امروز چهارشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۳

پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای درمان رایگان افراد بالای ۶۵ سال

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: با توجه به اهمیت توجه به سالمندان، برای اولین بار، پیشنهاد درمان رایگان افراد بالای ۶۵ سال توسط سازمان بیمه سلامت ایران به شورای عالی بیمه سلامت ارائه شده و جهت تامین اعتبار لازم نیز به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود و پس از تصویب، خدمات درمانی برای این افراد در بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد بود.

به گزارش فراسو به نقل از سازمان بیمه سلامت ایران، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری که به مناسبت سی‌امین آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت برگزار شد، افزود: با توجه به این‌که جامعه به سمت سالمندی می‌رود، بیمه سلامت تصمیم گرفته به جامعه سالمندی توجه داشته باشد. وقتی می‌گوییم کیفیت و عمق بیمه‌ها خوب نیست، به این دلیل است که به طور مثال پیش از این فقط برای ۵ بیماری خاص و صعب العلاج هزینه می‌شد و با راه اندازی صندوق بیماران خاص، صعب العلاج و نادر، بیماری‌های تحت پوشش این صندوق به ۱۰۷ گروه بیماری رسیده است.

وی ادامه داد: در مورد سالمندان هم موضوع در شورای عالی بیمه سلامت مطرح شده و در حال بررسی است و جهت تامین اعتبار هم به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود. از این جهت، اعتبار پایدار مد نظر قرار خواهد گرفت. بر این اساس، خدمات درمانی برای افراد ۶۵ سال به بالا در بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد بود، اما تاکید می‌شود که در حال حاضر این موضوع از طرف سازمان بیمه سلامت در شورای عالی بیمه سلامت مطرح شده و هنوز مصوب نشده است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: مورد دیگر در زمینه سالمندان هم مراقبت در منزل است که تحت پوشش بیمه‌ها قرار بگیرد. بدین ترتیب سالمندان در موارد غیرضروری در بخش‌های بیمارستانی، به طور طولانی مدت بستری نمی‌شوند و هزینه بیشتری به این افراد تحمیل نشده و در منزل مورد مراقبت قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: منابع لازم برای درمان رایگان سالمندان بالای ۶۵ سال پیش بینی شده و پیشنهادها به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد.
هزینه درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال محاسبه شده بود
ناصحی درباره طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال بیان کرد: توجه به کودکان لازم بود و طرح درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی نیز در این راستا اجرا شد؛ مبالغی که در بخش‌های دولتی مازاد بر هزینه قبلی وجود داشت، ۵ درصد در بخش بستری بیمه روستاییان و ۱۰ درصد در سایر صندوق‌ها اضافه شد که تمام این موارد محاسبه شده بود.
کمک بیمه سلامت در اجرای پرونده الکترونیک سلامت
وی درباره اجرای پرونده الکترونیک سلامت و استفاده از تجربه نسخه الکترونیک نیز اظهار کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت بر عهده سازمان بیمه سلامت نیست و این سازمان می‌تواند به عنوان همکار در کنار وزارت بهداشت و سایر معاونت‌های مرتبط در این زمینه کمک کند. البته سامانه نسخه الکترونیک این توانایی و قابلیت را دارد که به راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت کمک کند. وزارت بهداشت سامانه‌هایی را آماده کرده و با اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع از این سامانه‌ها استفاده خواهد شد.
توجه به پیشگیری در سازمان بیمه سلامت ایران
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوالی درباره توجه این سازمان به پیشگیری نیز بیان کرد: موضوع پیشگیری در حوزه بیمه‌های پایه درمانی در کشور یک موضوع جدید محسوب می‌شود و آن‌چه مربوط به سازمان بیمه سلامت می‌شود، پیشگیری نخستین و پیشگیری سطح چهارم است. در پیشگیری سطح چهارم، از عوامل غیرضروری یا زیان آوری که باعث آسیب به فرد می‌شوند، پیشگیری خواهد شد. به طور مثال یکی از این موارد، مصرف بی رویه دارو است که میانگین مصرف آن، ۴.۲ در هر نسخه است که باید با ارتقای سواد سلامت جامعه، این موضوع را اصلاح کرد.
وی ادامه داد: در مرکز تحقیقات سازمان بیمه سلامت ایران، پژوهش‌هایی انجام شده و نشان می‌دهد به طور مثال برخی داروها که منع مصرف در دوران سالمندی دارد، به وفور در حال مصرف است. قواعد این موارد باید در نسخه الکترونیک درج شود و مشوق‌هایی برای پزشکان در زمینه کاهش تجویز داروی غیرضروری در نظر گرفته خواهد شد.
سهم سازمان بیمه سلامت در زمینه دارویار به موقع پرداخت می‌شود
ناصحی در پاسخ به سوالی درباره طرح دارویار گفت: قبلا کل اعتبار دارویار در اختیار سازمان‌های بیمه گر پایه قرار می‌گرفت و ظرف یک هفته این مبالغ به داروخانه‌ها پرداخت می‌شد. تصمیم گرفته شد که این اعتبار توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مصرف کننده نهایی داده شود. در حال حاضر سهم ارز دارو توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سهم داروخانه‌ها توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود. بخشی که مربوط به سازمان بیمه سلامت است، به موقع پرداخت می‌شود و بخشی که مربوط به سهم ارز دارو است و باید توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود با تاخیر مواجه است.
اعتبار صندوق بیماران خاص، صعب العلاج و نادر
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوالی درباره میزان اعتبار در صندوق بیماران خاص، صعب العلاج و نادر نیز بیان کرد: اعتبار سازمان بیمه سلامت در این زمینه ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ است که به صورت ماهانه توسط سازمان برنامه و بودجه با نسبت یک دوازدهم هر ماه پرداخت می‌شود.
دهک‌های ۶ تا ۱۰ بر اساس قانون باید در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند
وی درباره بیمه رایگان سلامت نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۵ دهک اول درآمدی تحت پوشش بیمه سلامت با حق بیمه رایگان قرار دارند. در سایر دهک‌ها، بر اساس قانون، افراد باید در پرداخت حق بیمه مشارکت داشته باشند و وقتی اعتبار بیمه‌ای فرد به اتمام می‌رسد، امکان دارد فرد حق بیمه خود را پرداخت نکند و در نتیجه بیمه شده معتبر نخواهد بود. بر اساس قانون، هر ایرانی باید تحت پوشش بیمه سلامت باشد؛ وقتی فرد نیاز درمانی داشته باشد و به بیمارستان مراجعه کند، بالقوه تحت پوشش بیمه سلامت است و خدمات لازم را دریافت می‌کنند.
ناصحی افزود: ولی باید راه مناسبی در نظر گرفته شود تا دهک‌های ۶ تا ۱۰ به موقع حق بیمه خود را پرداخت کرده و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
رشد ۸ درصدی انعقاد قرارداد با مراکز ارائه خدمات سلامت
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوالی درباره تعداد مراکز طرف قرارداد نیز گفت: در زمینه انعقاد قرارداد با مراکز نیز رشد ۸ درصدی داشتیم در حال حاضر با ۵۴ هزار موسسه قرار داد داریم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/c7i0tw