امروز چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳

پست بانک بخشنامه ایجاد مقدمات جایگزینی چک تضمین شده صیادی با چک رمزدار را ابلاغ کرد

معاونت مالی و سرمایه گذاری پست بانک ایران بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن مقدمات جایگزینی چک تضمین شده با شناسه صیادی ۱۶ رقمی با چک‌های رمزدار را ابلاغ کرد.

به گزارش فراسو به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، بر اساس بخشنامه مورخ ۱۷/۳/۱۴۰۱ بانک مرکزی ج.ا.ا تبادل چک های تضمین شده فاقد شناسه صیادی ممنوع شده و چک‌های تضمین شده جدید با قابلیت ثبت در سامانه صیاد و قابل استعلام جایگزین آنها شده است و دریافت کننده چک تضمین شده می‌تواند در زمان دریافت با استفاده از شناسه ۱۶ رقمی و مراجعه به تمامی درگاه‌های استعلامی چک، اعم از درگاههای نوین بانکی (اینترنت بانک و همراه بانک)، برنامک‌های موبایلی و سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ (به صورت پیامکی) از صحت چک صادره به نفع خود مطلع شود که مزیت قابل توجهی در مقابل چک رمزدار است.
بر اساس این بخشنامه، چک‌های تضمین شده بر خلاف چک‌های رمزدار محدویتهای جغرافیایی در محل صدور و نقد شوندگی را ندارند و در سراسر کشور قابل صدور و مبادله هستند و از سوی دیگر کارکرد چک تضمین شده مشابه چک رمزدار است و در وجه شخص، حساب معین و به صورت غیرقابل انتقال صادر می‌شود.
همچنین، چک‌های تضمین شده مشابه چک رمزدار فاقد وضعیت برگشتی هستند و بانک‌ها می‌توانند مانند چک رمزدار با آن برخورد کنند.
براساس این گزارش، با آگاهی سازی و یکسان سازی رویه پرداخت چک تضمین شده، بانک مرکزی مقدمات ابلاغ ممنوعیت صدور چک رمزدار را اجرایی خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/fKNRt9