریف و تشریح ابزارهای هوش مصنوعی و راهکارهای کاربردی در زمینه ارتباطات و انتقال اطلاعات به خصوص در حوزه پست است.
نویسنده در ابتدای این کتاب با اشاره کرده به اینکه هوش مصنوعی، درک متفاوتی از جهان هستی به شمار میآید، افزوده: اما به همان میزانی که این ابزار، برای اغلب افراد جامعه بیمناک به نظر میرسد. در صورت بهرهمندی از مبانی بنیادی اخلاق و به کارگیری ویژگیهای اجتماعی جامعه متمدن، این امکان میتواند سهم بسزایی در مسیر پیشرفت انسان، در زمینه علوم تجربی، ریاضی، اجتماعی و حتی فرهنگ و هنر داشته باشد.
مقدمه کتاب هوش مصنوعی، انقلابی در صنعت ارتباطات نیز به قلم یونس شکرخواه، استاد حوزه ارتباطات در خصوص فلسفه هوش مصنوعی نگاشته شده است. در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
«حقیقت این است که من برای هوش مصنوعی با این همه سرعت، حرارت و داغشدگی نگرانم تا امیدوار. بحثم درباره نحوه استفاده است؛ درباره نحوه جذب آن در سیستم ارتباطی کشور، در یک روزنامه در یک نشریه، یا یک خبرگزاری.
فکر میکنم در این مورد یک سلسله سوالات علمی مطرح میشود و یک سلسله سوالات فلسفی. به نظرم سوالات فلسفی مهمتر هستند. اینکه از کجا باید شروع کرد، من هر پاسخی بدهم، خواهید گفت «چرا؟» و نخواهید گفت: «چطور!» اینکه میگوئید «چرا» خودش یک سوال فلسفی است.»