امروز شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳

پارسال ۸۰۹۸ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شد

 رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: هشت هزار و ۹۸ دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته نوسازی شد که از این میزان هفت هزار و ۳۷۷ دستگاه درون‌شهری و ۷۱۲ دستگاه برون‌شهری بوده است.

به گزارش فراسو به نقل از ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، «مهران سالاریه» امروز (شنبه) در نخستین مجمع عمومی عادی اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور با اشاره به اینکه از عمر تشکیل ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل در وزارت صمت کمتر از ۲ سال می‌گذرد، افزود: با اقدامات خوب انجام شده با وجود اینکه از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ فقط ۵۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور از رده خارج شد، این ستاد در نخستین سال تشکیل خود در ۱۴۰۲ موفق شد ۷۲ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند.

وی ادامه‌داد: این مهم رکوردی در این حوزه محسوب می‌شود؛ به عبارتی اسقاط خودروهای فرسوده در سال گذشته از مجموع چهار سال قبل از آن بیشتر بوده است.

سالاریه خاطرنشان‌کرد: در ۶ ماهه نخست امسال نیز حدود ۱۵۰ هزار دستگاه اسقاط شده که نزدیک به ۲۰۰ درصد نسبت به کل سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: این اقدامات در حالی انجام شده است که ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل بدون ساختار تشکیلاتی و بودجه و با یک‌ششم نیروی انسانی ستاد قبل در وزارت راه در حال فعالیت است؛ این در حالیست که حجم کار عملیاتی این ستاد چندین برابر قبل شده است.

صرفه‌جویی ۶۲ میلیون دلاری در مصرف سوخت با نوسازی تاکسی‌ها

رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل با اشاره به نوسازی هشت‌هزار و ۹۸ دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته، تاکید کرد: بدین ترتیب نوسازی این خودروها موجب صرفه‌جویی ۶۳ میلیون لیتر سوخت شد و از خروج ۶۲ میلیون دلار ارز برای خرید سوخت این خودروهای مستعمل جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۲۰۶ دستگاه تاکسی فرسوده در کشور نوسازی شده است، افزود: این میزان به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا بر اساس جدول برنامه‌ریزی انجام شده امسال باید ۴۳ هزار دستگاه تاکسی در کشور نوسازی شود. طبق آسیب شناسی هایی که انجام شده این کاهش را می توان ناشی از عدم تخصیص به موقع خودرو و منابع مالی تسهیلاتی در نظر گرفت.

رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، به اعتبار جمع‌آوری شده بر اساس قانون در صندوق توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون حدود ۱۰ همت پول در این صندوق جمع‌آوری شده است که بر اساس قانون، پس از گردش خزانه‌داری کل باید به صورت ۱۰۰ درصد برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اختصاص یابد؛ با وجود پیگیری‌های انجام شده و مکاتبات فراوان، تاکنون این مبلغ تخصیص نیافته است.

به گفته وی، در صورت تخصیص، این اعتبار صرف ارائه تسهیلات به مالکان خودروهای فرسوده با اولویت تاکسی ها در کشور خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/8MRASS