امروز پنج شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۳

پورمحمدی: بودجه ۱۴۰۴ انعکاس دهنده واقعی عملیات مالی دولت است

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیمی به مجلس شورای اسلامی برخلاف ادوار گذشته انعکاس دهنده واقعیت عملیات مالی دولت شده است.

به گزارش فراسو، «سیدحمید پورمحمدی» در گفت‌وگویی با بیان این مطلب افزود: پیشتر در بودجه عمومی کشور، بخشی از موارد فرابودجه‌ایبود به این معنی که بخش قابل توجه‌ای از ارقام در بودجه عمومی انعکاس نمی‌یافت.

وی افزود: مثلا موضوع هدفمندی یارانه‌ها که مبلغ ۷۵۶ هزار میلیارد تومان می‌شد یا نفتی که به دستگاه‌ها می‌دادیم، در بودجه عمومی دیده نمی‌شد اما در لایحه بودجه ۱۴۰۴ همه مواردی از این دست که پیشتر به عنوان فرابودجه از آن یاد می‌شد در بودجه عمومی کشور آمده است و می‌توان گفت که «بودجه عمومی کشور انعکاس دهنده واقعیت عملیات مالی دولت شده است».

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: از طرفی تلاش شده است ارقام چه از بعد هزینه‌ها و چه از بعد منابع واقعی دیده شود و میزان کسری بودجه نیز از هم‌اکنون درخواست شده است و با لطفی که مقام معظم رهبری داشتند از محل صندوق توسعه ملی این کسری تامین شده است که به تدریج از سال آینده از آن استفاده خواهیم کرد.

پورمحمدی گفت: بنابراین لایحه بودجه ۱۴۰۴ هم از لحاظ انسجام و شفافیت و هم از لحاظ واقعی دیدن ارقام بسته شده است و تلاش شده منابع موهومی نباشد و واقعی باشد و هزینه‌ها نیز به اندازه‌ای باشد که دچار مشکل نشویم.

بنابر این گزارش، مسعود پزشکیان دیروز سه‌شنبه اول آبان ماه پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرد.

بر اساس ماده واحده بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور متشکل از چهار زیربخش شامل «احکام»، «سقف منابع بودجه عمومی دولت»، «ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف» است.

از حیث منابع و مصارف بودجه کل کشور بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد (۱۱۸,۹۶۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال است./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Os7K4E