امروز دوشنبه، ۲ مهر ۱۴۰۳

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟ / نحوه محاسبه فرانشیز بیمه تکمیلی

فرانشیز بیمه تکمیلی، بخشی از هزینه‌های درمانی است که بیمه‌گزار باید از جیب خود بپردازد و بیمه‌گر فقط بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. این مبلغ به‌صورت درصدی از هزینه کل درمان یا سایر مدل‌های فرانشیز بیمه پرداخت می‌شود. برای محاسبه فرانشیز، ابتدا هزینه کل درمان را محاسبه کرده و درصد فرانشیز را از آن کم می‌کنند.

به گزارش فراسو، در این گزارش فرانشیز بیمه تکمیلی، انواع آن و نحوه حذف فرانشیز بررسی شده است.

فرانشیز بیمه تکمیلی؛ مبلغی که بیمه‌گزار باید پرداخت کند

فرانشیز بیمه تکمیلی مبلغی است که بیمه‌گزار باید برای دریافت خدمات درمانی پرداخت کند و بیمه‌گر فقط بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. این مبلغ به‌صورت درصدی از هزینه کل درمان یا مبلغ ثابت تعیین می‌شود که نسبت به نوع بیمه و شرایط هر فرد، متفاوت خواهد بود.

برای مثال اگر هزینه درمان ۵ میلیون تومان باشد و فرانشیز ۱۵ درصد باشد، بیمه‌گزار باید ۷۵۰ هزار تومان بپردازد. مبلغ باقی‌مانده نیز که برابر با ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است، توسط بیمه‌گر تامین می‌شود. هدف فرانشیز کاهش هزینه‌های بیمه‌گر و ایجاد انگیزه برای استفاده معقول از خدمات درمانی است.

بررسی میزان حق فرانشیز بیمه تکمیلی

با انواع فرانشیز بیمه تکمیلی آشنا شوید

فرانشیز بیمه تکمیلی خانواده یا اشخاص به شیوه‌های مختلفی تنظیم می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. آشنایی با انواع فرانشیز بیمه تکمیلی، به بیمه‌گزاران کمک می‌کند تا هزینه‌های درمانی و پوشش‌های بیمه‌ای خود را مدیریت کنند. در ادامه، به بررسی انواع فرانشیز و شرایط آن‌ها در بیمه تکمیلی خواهیم پرداخت.

بررسی قانون فرانشیز به صورت درصدی از هزینه

در فرانشیز درصدی، مبلغی که بیمه‌گزار باید بپردازد به‌صورت درصدی از هزینه کل درمان محاسبه می‌شود. برای مثال اگر درصد فرانشیز ۲۰ درصد باشد و هزینه درمان ۱۰ میلیون تومان باشد، بیمه‌گزار باید ۲ میلیون تومان بپردازد و بیمه‌گر ۸ میلیون تومان را پوشش می‌دهد. توجه داشته باشید که فرانشیز درصدی از هزینه درمان، در بیمه تکمیلی درمان انفرادی و سایر بیمه‌نامه‌ها وجود دارد که فرد می‌تواند نسبت به حذف یا تغییر آن اقدام کند.

محاسبه فرانشیز بیمه تکمیلی به‌صورت درصدی

فرانشیز با تعیین سقف؛ شرکت بیمه مبلغ مشخصی را تعیین می‌کندفرانشیز با تعیین سقف، نوعی از فرانشیز بیمه تکمیلی است که شرکت بیمه مبلغی را به‌عنوان حد بالای فرانشیز تعیین می‌کند. برای مثال، اگر سقف فرانشیز ۱ میلیون تومان و هزینه درمان ۵ میلیون تومان باشد، بیمه‌گزار فقط ۱ میلیون تومان پرداخت می‌کند و باقی‌مانده توسط بیمه‌گر تامین می‌شود. این نوع فرانشیز باعث اطمینان خاطر بیمه گزار می‌شود؛ زیرا که مبلغ محدود و کمی باید توسط شخص پرداخت شود. توجه داشته باشید که فرانشیز در کلیه بیمه‌ها یک مفهوم یکسان دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، شما می‌توانید نگاهی به مطلب «فرانشیز بیمه بدنه» در مجله آسماری داشته باشید.

نحوه محاسبه فرانشیز به‌صورت یک مبلغ ثابت

در این مدل فرانشیز به صورت یک مبلغ ثابت مشخص می‌شود که بیمه‌گزار باید با هر مرتبه استفاده از خدمات درمانی، این مبلغ را پرداخت کند. برای مثال اگر فرانشیز ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده باشد، بیمه‌گزار با هر مرتبه مراجعه به پزشک یا بیمارستان، باید این مبلغ را پرداخت کند.

پرداخت و محاسبه فرانشیز در بیمه تکمیلی

فرانشیز به صورت ترکیبی؛ پرداخت مبلغ درصدی تا سقف مشخص

در فرانشیز ترکیبی بیمه‌گزار درصدی از هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کند تا زمانی که به سقف مشخصی برسد. به‌عنوان مثال اگر فرانشیز ۲۰ درصد از هزینه درمان باشد و سقف ۲ میلیون تومان تعیین شود. اگر هزینه درمان ۱۰ میلیون تومان باشد، بیمه‌گزار ۲۰ درصد از هزینه را پرداخت می‌کند تا به سقف ۲ میلیون تومان برسد و باقی هزینه توسط بیمه‌گر پرداخت می‌شود. این روش ترکیبی در فرانشیز، باعث شده تا هزینه‌ها به شکل چشم‌گیری برای فرد بیمه‌گزار کاهش پیدا کند.

آیا حذف فرانشیز در بیمه تکمیلی ممکن است؟

حذف فرانشیز در بیمه تکمیلی ممکن نیست؛ زیرا فرانشیز به‌عنوان بخشی از قرارداد بیمه تعریف می‌شود و نقش مهمی در مدیریت هزینه‌ها و کاهش ریسک بیمه‌گر دارد. با این حال، برخی شرکت‌های بیمه طرح‌های خاصی برای حذف یا کاهش مبلغ فرانشیز ارائه می‌دهند. همچنین در برخی قراردادها مانند بیمه‌های تکمیلی گروهی، می‌توان فرانشیز بیمه را حذف کرد. توجه داشته باشید با حذف فرانشیز، هزینه بیمه نامه و مبلغ پرداختی آن افزایش پیدا می‌کند.

نحوه محاسبه فرانشیز بیمه تکمیلی

فرانشیز بیمه تکمیلی؛ سهم بیمه‌گزار در زمان حوادث ناگوار

فرانشیز بیمه تکمیلی سهمی است که بیمه‌گزار در زمان وقوع حوادث ناگوار باید از هزینه‌های درمانی پرداخت کند. این مبلغ یا درصدی از هزینه کل درمان است یا به‌صورت یک مبلغ ثابت تعیین می‌شود. فرانشیز باعث شده تا بیمه‌گزار در پرداخت هزینه‌ها مشارکت داشته باشد و حق بیمه کمتری پرداخت کند. هر چند حذف کامل فرانشیز ممکن نیست، اما در برخی طرح‌ها، می‌توان مبلغ فرانشیز را کاهش داد یا آن را حذف کرد. اما به‌صورت کلی و پیش‌فرض زمانی که برای دریافت خدمات بیمه اقدام کنید، بخشی با عنوان فرانشیز برای شما در نظر گرفته می‌شود.

منبع: بیمه آسماری

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YKSvDT